مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو فضانورد آمریکایی در سومین راهپیمایی فضایی‌شان شنبه 16 مه (26 اردیبهشت) تلکسوپ فضایی 19 ساله هابل را به یک ابزار کلیدی جدید مجهز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فضانوردان جان گانسفلد و درو فوستل بر روی عرشه شاتل بر روی تلسکوپ فضایی هابل که به آن متصل است،‌ کار کردند تا مشاهدات هابل از اعماق کیهان برای پنج سال دیگر ادامه پیدا کند.

 این ابزار جدید علمی که "طیف‌سنج منشاهای کیهانی" نامیده می‌شود برای بررسی ساختار کیهان در مقیاس بزرگ و توضیح چگونگی تشکیل و تجمع کهکشان‌ها ساخته شده است. این ابزار همچنین نشان می‌دهد که چگونه عناصر شیمیایی، به خصوصی عناصر ضروری برای حیات، ظهور کردند و وفور آنها در طول زمان تغییر کرد.

ابزار دیگر در دست تعمیر، "دوربین پیشرفته برای تحقیقات" هنگامی در سال 2002 نصب شد، میدان دید و کارآیی رصد آن را 10 برابر افزایش داد.

فضانوردان امیدوارند که در یک عملیات پیچیده این ابزار را باز کنند، یک باکس الکترونیک داخلی آن را تعویض  و آن را به منبع نیروی جدید متصل کنند.

راه‌پیمایی فضایی که از ساعت 13:35 به وقت گرینویچ شروع شد، یکی دیگر از پنج راهپیمایی فضایی است که فضانوردان آتلانتیس در این ماموریت انجام خواهند داد و انتظار بر این است که این راهپیمایی‌ها در مجموع شش و نیم ساعت به طول بینجامد.

 هفت فضانورد آتلانتیس چهارشنبه گذشته به تلکسوپ مداری هابل رسیدند، آن را به روی عرشه شاتل کشاندند تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود.

گرچه ناسا طرحی برای فرستادن شاتل دیگری به سوی هابل ندارد، در اولین راهپیمایی فضایی فضانوردان آتلانتیس یک وسیله پهلوگیری جدید روی آن نصب شد که به بازوی روباتی سفینه‌های فضایی اجازه گرفتن تلسکوپ را می‌دهد.

کد خبر 81518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز