چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - یونس شکرخواه: کمیسیونر جامعه اطلاعاتی اتحادیه اروپا از دولت آمریکا خواست تا از نظارت بر اینترنت دست بکشد.

شکرخواه Shokrkhah

دولت آمریکا از طریق آیکان (ICANN) که مسئول پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) است؛ این کار را انجام می‌دهد. این خدمات قبلأ بر اساس قرارداد فیمابین دولت آمریکا و نهاد اینترنتی برای اعداد تخصیص یافته (IANA) و سایر سازمان‌ها انجام می‌شدکه در نوامبر ۱۹۹۸ بر مبنای تفاهم نامه‌ای که با وزارت بازرگانی آمریکا منعقد شد به عنوان یک شرکت خصوصی غیرانتفاعی در ایالت کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسید. دولت آمریکا از طریق آیکان به ۱.۵ میلیارد کاربر اینترنت آدرس اختصاص داده است

پس از تأسیس آیکان مقرر شد، پس از دو سال آیکان شرایط لازم را جهت انتقال کامل امور ذیربط از وزارت بازرگانی آمریکا به بخش خصوصی فراهم آورد، ولی علیرغم موضع دولت بیل کلینتون برای خصوصی سازی آیکان این انتقال عملی نشد و این تفاهم نامه چندبار تمدید شد و هربار مجموعه ای از اهداف جدید در جهت پیشبرد آیکان به سمت استقلال بر آن افزوده شد. آخرین زمان تمدید در سال ۲۰۰۳ بود که تفاهم نامه تا پایان سپتامبر ۲۰۰۶ تمدید شد. جدیدترین قرارداد یک موافقتنامه ۵ ساله بود که شامل مجموعه ای از قراردادهای یک ساله می‌شد.  خبرگزاری اتریش گزارش داد،  آخرین توافقنامه مربوط به این امر ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹ (۸ مهر ۱۳۸۸) خاتمه می‌یابد.

EU Information Society Commissioner Viviane Reding
ویویان ردینگ

ویویان ردینگ (Viviane Reding) کمیسیونر جامعه اطلاعاتی در اتحادیه اروپا  گفت: "لحظه حقیقت ۳۰ سپتامبر که قرارداد آیکان و دولت آمریکا به پایان می‌رسد؛ فرا خواهد ‌رسید"

جرات، عقل و احترام

ویویان ردینگ از دولت آمریکا خواست به ارتباط  وزارت بازرگانی با سازمان آیکان خاتمه دهد و به جای آن با یک ترکیب مستقل و ۱۲ عضوی از کشورها برای نظارت بر اینترنت موافقت کند

ویویان ردینگ گفت مطمئن است که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا "جرات، عقل و احترام را در قبال ماهیت جهانی اینترنت به خرج می‌دهد تا راه را برای اجلاس ماه سپتامبر به سوی شکل اینترنتی جدید، متعهد به قوانین، شفاف، دموکراتیک و چندجانبه هموار کند. "

ویویان ردینگ تصریح کرد قابل توجیه نیست که فقط یک کشور بر کارکردهای مهم اینترنت نظارت کند که مورد استفاده صدها میلیون نفر در سراسر جهان قرار می‌گیرد.

دولت جرج دبلیو بوش با این درخواست‌ها مخالفت کرده بود که نظارت آیکان به دست مقامات سازمان ملل بیفتد.

کد خبر 80766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز