پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: "واشنگتن باید از فرصت تعامل با ایران استفاده کند"

در گزارشی که به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه شد بر این نکته تاکید شد که واشنگتن باید از فرصت تعامل با ایران برای متقاعد کردن تهران به پذیرش کنترل‌های شدید بین‌المللی بر برنامه هسته‌ایش استفاده کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد: تعامل آمریکا با ایران باید تهران را متقاعد کند تا پیشرفت در زمینه توانایی‌اش برای ساخت بمب هسته‌ای را متوقف کند و کنترل‌های شدید بین‌المللی را بپذیرد.

بر اساس این گزارش، ماموران تحقیق در گزارشی 11 صفحه‌ای به کمیته روابط خارجی سنا که ریاست آن بر عهده سناتور جان کری  است مدعی شدند: راه‌حل نهایی مسئله هسته‌ای ایران فنی نیست، اما سیاسی است.

فقط یک تصمیم سیاسی توسط رهبران این کشور احتمالا از اینکه ایران روزی بمب هسته‌ای تولید کند، جلوگیری کند. این تصمیم برگشت‌پذیر است.

در این گزارش آمده است: دست‌کم، یک هدف راهبرد دولت [آمریکا] در برابر ایران باید این باشد که تعادل درستی از فشار و فرصت برای ایران ایجاد کند تا این کشور توافق کند که گام بیشتری را برای افزایش قابلیت خود برای ساخت بمب بر ندارد و معیارهای راستی‌آزمایی سختگیرانه‌تری را بپذیرد.

ایران بارها در زمینه همکاری‌های خود به بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود داده و محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

این گزارش با نادیده گرفتن گزارش‌های البرادعی و نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و بدون اینکه به منبع خاصی اشاره کند، مدعی شد: ارزیابی‌های اطلاعاتی دسته‌بندی نشده آمریکا و مصاحبه‌ها با مقامات دولتی و دیپلمات‌ها در واشنگتن و کشورهای خارجی، درباره اینکه ایران ظرفیت فنی و صنعتی برای توسعه بمب اتم دارد، تردید کمی را باقی می‌گذارد.

کد خبر 80818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز