سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: گروه‌های مسلح در سراسر جهان – که در زبان تخصصی علوم سیاسی «بازیگران غیردولتی» خوانده می‌شوند – همچنان به بهره‌کشی و آسیب‌رساندن به بچه‌ها در مناطق نبرد در آسیا، آفریقا و خاورمیانه ادامه می‌دهند

و این در حالی است که هیچ کاری از دست نهادهای بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل متحد ساخته نیست. یک حادثه هولناک از این دست آبان ماه سال گذشته در افغانستان رخ داد که پیکارجویان طالبان به گروهی از دختران در مسیر مدرسه حمله کردند و روی آنان اسید پاشیدند. بنا بر گزارش‌ها، به ازای هر دختری که به این شکل دچار سوختگی شد، 100‌هزار روپیه پاکستانی به طالبان پرداخت شد.

در اردیبهشت سال گذشته، پیکارجویان در عراق ظاهراً‌ به یک دختر کوچک مواد منفجره بستند و هنگامی که وی به نزدیک یک مقر فرماندهی ارتش عراق در یوسفیه رسید، وی را منفجر کردند. در شهریور ماه نیز یک پسربچه 15‌ساله خود را در میان نیروهای شبه‌نظامی طرفدار دولت در شمال بغداد منفجر کرد و در آبان یک دختر 13‌ساله در ایستگاه بازرسی بعقوبه مواد منفجره همراهش را منفجر کرد.

به گزارش ‌ای‌پی‌اس، مواردی از این دست در گزارش اخیر سازمان ملل به‌طور مستند درج شده است. در این گزارش، استفاده از بچه‌ها به‌عنوان سرباز که عمدتاً‌ توسط بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند افغانستان‌، بروندی، چاد، عراق، جمهوری دموکراتیک کنگو، برمه، نپال، فیلیپین، ‌سومالی، سری‌لانکا و اوگاندا صورت می‌گیرد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جوست هیلترمن، کارشناس گروه بین‌المللی بحران درباره اقداماتی که در این زمینه از دست سازمان ملل برمی‌آید،گفت:«تردید دارم کار زیادی از سازمان ملل ساخته باشد، جز آنکه این موضوع را برجسته و ممنوعیت استفاده از بچه‌ها را در جنگ تقویت کند.» «بان‌کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل در گزارش یادشده که به شورای امنیت تقدیم شد، از 56‌‌گروه مسلح از 14‌کشور نام می‌برد که به نقض حقوق بین‌المللی در زمینه ممنوعیت استفاده از سربازان بچه‌سال متهم هستند.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند در مواردی این قبیل بازیگران غیردولتی در برابر فشارهای بین‌المللی، واکنش نشان داده و وعده کرده‌اند که به استفاده از سربازان کم سن و سال پایان دهند. سال‌گذشته چند گروه متخاصم در ساحل عاج طرح‌هایی را به این منظور امضاء و اجرا کردند. امسال هم به گزارش سازمان ملل، 2بازیگر غیردولتی در برمه داوطلبانه تعهد داده‌اند که از استفاده از بچه‌ها در جنگ و آسیب رساندن به آنان دست بردارند.

2سال پیش هم که شورای امنیت تهدید کرد در صورتی که گروه ببرهای آزادیبخش تامیل ظرف 6 ماه در استفاده از بچه‌ها تجدیدنظر نکنند، اقدامات بیشتری را عملی خواهند کرد.  این گروه عضوگیری از بچه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد. کارشناسان می‌گویند بازیگران غیردولتی خواستار مشروعیت نزد جامعه‌ بین‌المللی هستند و ممکن است به این نتیجه برسند که عضوگیری از میان بچه‌ها به اعتبارشان خدشه وارد می‌کند.

در حال حاضر عضوگیری از میان بچه‌های زیر 15 سال جنایت جنگی تلقی می‌شود و این امر می‌تواند بر فرماندهانی تأثیر بگذارد که نمی‌خواهند به این علت در معرض پیگرد قانونی قرار بگیرند. البته گروهی از بازیگران غیردولتی به مشروعیت بین‌المللی یا پیگرد کیفری اهمیت نمی‌دهند اما برای گروهی دیگر، اینها می‌تواند استدلال مؤثری به‌منظور تغییر دادن رفتار باشد.

کد خبر 81182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز