یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه، گفت خواستار ایفای نقش کلیدی برای توسعه روابط جامع با ژاپن است.

گفت‌وگو درباره 4 جزیره مورد اختلاف طرفین در شمال ژاپن مهم‌ترین محور مذاکرات پوتین در توکیو است.

به گزارش روز یکشنبه تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، پوتین در آستانه سفر به ژاپن در گفت‌وگو با این شبکه خاطرنشان کرد: 2 کشور نیازمند چنین روابط جامعی هستند تا بتوان اختلافات ارضی فی‌مابین را به‌خوبی حل و فصل کرد.

ژاپن و روسیه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون که بیش از 60 سال می‌گذرد به‌دلیل اختلافات ارضی بر سر مالکیت 4 جزیره در شمال ژاپن، معاهده صلحی امضا نکرده‌اند.
توکیو هم اینک با مسکو بر سر مالکیت 4 جزیره در شمال این کشور که در ژاپن به نام‌های کوناشیری، اتوروفو، شیکوتان و هابومای شناخته می‌شوند، اختلاف دارد.

اختلاف بر سر مالکیت این جزایر که در اواخر جنگ جهانی دوم در سال 1945 میلادی در جریان شکست ژاپن در این جنگ به اشغال شوروی سابق درآمد، از موانع اصلی بر سر راه گسترش روابط توکیو و مسکو است.دولت ژاپن به همین دلیل تاکنون با روسیه پیمان صلحی امضا نکرده و عقد پیمان صلح با این کشور را در گرو حل اختلافات 2 کشور درخصوص مالکیت جزایر شمالی دانسته است.

این گزارش می‌افزاید: برگزاری نشست نخست‌وزیران ژاپن و روسیه به‌دنبال توافقی که در دیدار تارو آسو،  نخست‌وزیر ژاپن و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه در 18فوریه سال‌جاری میلادی در ساخالین صورت گرفت، برگزار می‌شود.

ان.اچ.کی، گزارش داد: انتظار می‌رود در جریان سفر رسمی پوتین به ژاپن که از امروز آغاز می‌شود، 2 کشور یک موافقت‌نامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی به امضا برسانند.

پوتین ابراز امیدواری کرده است که این موافقت‌نامه به همکاری گسترده روسیه و ژاپن در تامین سوخت هسته‌ای و فناوری‌های تولید برق میان 2 کشور بینجامد.

وی در ارتباط با روابط روسیه با آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مسکو با دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و دیگر زمینه‌ها گسترش یابد.

کد خبر 81045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز