مرجان طباطبایی: «بررسی فوری مشکلات شالیکاران شمال کشور» دستوری بود که رئیس جمهور برای حل مشکل انباشت محصول شالیکاران در کارخانجات و انبارها داد.

دستوری که در پاسخ به نامه کشاورزان و کارخانه‌داران شالی کوبی استان‌های شمالی کشور یک‌ماه پیش مطرح شد. کشاورزان در این نامه خواستار حل مشکلات انبارسازی برنج که در کارخانجات روی دست آنها مانده بود، شده و با اشاره به‌وضعیت نامناسب انبارها‌، احتمال فاسد شدن و از بین رفتن برنج‌ها و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی را به اطلاع رئیس قوه مجریه رسانده بوند. حجم برنج انباشت شده در این انبارها بالغ بر 500 هزار تن است که از سوی انجمن برنج استان گیلان و مازندران اعلام شده است.

پس از این دستور، وزارت بازرگانی از طرف دولت مسئول خریداری توافقی برنج‌های انباشت شد. نماینده مردم بابل در مجلس، به همشهری می‌گوید: با وجود قول مساعد برای خرید توافقی برنج از کارخانجات و کشاورزان مازندرانی، متاسفانه هنوز ‌اقدام مناسبی صورت نگرفته است.علی کریمی فیروز‌جایی، ادامه می‌دهد: پس از دستور فوری برای رسیدگی به‌وضع محصول شالیکاران، خرید توافقی برنج فقط محدود به چند روز آن هم از تعداد محدودی شد و پس از آن، این اقدام متوقف شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران هم این موضوع را تائید کرده و در عین‌حال می‌گوید: این اقدام با روند کندی در حال انجام است.ولی‌اله فرزانه، در پاسخ به میزان تناژ برنج خریداری شده شالیکاران مازندرانی از سوی نماینده دولت، می‌گوید: آماری از خرید نداریم.

جعفریان، دبیر انجمن برنج شمال کشور هم از اجرایی نشدن دستور رئیس دولت انتقاد کرده و اعلام می‌کند: متاسفانه برنج‌های انباشت شده همچنان در انبارها باقی است و با گذشت یک‌ماه هنوز این دستور عملی نشده است.

معاون استاندار مازندران، در گفت‌و‌گو با ما درخصوص علت عملی نشدن وعده دولت، شالیکاران را مقصر می‌خواند که به امید گران شدن برنج، محصول خود را وارد بازار نکرده و حال روی دستشان مانده است.در نامه رئیس جمهور، وزیر بازرگانی به‌عنوان نماینده دولت، مسئول بررسی سریع مشکل شالیکاران و حل آن شد.

این در حالی است که رییس بازرگانی مازندران در گفت‌و‌گو با همشهری از این توافق اظهار بی‌اطلاعی کرده و توضیح می‌دهد: من به‌عنوان نماینده وزارت بازرگانی در این حوزه در جریان ابلاغ این دستور نیستم‌؛ به‌ما چیزی ابلاغ نشده است.

نماینده مردم بابل در مجلس، در این خصوص خاطرنشان می‌کند: وزیر بازرگانی در جلسه مجمع نمایندگان مازندران در حالی وعده حل این مشکل را داد که خرید اقلام فقط در روزهای بعد از جلسه صورت گرفت و پس از آن فعالیت‌های این وزارت خانه ابتر باقی ماند.

وی، می‌گوید: متاسفانه به‌دلیل نبود سیلوهای مناسب برای ذخیره برنج، نگهداری از این محصول از شرایط استانداردی برخوردار نیست و موجب آسیب رسیدن به برنج‌ها می‌شود.
نماینده مجلس، تصریح می‌کند: از وزارت بازرگانی می‌خواهیم در جهت تحقق وعده‌ای که داده‌اند، برای خرید برنج اقدام جدی داشته باشند.

رئیس بازرگانی مازندران می‌گوید: اگر دستور وزارتخانه‌ای باشد باید من در جریان آن باشم. مسوول این موضوع بخش بازرگانی نیست.معاون استاندار مازندران هم توضیح می‌دهد: وزارت بازرگانی برای خرید برنج شالیکاران، شبکه تعاون روستایی را مسئول خریداری برنج کرد که این مجموعه، خود سرمایه اندکی داشته و توان خرید کلیه اقلام را ندارد.

وقتی این موضوع را از مدیر شبکه تعاون روستایی مازندران پیگیری می‌کنیم، به همشهری می‌گوید: هیچ نهادی ما را مسئول و متولی خرید توافقی برنج نکرده است و این شبکه برای حل مشکل اعضای خود با منابع تحت اختیار که سرمایه همین کشاورزان است، اقلام را به صورت محدود خریداری کرده است.وی، یادآور می‌شود: انبار شالی کاران سنتی است و با افزایش دما محصول برنج آفت می‌گیرد.

اسماعیل‌زاده، در توضیح علت انباشت برنج در انبارها به واردات بی‌رویه برنج پاکستانی و هندی از سوی دولت و توزیع آن در روستاها اشاره کرده و می‌گوید: امسال به وعده‌های داده شده برای خرید تضمینی برنج پرمحصول عمل نشد و شاید مقدار تقریبی این خرید در حدود 16 هزار تن باشد. در حالی‌که میانگین سال گذشته آن 50 هزار تن بوده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار اما معتقد است که وظیفه دولت فقط خریداری برنج پر‌محصول است که این اقلام هم با تناژ بالا خریداری شده است.نبود فضای مناسب نگهداری برنج و احتمال از بین رفتن محصول، شالیکاران را که امیدوار به خرید توافقی بودند نگران ساخته است.

چه آن که پاسخ «بررسی فوری مشکلات شالیکاران شمال کشور» را از سوی رئیس دولت راه‌حل مشکل خود دیده بودند.هم‌اکنون حجم بالایی برنج در انبارهای کارخانه‌های شالی کوبی در حال فاسد شدن است که تنها راه حل آن همان خریداری توافقی و عرضه آن به نهادها است.

همشهری استانها

کد خبر 81355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز