مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: ارتباط سفینه بدون‌سرنشین مارس گلوبال سروی‌یر (Mars Global Surveyor) ناسا که در مدار سیاره مریخ قرار دارد از حدود یک هفته قبل با زمین قطع شده‌ است و کارشناسان این سازمان در حال تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با این کاوشگرند.

 به گزارش آسوشیتدپرس، مسئولان آزمایشگاه پیشرانه موشکی ناسا در کالیفرنیا که وظیفه کنترل کاوشگر  ۲۴۷میلیون دلاری مذکور را بر عهده دارد از هفته گذشته موفق به برقراری ارتباط با این سفینه نشده و کاوشگر به دستورهای ارسال شده مبنی بر تنظیم فرستنده‌های خود به سوی کره زمین پاسخ نمی‌دهد.
سفینه بدون سرنشین مارس گلوبال سروی‌یر در هفتم نوامبر سال  ۱۹۹۶به سوی سیاره مریخ به پرواز درآمد و پس از قرار گرفتن در مدار این سیاره، به نقشه‌برداری از سطح مریخ مشغول بوده است. این کاوشگر که هم‌اکنون  ۱۰ساله شده به دوربین قدرتمندی مجهز است که تاکنون هزاران تصویر با کیفیت از سطح مریخ به زمین ارسال کرده است. برخی از این تصاویر نمایانگر این موضوع هستند که زمانی در سطح مریخ آب جاری بوده و به علاوه از اطلاعات ارسال شده توسط این کاوشگر برای تعیین مکان مناسب برای فرود مریخ‌پیماهای روباتیک بعدی ناسا نیز استفاده شده است.
هم‌اکنون چهار سفینه بدون سرنشین در مدار سیاره مریخ گردش می‌کنند که سه مورد از آنها به ناسا تعلق داشته و یک مورد نیز متعلق به آژانس فضایی اروپاست. این سفینه‌ها عبارتند از کاوشگر مارس گلوبال سروی‌یر که هم‌اکنون از کار افتاده، کاوشگر مدارگرد شناسایی مریخ و کاوشگر مارس اودیسه که به ناسا تعلق دارند و همچنین سفینه مارس اکسپرس که توسط آژانس فضایی اروپا به مدار مریخ فرستاده شده است.
ماموریت کاوشگر مارس گلوبال سروی‌یر در ابتدا دو سال تعیین شده بود اما این ماموریت تاکنون بارها توسط ناسا تمدید شده است.
کد خبر 8122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز