سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

گروه ورزشی: نخستین همایش جهانی شهرورزشی - شهروند ورزشی در محل هتل اوین تهران آغاز به کار کرد.

 در این همایش که با همکاری انجمن بین‌المللی ورزش همگانی (TAFISA) و سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، نمایندگان ورزش همگانی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های شهرهای ورشو، آمستردام، فرانکفورت، ملبورن، تایپه، کوالالامپور، منامه، لیورپول، هلسینکی و تهران حضور یافتند.

این نشست با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه با استفاده از ورزش، گسترش ورزش شهروندی در شهرها، تهیه برنامه کاری یکسان جهت اجرا در شهرهای مختلف جهان در جهت توسعه ورزش شهروندی، ارتقای سطح دانش فنی مربیان ورزش شهری و همفکری در جهت تشکیل کار گروه مشترک اجرای برنامه‌ جهانی برگزار و طی آن مسائل و موضوعات مختلف  به بحث و بررسی گذاشته شد.

در ابتدای این همایش مصطفی آجورلو، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران که میزبانی این نشست را برعهده داشت ضمن خوشامدگویی به حاضران از ورزش به عنوان تیغی دودم نام برد و گفت: «ورزش از جمله موضوعاتی است که هم می‌تواند یک فرصت و هم یک تهدید تلقی شود چراکه سلامت جامعه‌ شهری و شهروندان در گرو پرداختن به این مسئله مهم است که در صورت بی‌توجهی به آن،  آسیب‌های جسمی و حتی ناهنجاری‌های روحی دامنگیر جوامع می‌شود.»

در ادامه «ساولا» رئیس انجمن ورزش‌های همگانی فنلاند با اشاره به اینکه باید بدانیم خاستگاه مفهوم شهر فعال ورزشی و شهروند فعال ورزشی کجاست، اظهار داشت: «این برنامه و نظایر آن فرصت خوبی است تا افراد از ملل مختلف با یکدیگر در تعامل بوده و با بهره‌گیری از الگوهای مشترک اما متناسب با دیدگاه‌های فرهنگی هر جامعه، زمینه رشد و گسترش  هرچه بیشتر ورزش همگانی و حضور شهروندان شهرهای مختلف در این عرصه را فراهم کرد.»

وی که در فرازهایی از سخنان خود به بی‌توجهی بیش از 30 درصد از بزرگسالان کشورش به ورزش همگانی و اصولا هر نوع فعالیت بدنی اشاره کرده بود، در ادامه گفت: «ما در این راستا لازم می‌دانیم که نظر سیاستگذاران و سیاستمداران را جلب کنیم و با آگاهی دادن به آنها حمایت‌های گوناگون در ابعاد مختلف مالی و برنامه‌ای را جلب کنیم. این مسئله بی‌شک در هر کشوری با کشور دیگر فرق می‌کند.»

وی همچنین به لزوم ایجاد تغییر رفتار در میان ملل مختلف اشاره کرد و گفت: «در کشوری همچون فنلاند که روزی مردم در اثر حملات قلبی در 55 سالگی فوت می‌کردند، با تبلیغ و اشاعه ورزش همگانی این سن به 75 سال افزایش پیدا کرده است. ما برای رسیدن به این نقطه به ایجاد تغییرات رفتاری متوسل شدیم و این تغییر رفتارها برای دستیابی به طول عمر بیشتر کار ساده‌ای نبود. ما در فنلاند برای شروع هر تغییری نیاز به بحث و بررسی‌های بسیار داریم ولی در کشورهایی همچون سوئد پذیرش تغییرات رفتاری بسیار سریع‌تر انجام می‌پذیرد. آنها برای شروع کردن تنها کافی است که بخواهند تا شروع کنند.»

 بررسی چالش های ورزش شهروندی

اما پس از این اظهارات خانم دیکسون رئیس انجمن سبز محلی ورزش همگانی استرالیا با تایید سخنان همتای فنلاندی خود به لزوم مشخص کردن اهداف و ساختار و راه‌های دستیابی به ابزارهای عملی جهت تحقق اهداف تافیسا (TAFISA) اشاره کرد و گفت: «بدون شک فرصت‌های زیادی برای مشارکت وجود دارد ولی توجه به این نکته مهم است که گروه‌های هدف ما اعم از جوانان، معلولان، سالمندان، باشگاه‌ها و ... هریک برنامه‌ای خاص با حمایت و متولی خاص می‌خواهند و ما می‌توانیم با فعال کردن این گروه‌ها، شهرمان را فعال کنیم و سپس تافیسا با ارزیابی این برنامه‌ها، گواهینامه و جوایزی به شهرها و شهروندان فعال ورزشی اعطا کند.»

وی تبلیغات در این راستا را مسئله‌ای جدا نشدنی از برنامه‌‌های شهر فعال ورزشی- شهروند فعال ورزشی برشمرد و ادامه داد: «ما معمولا از امکانات موجود استفاده نمی‌کنیم در حالی که می‌توان با نوآوری و ایجاد برنامه‌های آموزشی در هر منطقه، حمایت دولتمردان و سیاستمداران را جذب و از همه امکانات در این راستا بهره برد.»  نماینده استرالیا یادآور شد که انجمن «تافیسا» تا ژانویه 2010 با جمع‌آوری اطلاعات، نتایج بررسی‌ها و تحقیقات خود را در اختیار کشورهای عضو قرار خواهد داد.

در ادامه این همایش، حاضران به بحث و گفت‌وگو در خصوص شرایط و ویژگی‌های ورزش همگانی و مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه ایجاد شهر فعال ورزشی – شهروند فعال ورزشی پرداختند.  در این بین از شهر لیورپول به عنوان بهترین الگو برای گسترش مفهوم شهروند فعال ورزشی یاد شد و با بیان ویژگی‌های هر شهر، اختلافات فرهنگی و ملی را در این زمینه یادآور شدند. رافایی (رئیس مرکز تحقیقات ورزش مالزی) با تاکید بر اینکه آنچه در لیورپول جریان دارد نمی‌تواند در روستاهای مالزی کاربردی باشد، تصریح کرد: «ما دفترچه راهنمایی در TAFISA جهت شناسایی مسیر راه تهیه کرده‌ایم و خود را به انجام آن موظف و متعهد می‌دانیم اما در این راستا باید به تفاوت‌های فرهنگی و محلی و نوع آموزش‌ها با توجه به این تفاوت‌ها توجهی ویژه‌ داشت.»

وی ادامه داد: «در مالزی ساختار خاصی وجود ندارد و برای هر شهری این مسئولان محلی هستند که تصمیم می‌گیرند. در این راستا انگیزه دادن به سیاستگذاران همچون شهرداران یا وزرای بهداشت بسیار مهم است. ما نمی‌خواهیم وزارت بهداشت مالزی، خود را درگیر کارهای کوچک کند اما می‌خواهیم که در راستای اطلاع‌رسانی برای دستیابی به شیوه‌های زندگی سالم از طریق ورزش ما را حمایت کنند. این بزرگترین چالش ما در این کشور است.»

این همایش با توضیحات خانم معصومه مینو، مسئول ورزش همگانی شهر لیورپول ادامه یافت. لیورپول که در حال حاضر به عنوان نخستین الگوی موفق در زمینه بسط و گسترش ورزش همگانی مطرح شده یکی از الگوهایی است که انجمن تافیسا از آن به عنوان آغازگر این جریان یاد می‌کند. میهمانان حاضر در تهران به مدت 2 روز در خصوص برنامه‌های انجمن تافیسا با یکدیگر به بحث و بررسی می‌پردازند و با برنامه‌های ورزش همگانی سازمان ورزش شهرداری تهران از نزدیک آشنا خواهند شد.

کد خبر 81731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز