گروه اجتماعی: بار مالی دیابت در حال حاضر 900 میلیارد تومان در کشور برآورد شده است که عمدتاً هزینه مستقیم دارویی است و با وجود این که ابتلا به بیماری دیابت در کشور رو به افزایش است اما هنوز جزو بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شود.

دیابت شایعترین بیماری غیرواگیر کشور است که در حال حاضر 3 تا 5 درصد یعنی معادل 2 تا سه و نیم میلیون نفر از جمعیت کل کشور را مبتلا کرده است. طبق اعلام جهانی در هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و یک نفر نیز از این بیماری فوت می‌کند.

در این میان تغذیه نامناسب و غیربهداشتی، مصرف کالری زیاد در برنامه غذایی روزانه، کم تحرکی و ورزش نکردن، افزایش وزن، مصرف دخانیات به ویژه سیگار، سابقه مرده زایی و سقط جنین و در نهایت زمینه ژنتیکی از مهمترین عوامل ابتلا به دیابت هستند.

محرومیت ایرانیان دیابتی از انسولین مناسب جایگزین «مونوتارت»

به گزارش ایسنا، امیر کامران نیکوسخن دبیر انجمن دیابت ایران عدم دسترسی همه بیماران به درمان‌های جدید را از معضلات ایرانیان مبتلا به دیابت خواند و گفت: افراد مسن با توجه به مشکلات بینایی امکان تزریق مناسب انسولین را ندارند در حالی که این مشکل در کشورهای پیشرفته با قلم انسولین حل شده است.

کامران نیکوسخن همچنین عدم امکان جایگزینی یک نوع انسولین مناسب با انسولین «مونوتارت» را از سال گذشته تا کنون از مشکلات جدی بیماران دیابتی بیان کرد.

وی گفت: برای این انسولین هنوز جایگزین مناسبی تعیین نشده. این در حالیست که جایگزینهای مناسب انسولین منوتارت که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند به قیمت‌های گزافی در بازار آزاد به فروش می‌رسند و بسیاری از بیماران برای تهیه این داروها با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند.

دبیر انجمن دیابت ایران با تاکید بر اینکه با وجود تعداد زیاد بیماران دیابتی در کشور این بیماری هنوز جزو بیماریهای خاص شناخته نشده است،‌ اعلام کرد: بار دیابت در حال حاضر سالانه 900 میلیارد تومان در کشور برآورد شده است که عمدتا ‌هزینه مستقیم دارویی است.
سوزنهای تولیدی کشور برای بیماران دیابتی مناسب نیست

معاون فدراسیون بین‌المللی دیابت در ایران با بیان اینکه خیلی از سرنگ‌های تولیدی در کشور برای افراد دیابتی مناسب نیست، این عامل را مشکل دیگری برای آنان برشمرد و گفت: قطر و طول سوزن‌های تولیدی در کشور برای کودکان دیابتی و یا بیماران لاغر مناسب نیست. سرنگ‌های وارداتی به کشور نیز بسیار گران هستند و از این رو این بیماران مجبورند از یک سرنگ یکبار مصرف چندین بار استفاده کنند.

سه میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند

رشید رمضانی معاون بیماریهای غیرواگیر مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه شهرهای بوشهر و یزد بالاترین شیوع دیابت را دارند، تاکید کرد: با وجود شیوع بالای بیماری در این مراکز، استان تهران با توجه به گسترش کم تحرکی و شیوع اضافه وزن از مناطق اصلی با خطر بالا محسوب می‌شود.

وی شمار افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز را در تهران بیش از 20 درصد یعنی معادل بیش از سه میلیون نفر دانست.

اندازه‌گیری رایگان قند خون تهرانی‌ها

بنیاد امور بیماری‌های خاص فردا 23 آبان در 4 میدان تهران سنجش قند خون را به صورت رایگان برای شهروندان انجام می‌دهد.سنجش قند خون از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر در میادین ونک، ولی عصر(عج) آزادی و رسالت به صورت رایگان انجام می‌شود.

کد خبر 8133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز