همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور یکشنبه 20 اردیبهشت در مراسم قدردانی از برگزیدگان پرسش مهر 8 گفت باید پیشرفت و تعالی همه‌جانبه مادی و معنوی کشور به طور یکسان پیش برده شود.

به گزارش ایسنا، احمدی نژاد با بیان این مطلب درباره برخی روش‌هایی که هم اکنون در جوامع غربی مد نظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای ما روشن است که راه چند صد و یا چند هزار ساله کسانی که بدون توجه به این مفاهیم برنامه‌ریزی کرده‌اند، به بن‌بست رسیده است.

وی ادامه داد: آنها چند صد میلیون انسان را به بردگی بردند و چندین نسل زیر خودخواهی یک گروه نابود شد؛ اما پس از مذموم شدن این کار، روش‌های دیگری برای ادامه برده‌داری پیش گرفتند و استعمار نو را پایه‌گذاری کردند.

رئیس‌جمهور افزود: در قرن گذشته نیز 100 میلیون انسان را برای پول و سیطره خودشان کشتند و بعد از جنگ دوم جهانی نیز سیستمی ایجاد کردند که هر کس هر چه بخواهد به دست بیاورد به حساب‌های آنها منتقل شود.

وی ادامه داد: همین دولت آمریکا سه دهه است که کسری تراز تجاری دارد اما این فاصله را با چاپ پول‌های بی‌پشتوانه تامین می‌کند و سالانه 500 میلیارد دلار از زحمات ملت‌ها را به جیب خود می‌کشد و کاغذ به آنها تحویل می‌دهد.

احمدی‌نژاد با تاکید مجدد بر این که امروز آن‌ها (غرب) به بن‌بست رسیده‌اند و قادر نیستند این سیاق و روش را ادامه دهند، اظهار کرد: دست و پا زدن‌هایشان نیز فقط برای حفظ وضع موجودشان است. امروز همه نگاه‌ها به دنبال راه جدید و ساختن دنیای جدیدی است که نقص‌ها در آن نباشد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین با یادآوری این نکته که جامعه فرهنگی ایران می‌تواند دنیای جدید را به خوبی به بشریت معرفی کند، اظهار کرد: در این جامعه متعالی پیشرفت مادی ممزوج با ارزش‌های انسانی است. احساس همدلی، مهربانی، با هم بودن ، دلسوز هم بودن، فداکاری ، ایثار و از خودگذشتگی برای سلامت و سعادت و رفاه دیگران چیزی است که به انسان مفهوم می دهد و اگر این مسائل نبود نفس کشیدن ارزشی نداشت.

وی سپس با بیان این که باید ایران را به سرعت بر پایه ارزش‌های انسانی بسازیم، اضافه کرد: تلاش‌ها باید برای رشد جامعه باشد . هم باید ایران را بسازیم و هم به دنبال تبیین و معرفی آن به جهان باشیم؛ جامعه ما این ظرفیت را دارد که این مساله را به نتیجه برساند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین حرکت فرهنگیان و دانش‌آموزان را در حضور گسترده و فراخوان پرسش مهر نشانه کمال‌جویی، زنده‌بودن و فهم عمیق ملت ما و جامعه فرهنگی عنوان کرد و گفت که باید همه در این راستا دست به دست هم دهیم تا ایران را بسازیم.

وی ادامه داد: مطمئنم با اراده‌ای که امروز در ایران است و با اندیشه ایمانی و انسانی که بر ایران حاکم است و نیز با استعدادهای عمیق و والای انسانی جوانان و نوجوانان خواهیم توانست همه قله‌ها را فتح کنیم؛ چرا که ما از تبار رستم و آرش و فرهادیم.

رئیس شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به حضور گسترده آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف گفت: همه خانواده آموزش و پرورش با تمام وجود در اندیشه ساختن ایران است و مفهوم تعالی ایران و پیشرفت همه‌جانبه یک مفهوم مقدس و عزیز است؛ عشق به ایران و پیشرفت آن و تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها در دل خانواده بزرگ آموزش و پرورش موج می‌زند.

وی با اشاره به طرح پرسش خود درباره راهکارهای پیشرفت و تعالی کشور و نیز دلیل انتخاب واژه تعالی گفت: امروز در دنیا به برنامه‌های سازندگی برنامه‌های توسعه می‌گویند، اما ما واژه تعالی را انتخاب کردیم؛ چرا که واژه توسعه یعنی گسترش، که اگر چه مقوله خوبی است اما فاقد هر نوع بار ارزشی و انسانی است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین گفت: آن چه به انسان معنا و مفهوم می‌بخشد، ارزش‌ها ، صفت‌ها و ویژگی‌های انسانی است. در هیچ تعریفی از سعادت نیامده است که انسان سعادتمند انسانی است که هر چه بخواهد مصرف کند و پاسخ نامحدود به لذت بردن و خوردن خود بدهد؛ اگر چه همه این‌ها لازم است و باید به حداکثر آن دست یابیم اما هیچ کدام از این‌ها موجب سعادت انسان نیست.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های سعادت و انسان سعادتمند اظهارکرد: در ذهن همه انسان‌ها در طول تاریخ انسان سعادتمند انسانی است که در وجود خود ویژگی‌های متعالی انسانی را متجلی کرده باشد؛ انسان برجسته کسی است که آزاده ، کریم ، حکیم ، مهربان، متواضع و در خدمت دیگران باشد. پیشرفت مادی بدون توجه به ارزش‌های انسانی ره به جایی نمی‌برد، بلکه در اغلب موانع به سقوط منجر می‌شود.

وی در این زمینه اقتصاد بدون اخلاق را مورد بحث قرار داد و گفت که در این نوع اقتصاد، فریب، ‌تجاوز، تبعیض و چپاول امری عادی است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین سیاست بدون فرهنگ و ارزش‌های انسانی را نیز مثمر ثمر به حال انسان ندانست و نتیجه آن را برتری جویی ، جنگ ، استعمار، استبداد و خودخواهی برشمرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی هم‌چنین در این باره از نظام سیاسی غرب انتقاد کرد و گفت: در نظام سیاسی کنونی برپا شده نقش مردم کمرنگ شده و همه چرخش قدرت در دست چند حزب است و مردم چاره‌ای جز انتخاب یکی از آنها ندارند.

وی گفت: مردم هیچ امیدی به آینده ندارند و شخص یا اشخاصی را نمی‌بینند که بتوانند شرایط را عوض کنند.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم هر گاه روح جمعی و اراده عمومی یک ملت بتواند آزادانه انتخاب کند به نتیجه می‌رسد؛ چون بر پایه نهضت انسانی است.

به گفته رئیس‌جمهور ارزش‌های انسانی شامل فداکاری، پاکی و دلسوزی نیز در نظام سیاسی غرب مشاهده نمی‌شود و فردی برای این که بتواند یک درصد به رای خود اضافه کند تمام حیثیتش را به صهیونیست‌ها می‌فروشد و هر کار زشتی را تایید می‌کند.

احمدی‌نژاد در پایان با یادآوری این که بدون ارتباط انسان چیزی نیست، گفت: انسان زمانی مفهوم می‌یابد که در ارتباط با دیگران و جامعه باشد و این رابطه بر پایه اخلاق انسانی، ارتباطات انسانی، محبت، دوستی، تعاون برای خوبی ها و یاری شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، ‌در این مراسم به 30 تن از برگزیدگان پرسش مهر 8 که با عنوان عوامل پیشرفت و تعالی جامعه، راه کارهای آن و موانع موجود مطرح شده بود، از طرف رییس‌جمهور لوح تقدیر و تندیس‌هایی اهدا شد

کد خبر 81010

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز