یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی: سازمان جهانی حیات وحش مستقر در مالزی اعلام کرد که تغییرات شرایط آب و هوا در آسیا می‌تواند میلیون‌ها نفر از مردمی را که در سواحل مثلث مرجانی زندگی می‌کنند مجبور به مهاجرت کند.

این سواحل که به شکل مثلث در کناره‌های اقیانوس آرام قرار دارند زیستگاه بیش از 10میلیون مردمی است که از راه صید آبزیان در منطقه کسب در آمد و امرار معاش می‌کنند و اگر وضع به همین منوال پیش رود تا پایان قرن، دیگر اثری از مثلث مرجانی و اکوسیستم آبی منطقه وجود نخواهد داشت.

کاترین پلام، از آمریکا که سرپرستی سازمان جهانی حیات وحش را به عهده دارد می‌گوید: این منطقه نگین جواهر نشان سیاره زمین در مورد تنوع مرجان‌هاست و ما با چشمانی باز شاهد نابودی آن هستیم در حالی که فرصت‌هایی وجود دارد که از این تراژدی اسفناک جلوگیری کنیم و پشتیبان میلیون‌ها نفری باشیم که کار و کسب و درآمدشان به بقای این مثلث مرجانی وابسته است.تنها یک درصد از سطح کره‌زمین زیستگاه 30‌درصد از سواحل مرجانی جهان است که حدود 76‌درصد از گونه‌های مختلف مرجان‌ها و بیش از 35‌درصد از گونه‌های منحصر به فرد ماهی‌ها را در خود جای داده است. آنجا همچنین محل مناسبی است برای تخم‌ریزی و ازدیاد ماهی‌هایی نظیرماهی تن که از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه است. این سواحل مربوط به کشور‌هایی نظیر اندونزی، مالزی، فیلیپین، گینه نو، جزایر سلیمان و تیمر شرقی است و افراد زیادی را برای کسب و کار در خود جای داده است.

دوری جستن از فاجعه

دوری جستن از فاجعه به عملیات سریع و مؤثر جهت بهبود شرایط آب و هوایی در جهان و اجرای راه‌حل‌های زیست‌محیطی منطقه بستگی دارد. پروفسور کوئین اسلند که رهبری گروه تحقیق را به عهده دارد، می‌گوید: ما با دست خود از یک طرف به آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌ای ادامه می‌دهیم و از طرف دیگر کمترین کاری برای حفاظت از محیط‌زیست جزایر مرجانی در مقابل صید بی‌رویه قبایل محلی انجام نمی‌دهیم. وی اضافه می‌کند: ما در حال مشاهده تخریب گنج‌های نهفته در سواحل مرجانی هستیم و این مسیر را با افزایش سریع درجه حرارت آب اقیانوس‌ها و دریا‌ها و اسیدی شدن آب‌های سطحی آنها هر روز وخیم‌تر می‌کنیم! حاصل این کار، افزایش فقر و تنگدستی مردم و مهاجرت آنها به حومه شهرها، کمبود کار و مواد‌غذایی مورد نیاز آنها و افزایش تخریب محیط‌زیست را به همراه خواهد داشت.

راهکار‌ها

این گزارش به روشنی فرصت‌هایی را برای دوری کردن از بدتر شدن اوضاع در منطقه گوشزد می‌کند که از جمله آنها کاستن از تولید گاز‌های گلخانه‌ای در سطح جهانی و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی برای تقویت محیط‌زیست منطقه است؛ راه‌حل‌هایی که می‌تواند در جهت ساختن سواحلی سالم و زیبا و امنیت مواد غذایی و رشد اقتصادی منطقه گام‌های مؤثری بردارد.بر اساس این گزارش، تغییرات آب و هوا در منطقه چالش‌انگیز اما قابل مدیریت است. با مدیریت صحیح می‌توان از صید بیش از حد،  آلودگی هوا و به خطرافتادن محیط‌زیست آبزیان جلوگیری کرد. در غیر این صورت مردم باید شاهد بالاآمدن سطح آب دریاها، افزایش فعالیت توفان‌های مخرب و خشکسالی‌های شدید، تخریب محیط‌زیست و از بین رفتن امنیت مواد غذایی در منطقه و جهان باشند.

الزام توافقنامه جهانی

 مقامات سازمان جهانی حیات‌وحش می‌گویند: رهبران جهان در کمک به کشور‌های منطقه و تقویت مدیریت آنها در منابع دریایی و در عملیات بهبود شرایط جوی جهان نقش بسزایی دارند. آنها باید در کنفرانس آب و هوای جهان که در دسامبر سال جاری در کپنهاگ دانمارک تشکیل می‌شود شرکت کرده و با تدوین قطعنامه‌ای گویا و عملی در کاستن از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای گام‌هایی محکم و مؤثر بردارند.

ScienceDaily

کد خبر 82055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز