دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

علیرضا شاه محمدی: مذهب رسمی دولت و مردم عربستان سعودی وهابیت است. فرقه وهابیت توسط شخصی به نام محمد بن عبد‌الوهاب در منطقه نجد عربستان پایه‌گذاری شد.

منطقه نجد در قسمت بیابانی عربستان واقع شده و از فرهنگ بسیار پایین و مردمی جاهل برخوردار است. محمدبن‌عبدالوهاب در این منطقه که سرشار از خشونت و غارت بود، پرورش و رشد یافت.

 طرفداران محمدبن عبدالوهاب را وهابیونمی‌خوانند و او را با القابی مثل شیخ‌الاسلام‏، مفتی اعظم و... نام‌ می‌برند. وهابیون احترام و مقام والایی برای این شخصیت قائل‌اند به گونه‌ای که اجازه هیچ انتقادی از او را نمی‌دهند .

 این موضوع درحالی است که وهابیون خود را از بزرگنمایی انسان‌ها بری می‌دانند. در این راستا همشهری جمعه به گفت‌وگو با حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی، استاد حوزه و دانشگاه پرداخته است.

وهابیت و اسلامی دوباره؟!

حجت الاسلام میرلوحی درباره تفکرات غالب وهابیگری گفت: «وهابیون خود را موحد واقعی می‌دانند به گونه‌ای که به غیر از این فرقه حتی سایر فرق اهل سنت و شیعیان را کافر می‌شمارند. این فرقه نه تنها جلوه اهل سنت را در بین مسلمانان کریه کرده است، بلکه چهره اسلام را نیز در تمام جهان لکه‌دار کرده است.

 احمدذینی دحلان از مفتی‌های اهل سنت مکه در همان زمان در کتاب خود چگونگی هجوم وهابیون به مکه را بیان کرده است. در این کتاب به این مطلب اشاره شده که وهابیون پس از دستگیری مسلمانان آنها را وادار به گفتن چند شهادت می‌کردند و در غیر این صورت آنها را به قتل میرساندند: اول اینکه گفتن شهادتین، شهادت به خدا و رسول خدا(ص)، زیرا معتقد بودند که اسلام واقعی نزد آنها است پس مابقی مسلمانان باید دوباره مسلمان شوند و نیز شهادت به اینکه پدر و مادرشان کافر از دنیا رفتند زیرا مکتب وهابیت به آنها نرسیده و چند شهادت دیگر. 

 وی ادامه داد: همین وهابیون به ظاهر مسلمان، با رفتار وحشیانه خود درحال حاضر،  ما را به یاد دوران جاهلیت می‌اندازند،  باعث بدگمانی جهانیان به اسلام و مسلمین شده‌اند. من خود به شخصه بارها به خاطر اعتراض به طرز برخورد آنها باشیعیان طعم زندانی‌های آنها را چشیده‌ام. 

  این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: از دیگر اقدامات این فرقه می‌توان به تخریب و انفجار حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) مانند بقیع، سامرا و  قتل هزاران مسلمان شیعه و سنی که قصد زیارت قبور معصومین(ع) را داشتند اشاره کرد که نمونه بارز آن در مکه و کربلا و سامراست. که این کار را در نزد خود پسندیده می‌دانند و برای رضای خدا، به‌گمان خویش، باکفار یا همان شیعیان مبارزه می‌کنند.

اختلاف میان وهابیون و اهل سنت

حجت الاسلام میرلوحی درباره اختلافات میان اهل سنت و وهابیون تصریح کرد:  بیش از  90 درصد اهل سنت محب اهل بیت‌اند. اگر نگاهی به زیارتگاه‌های شیعیان مثل کربلا و نجف و حتی مشهد داشته باشیم خواهیم دید که سیل عظیمی از اهل سنت نیز برای زیارت به این اماکن می‌روند و برای خاندان پیامبر احترام ویژه‌ای قائل‌اند. این امر در کشورهای دیگری همچون مصر، تونس و مراکش نیز دیده می‌شود که همگی اهل سنت‌اند.

 وی افزود: از دیگر اعتقادات وهابیون این است که اگر به قصد زیارت حرم نبوی به مدینه سفر کنید مرتکب فعل حرام شده‌اید، زیرا پیغمبر(ص) را یک فرد عادی می‌دانند و معتقد‌ند که او نیز مثل بقیه انسان‌هاست و تعظیم و احترام فقط برای خداست، نه برای پیغمبر او و توسل به امامان و پیغمبران را شرک می‌دانند.

 میرلوحی تأکید کرد: بعضی از افراد ساده لوح و کم سن و سال که از سواد کمی برخوردارند به راحتی فریب حرف‌های  این فرقه را می‌خورند و در ظاهر حرف آنها را حق می‌دانند. ولی  در پاسخ به این افراد باید گفت  اگر خدا قدرت مطلق عالم است آیا مانع از آن می‌شود که در زمین برای خود جانشینی قرار دهد؟

آیا این جانشینان همان پیامبران و امامان نیستند؟ مثلاً همانگونه که می‌دانیم آفرینش و حیات‌بخشی مختص به خداست، ولی می‌دانیم حضرت عیسی(ع) نیز پرنده‌ای را از گل ساخت و در آن دمید و آن پرنده زنده شد و جان گرفت و پرید. حال آیا عیسی خداست؟ خیر عیسی(ع) نماینده خدا در زمین است.

 قدرت خدا در عیسی و بقیه پیامبران جلوه می‌کند. پس ما نیز با توسل به این عزیزان از خداوند یاری می‌خواهیم و این امر شرک نیست. زیرا ما آنها را هم طراز با خدا نمی‌دانیم بلکه تنها آنها را ولی و حجت و خلیفه خدا در زمین می‌دانیم.

فراموشی مسلمانی واقعی

وی در ادامه بررسی عقاید وهابیون افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید اگر شما گناه کردید باید نزد  رسول خدا رفته و استغفار کنید و این امر خود نشان دهنده شأن رسول خداست که وهابیون این امر را رد می‌کنند.

از طرفی می‌دانیم که ما برای بخشش گناهانمان باید مورد شفاعت قرار بگیریم. یعنی استغفار ما باید با وساطت رسول خدا(ص) همراه شود تا مورد عفو خدا قرار گیرد و این امر دلیل دیگری بر اثبات مقام رسول خداست.

از این رو اطاعت از پیغمبر یعنی اطاعت از خدا، بیعت با پیغمبر یعنی بیعت با خدا، زیرا پیامبران و او صیای آنها جانشینان خدا در زمین‌اند. پس کسانی که برای پیامبران و امامان ارزشی قائل نیستند برای خدا نیز ارزشی قائل نیستند و این امر نادانی و جهالت آنان است. حجت الاسلام میرلوحی تصریح کرد: در واقع همان کسانی که به خیال خود پیامبران را قبول ندارند و همه چیز را از خدا می‌خواهند در واقع مشرک‌اند، زیرا که حرف خدا را نقص کردند و جلوتر از او قدم گذاشته‌اند.

 من توصیه می‌کنم به کسانی که اینگونه می‌اندیشند به قرآن مراجعه کنند.  عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: از سوی دیگر این رفتار وهابیون که دائماً شیعیان را کافر می‌دانند و حتی در مکه و مدینه در خطبه‌های نماز جمعه‌شان نیز بر این مسئله تأکید می‌کنند خود موجب دو دستگی میان مسلمانان می‌شوند، این مسئله نه به نفع شیعیان است.

 نه به نفع  اهل سنت بلکه در این میان تنها دشمنان مشترک مسلمانان که همان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی‌اند سود می‌برند و در واقع هدف اصلی آنها ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان است. آیا این واقعاً مسلمانی است که مدام در خطبه‌های نماز، شیعیان را مورد تحقیر قرار دهند، در حالی که در غزه و فلسطین و لبنان که آنها نیز مسلمانند هزاران انسان بی‌گناه کشته می‌شوند، ولی هیچ حرفی به میان نمی‌آید.

 آیا انسانیت واقعی که آنها دم از آن می‌زنند و خود را مسلمان واقعی می‌دانند این است؟! وی تأکید کرد: به نظر من بسیاری از مسائل سیاسی اخیر، مخصوصاً مسئله خلیج فارس که به نام جعلی خلیج عربی مطرح شده بود و یا حتی جزایر خلیج‌فارس که متعلق به ایران است و آنها ادعای مالکیت می‌کنند نیز از جانب وهابیت نیز تحریک می‌شود. اگر آنها ادعای مالکیت می‌کنند نیز از جانب وهابیون تهییج می‌شوند.

دیپلماسی خارجی و برخوردهای ناشایست

حجت الاسلام میرلوحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سیاست خارجی ایران در قبال این مسائل چگونه بوده است گفت: همان‌گونه که می‌دانید در مکه هیچ کس حق آزار و اذیت موجود زنده‌ای را ندارد، ولی با این حال وهابیون و  به اذیت و آزار شیعیان حتی در مکه می‌پردازند و این امر باید مورد تحلیل و بررسی سیاستمداران کشورمان قرار گیرد. وی ادامه داد:‌ در واقع باید برای عبادت هر کسی آزاد باشد همانگونه که خدا در انتخاب دین و روش زندگی به ما اختیار داده است.

در ٥٠ – ٦٠ سال پیش تمام فرقه‌ها مثل شافعی‏، حنفی، حنبلی و مالکی در مسجد الحرام نماز را اقامه می‌کردند و هر کس با فرقه خود نماز می‌خواند و به آیین و روش خود. حال چرا باید در عبادت نیز زور حاکم باشد و همه مجبور باشند طبق روش منحرف وهابیت به عبادت بپردازند؟

پس در نتیجه ما برای حفظ سلامت و احترام  مسافران و زوار باید سیاست‌هایی خاص را به منظور حفظ اقتدار و عزت شیعیان ایرانی پیش رو داشته باشیم تا این برخوردهای ناشایست حداقل به لحاظ دیپلماتیک با زائران ایرانی ممنوع شود. از این رو سازمان حج‏ و زیارت، وزارت خارجه و همه کسانی که در این امر سهیم‌اند باید از تمام ابزار و امکانات دیپلماسی در جهت بهبود وضعیت کنونی استفاده کنند، زیرا این موضوع علاوه بر ریشه‌های اعتقادی منحرف وهابیون، ریشه در دیپلماسی نادرست ما هم دارد.

میرلوحی تأکید کرد: در برهه‌ای از زمان در زمان مرحوم آیت‌الله اصفهانی به دلیل کشتار و فشارهای  زیاد وهابیون در عربستان، ایشان به مدت ٣ سال سفر حج را حرام اعلام کردند. هم‌اکنون نیز حدود یک میلیون نفر از زائران ایرانی در سال به حج مشرف می‌شوند‎ و باز هم متقاضیان روز به روز افزایش می‌یابند. پس در نتیجه دولت عربستان نیز از این سفرها سودهای کلان اقتصادی می‌برد.

حال اگر ما بیاییم در صورت ادامه این برخوردهای ناشایست وهابیان و سلفی‌ها ، این سفرها را تحریم کنیم و تدابیر دیپلماسی خاص اتخاذ کنیم، مسلماً به این فتنه‌ها و توطئه‌های آنها ضرباتی را وارد خواهیم کرد و در نتیجه آنها برای جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی از رفتارهای زننده خود، حداقل در قبال ایرانیان کم خواهند کرد. در آخر امیدواریم با ظهور امام زمان(عج) این مسائل و مشکلات جهان اسلام زودتر رفع شود.

همشهری جمعه

کد خبر 80912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز