سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش فرهنگ و هنر در فرانسه روز سه شنبه 29 اردیبهشت 1388 با حضور سفیر فرانسه در ایران و اندیشمندان فرانسه شناس ایرانی و خارجی در دانشکده مطالعات جهان آغاز به کار کرد.

در ابتدای این همایش دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوشامدگویی به میهمانان همایش با سخنانی تحت عنوان فهم فرهنگی و صلح جهانی گفت: فرهنگ مهم‌ترین عنصر در میان هر ملتی است زیرا فرهنگ در حقیقت زبان آن ملت محسوب می‌شود و عامل شناخت هر ملت فهم زبان آن است. لذا شناخت فرهنگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر عاملی با اشاره به موانع شناخت فرهنگ‌ها و درک معنای زندگی ملت ها افزود: فرهنگ حقیقتی دارد که تحت تاثیر صنعت رسانه، سیاست و ایدئولوژی تضعیف و چه بسا تخریب شده است. به این دلیل  و با وجود اختلالات ارتباطی، فرهنگ دیگری را خوب درک نمی کنیم در حالی که فهم دیگری مهم ترین جز فرهنگ است.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با انتقاد از نقش رسانه‌ها و سیاست در قلب واقعیت اظهار داشت: هنگامی که ملت ها می خواهند با هم آشنا شوند از مسیر رسانه و سیاست آشنایی صورت می‌گیرد که قابل اعتماد نیست در حالی که کانال معتبر و قابل اعتماد فرهنگ است.

وی با اشاره به اهمیت ارتباطات بین فرهنگی در دنیای امروز خاطر نشان کرد: ارتباطات بین فرهنگی نیازمند عشق و درک متقابل است زیرا دوست داشتن و علاقه به دیگران امری بنیادین برای تعامل بین فرهنگی است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با جدا کردن دو نوع تفکر لحظه ای و تدبیری از هم گفت: در اندیشه لحظه ای شناخت و عمل بر اساس انگاره های ذهنی و برداشت های کلیشه ای است در حالی که در تفکر تدبیری چرخش فکر وجود دارد و تبعیض ذهنی که حاصل تفکر لحظه ای است و طی آن انگاره های اجتاعی مبنای درک دیگران می شود، رخت برمی بندد.

دکتر عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به انواع ارتباطات بین فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی ارتباطات بر مبنای رابطه فیل و موش است. یکی خود را بزرگ می بیند و دیگری یا دیگران را موش و ناچیز تصور می کند که این رابطه نمی تواند رابطه پایداری باشد زیرا گاهی موش با زیرکی های خود برای فیل دردساز می شود. مثلا اگر اقلیتی در یک جامعه ناراضی باشد اکثریت هرگز نمی تواند با آرامش کامل به زنگی خود ادامه دهد زیرا همواره نگران اقدام اقلیت علیه خود است.

وی دومین رابطه را رابطه شاخ گاو و گل سرخ عنوان کرد و افزود: این رابطه هم رابطه مناسبی نیست زیرا به دلیل افزایش خودآگاهی مردم جوامع دگرگون شده‌اند و این رابطه نمی تواند یایدار بماند.

دکتر عاملی رابطه ماهی و صدف را رابطه مناسب خواند و توضیح داد: در این رابطه هر دو سوی ارتباط از یک جنس اند و در تلاش اند فرکانس ها و کانال های مناسب را برای ارتباط پیدا کنند.

عضو گروه مطالعات آمریکای دانشکده مطالعات جهان صلح جهانی را در گرو شناخت و پذیرفتن تفاوت ها دانست و گفت: برای درک مناسب دیگری باید در جای او قرار بگیریم و به مسائل دو طرف نگاه و قضاوت کنیم که اگر موقعیتش درک نشود و مجال حضور و عرضه از او گرفته شود صدای خود را از دست می دهد و شاهد شکل گیری جامعه ای لال خواهیم بود.

دکتر عاملی با اشاره به تحولات جدید فناوری ها اظهار داشت: اکنون با ظهور پدیده جهانی شدن و امکانات ارتباطی جدید این روابط شکل دیگری به خود می گیرند زیرا ما در هر لحظه می توانیم به صورت مجازی در هر کشور دیگری باشیم.

رئیس دانشکده مطالعات جهان فضای ارتباطی سالم را در گرو درک متقابل و پذیرش تفاوت‌ها توصیف کرد و یادآور شد: هدف دانشکده مطالعات جهان عمل بر اساس تفکر تدبیری، پذیرش تفاوت ها، درک متقابل و پرهیز از انگاره سازی، است که امیدواریم چنین همایش هایی باعث شوند از سیاست اندکی فاصله بگیریم و به فرهنگ و هنر سایر ملل نزدیک‌تر شویم.

سفیر فرانسه در دانشکده مطالعات جهان: شما فرانسه شناسی را ابداع کرده اید

آقای برنار پولتی، سفیر فرانسه در ایران در همایش فرهنگ و هنر در فرانسه خطاب به مدیران دانشکده مطالعات جهان گفت: شما واژه جدیدی به نام فرانسه شناسی ابداع کرده‌اید.

وی پیدایش این رشته مطالعاتی را نشانه ای از وجود متخصصان و استادان فرانسه شناس در ایران ذکر کرد و افزود: ما خوشحالیم که چنین رشته‌ای در دانشگاه تهران ایجاد شده است و چون دانشگاه تهران درپی ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامعی در خصوص فرانسه است ما آن را هدف بزرگی می دانیم و من آمادگی فرانسه را در زمینه کمک و مشارکت در انجام امور مربوط به این رشته را اعلام می کنم که البته کارهایی برای تبادل دانشجو و استاد صورت گرفته است.

آقای پولتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شناخت همه ابعاد جامعه فرانسه کار دشواری است البته شناخت سایر کشورها هم کار سختی است. اما تصور من این است که شناخت فرانسه  و جامعه امروزی آن مسئله ای قابل مطالعه است اما این مطالعه در یک روند تاریخی همه جانبه بسیار دشوار است.

وی در پایان خرسندی خود را از همایش فرهنگ و هنر در فرانسه ابراز و علاقه خود را به تهیه متن کامل مقالات اعلام کرد.

کد خبر 81764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز