مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

نرگس رضایی: مروری بر آمار و ارقام مرکز نظارت همگانی 1888 گویای آن است که در ماه‌های اخیر رضایتمندی شهروندان از عملکرد سازمان زیباسازی درخصوص نگهداری و خدمات‌رسانی پل‌های عابر مکانیزه افزایش یافته و میزان شکایات مردمی از نحوه خدمات‌رسانی این پل‌ها درصد کمی را به‌خود اختصاص می‌دهد و گاه این درصد به صفر می‌رسد.

 هرچند عملکرد مسئولان زیباسازی در این بخش با ضعف‌هایی همراه بوده و آنها خود نیز به این موضوع اذعان دارند ولی با این همه مطابق این آمار و ارقام که بیشترین میزان رضایتمندی را از خدمات سازمان درخصوص پل‌ها نشان می‌دهد شهروندان نه تنها رضایتمندی خود را از عملکرد سازمان اعلام کرده‌اند بلکه در پاره‌ای موارد پیشنهاداتی را در این ارتباط داده‌اند که اغلب آنها در راستای بهبود خدمات‌رسانی و نگهداری پل‌ها بوده است؛ به گونه‌ای که به گفته مهدی گلشنی، معاون آموزش و امور مناطق سازمان زیباسازی تهران، شهروندان، مسائلی را مطرح کرده‌اند که در چگونگی نظارت سازمان بر نگهداری و خدمات‌رسانی پل‌ها مؤثر بوده است.

او می‌گوید: بحث احداث پل‌های مکانیزه در هیچ جای دنیا به این شکل رواج ندارد و این مسئله برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم صورت می‌گیرد و با وجود اینکه نگهداری و نظافت و رنگ‌آمیزی هر پل در سطح شهر در ماه 2میلیون تومان هزینه برای سازمان دربر دارد ولی با این همه احداث آن با جدیت پیگیری می‌شود.

معاون آموزش و امور مناطق سازمان زیباسازی می‌افزاید: منکر این نیستیم که پل‌های عابر مکانیزه گاه دچار نقص‌های فنی شده و این مسئله بر اثر فرسوده شدن دستگاه‌ها به وجود می‌آید ولی سعی داریم با عقد قراردادهایی با پیمانکاران نظارت کافی را در این بخش اعمال کنیم و میزان نقص‌های موجود در این زمینه را به حداقل کاهش دهیم، به‌گونه‌ای که دیگر شکایتی از نحوه خدمات‌دهی از این بخش صورت نگیرد؛ موضوعی که دیگر مسئولان در سازمان زیباسازی پیش از این به آن اشاره کرده و اقدام آنها در رسیدگی به وضعیت پل‌های مکانیزه که مستقل از نظارت سامانه همگانی 1888 صورت می‌گرفت در این راستا بوده است.

از نظرات شهروندان استفاده می‌کنیم

کارشناسان و مسئولان اجرایی در سازمان زیباسازی معتقدندپیشنهادها و حرکت خودجوش مردم در استفاده درست از پل‌ها آنها را به نظارت بیشتر در این بخش ترغیب کرده و آنها در نگهداری پل‌ها از نظرات و راهکارهای شهروندان بهره بیشتری خواهند برد.

علی زاهدی، کارشناس فنی پل‌های مکانیزه با تاکید بر این نکته که مشارکت شهروندان در نگهداری پل‌ها به ارائه خدمات بهتر از پل‌ها می‌انجامد، می‌گوید: یکی از مسائلی که روند خدمات‌رسانی پل‌ها را با مشکل و تاخیر مواجه می‌سازد تخریب‌هایی است که در آنها صورت می‌گیرد و چنان که در این ارتباط آموزش‌هایی به شهروندان ارائه شده و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد قطعا تخریب کمتر شده و متعاقب آن هزینه‌های نگهداری کاهش می‌یابد و این در حالی است که این مسئله رضایتمندی شهروندان را نیز در پی دارد.

او می‌افزاید: نقص‌های فنی از قبیل کار نکردن پله‌ها از جمله مواردی است که گاه و بی‌گاه در پل‌های عابر مکانیزه اتفاق می‌افتد و این امر موجب اختلال در رفت‌وآمد شهروندان می‌شود که لازم است برای جلوگیری از این مسئله و افزایش رضایتمندی شهروندان تیم کنترل و نظارت در این ارتباط تقویت شود.  موضوعی که مهدی گلشنی، درخصوص آن معتقد است این اقدام پیش از این صورت گرفته و در حال حاضر سازمان، دستورالعمل‌هایی را به مناطق ابلاغ کرده که قرار است فعالیت تیم براساس آن صورت بگیرد.

او می‌گوید: البته نگهداری از پل‌های عابر مکانیزه نیازمند فرهنگ‌سازی‌ مناسب بوده و سازمان درخصوص آموزش شهروندی برنامه‌ریزی‌هایی کرده که براساس آن نحوه استفاده از پل‌ها را به شهروندان گوشزد می‌کند. از دیدگاه گلشنی تخریب‌هایی که در مورد حفظ و نگهداری پل‌های عابر صورت می‌گیرد هزینه‌های مضاعفی را به سازمان تحمیل می‌کند که با آموزش شهروندی این مسئله قابل حل است؛ موضوعی که دیگر مسئولان در این حوزه نیز بر آن تاکید دارند و معتقدند همانگونه که شهروندان انتظار دارند مسئولان خدمات مناسبی را در این ارتباط ارائه دهند و پیشنهادهای موجود در این زمینه نیز گویای این مسئله است.

شهروندان هم باید در نگهداری از پل‌های عابر مکانیزه که نگهداری آنها هزینه‌های بالایی را می‌طلبد مراقبت لازم را به عمل بیاورند؛ چرا که این موضوع یک مسئله دوسویه بوده که یک طرف آن مسئولان سازمان زیبا‌سازی‌ هستند و طرف دیگر آن شهروندان که می‌توانند با استفاده درست از پل‌ها زمینه‌های رضایتمندی بیشتر را فراهم آورند.

هر چند مسئولان اجرایی در سازمان زیباسازی اقدامات سازمان را در راستای رضایتمندی شهروندان می‌دانند اما با این همه شهروندان نارضایتی‌هایی نیز از عملکرد مسئولان در نگهداری از پل‌های عابر مکانیزه دارند که بیشتر آنها به تاریکی پل‌های عابر در شب و قطع شدن برق پله‌ها در ساعاتی از روز باز می‌گردد  به گونه‌ای که در برخی شکایات مردمی به این موضوع بسیار تاکید شده است.

شهروندان در چندین مورد گفته‌اند برق پله‌ها مدام قطع شده و این موضوع تردد را مشکل می‌سازد یا در پاره‌ای موارد پل‌های عابر هنگام شب تاریک بوده‌اند. البته مسئولان سازمان زیباسازی ضمن اینکه این موضوع را تایید می‌کنند معتقدند هرگاه پلی مشکل فنی( که بیشتر قطعی برق است) پیدا می‌کند گروه فنی در معاونت آموزش و امور مناطق سازمان زیباسازی به محل اعزام شده و در کمترین زمان (که البته مشخص نکرده‌اند این زمان چقدر طول می‌کشد) آن را تعمیر می‌کنند. آنها علت خاموشی برخی پل‌ها را حذف یارانه برق عنوان کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد این مسئله همچنان جز نکاتی باشد که موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می‌سازد.

پل‌های عابر در خطوطBRT

گزارش‌های سامانه همگانی 1888 از رضایتمندی شهروندان از عملکرد سازمان زیباسازی از پل‌های عابر مکانیزه در حالی اعلام می‌شود که تا چند روز دیگر پل‌های عابر در خطوطBRT افتتاح می‌شود و به گفته گلشنی تردد شهروندان در این پل‌ها را که بیشترین پیشنهاد را برای احداث داشته‌اند تسهیل می‌کند. او می‌گوید: در هفته جاری این پل‌ها به بهره‌برداری رسیده و سعی داریم با ارائه آموزش‌هایی به مردم آنها را در نگهداری و حفاظت از پل‌ها مشارکت دهیم؛ موضوعی که پیش از این نیز مطرح شده و از دیدگاه مسئولان سازمان زیباسازی با توجه به اقداماتی که انجام داده‌اند درافزایش میزان رضایتمندی شهروندان مؤثر خواهد بود.

کد خبر 81806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز