یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحریک الکتریکی یک ناحیه معین مغز ممکن است علائم بیماری افسردگی عمده را که با سایر درمان‌ها بهبود پیدا نکرده است، تخفیف دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر عماد اسکندر گفت پژوهش‌های قبلی نشان داده است که ناحیه‌ای از مغز- به نام قشرپشتی-جانبی پیش‌پیشانی چپ - نقش مهمی در ایجاد بیماری افسردگی عمده دارد.

اسکندر که از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون است، گفت:‌"این برای اولین و تنها بار است که ما استفاده از تحریک‌کننده کاشته‌شده مغزی را برای درمان افسردگی عمده شدید و مقاوم به سایر درمان‌ها را مورد بررسی قرار دادیم."

او افزود حدود 4 میلیون نفر در آمریکا دچار افسردگی هستند که به داروها پاسخ نمی‌دهد، و بنابراین یافتن درمان‌های جایگزین مهم است.

 این بررسی که نتایج آن این هفته در اجلاس سالانه انجمن جراحان اعصاب آمریکا در سان‌دیه‌گو در کالیفرنیا منتشر شد، شاما 12 بیمار می‌شد که به طور میانگین برای 27 سال دچار افسردگی بودند، و 9 یا 10 داروی ضدافسردگی به آنها کمک نکرده بود.

برای اینکه تحریک مغز انجام شود، الکترودهایی را از راه شکاف کوچکی در جمجمه در سطح مغز کارگذاشته می‌شود. این افراد برای 8 هفته به طور تصادفی تحریک واقعی یا تحریک ساختگی دریافت می‌کردند، و بعد همه آنها تحریک فعال دریافت می‌کردند.

پس از 8 هفته بر اساس یک مقیاس اندازه‌گیر استاندارد افسردگی،  22 درصد افرادی که در گروه درمان فعال قرار داشتند، بهبود پیدا کرده بودند، در حالیکه این رقم در گروهی که درمان کاذب دریافت کرده بودند، تنها 3 درصد بود.

 همه افراد مورد آزمایش در پیگیری‌های6 ماه و 12 ماه بهد بهبودی مداوم نشان دادند.

 اسکندر گفت:‌ "پیام عملی این است که اکنون شماری از رویکردهای نوین برای درمان افسردگی عمده وجود دارد که شامل تحریک عمقی مغز و تحریک قشر مغز می‌شود."

 به گفته او تحقیقات در مراکز تخصصی در سراسر آمریکا در مورد این روش‌ها در جریان است، که می‌توان بیماران مقاوم به سایر درمان‌ها را وارد آنها کرد.

کد خبر 81036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز