دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: 1982 ناشر داخلی و 1700 ناشر از 78 کشور جهان کتاب‌هایشان را در نمایشگاه عرضه می‌کنند

 207 هزار عنوان کتاب را ناشران داخلی و 70 هزار عنوان کتاب لاتین را نیز ناشران خارجی بر عرضه می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر نشست خبری وزیر ارشاد درباره بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح دوشنبه در محل این وزارتخانه با حضور محسن پرویز ، رئیس نمایشگاه ومعاون فرهنگی وزیر و جمعی از دست اندرکاران اجرایی نمایشگاه بیست و دوم برگزار شد.

صفار هرندی در ادامه سخنانش گفت : از 100 مهمان خارجی فعال در حوزه‌های مختلف نشر برای حضور در این رویداد دعوت کرده‌ایم. علاوه بر 15 کاروان دانشجویی از کشورهای مختلف، 35 انجمن دوستی ایران با دیگر کشورها نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وزیر ارشاد ضمن ابراز رضایت از پیشرفت کارهای نمایشگاه تا به امروز گفت: همه رهنمودهایی که سال گذشته برای بهبود کیفیت نمایشگاه صورت گرفت، مورد توجه واقع شده و آسوده خاطریم که در نمایشگاه امسال بسیاری از کاستی‌ها و نقاط ضعف سال گذشته را نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست خبری محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ابتدای سخنانش به 18 جلسه‌ای که شورای سیاستگذاری نمایشگاه از تیر ماه سال گذشته برگزار کرده، اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات شورا واگذاری امور داخلی به تشکل‌های مربوطه بود که این کار انجام شد و مسئولیت سالن‌های مربوط به هر دسته از ناشران به تشکل مربوطه‌شان سپرده شد.

تقدیر ویژه محسن پرویز از احمد مسجد جامعی

وی همچنین از شورای شهر تهران و رئیس آن مهدی چمران و نیز احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی این شورا به جهت انجام هماهنگی‌های لازم برای امور نمایشگاه در شهر تهران به صورت ویژه تقدیر کرد.

پرویز در ادامه سخنانش از افزایش فضای نمایشگاه خبر داد و افزود: درخواست فضای اضافه‌تر همیشه از جانب ناشران مطرح بود و به عنوان مثال ما در نمایشگاه نوزدهم نیاز به بیش از 90 هزار متر مربع فضا داشتیم در حالی که دو سوم آن در اختیارمان بود اما امسال این رقم به 125 هزار متر مربع رسیده که حدود 65 هزار متر مربع آن فضای مفید است.

رئیس نمایشگاه بیست و دوم نیز سخنان ابتدایی‌اش را با اعلام زمان کار نمایشگاه خاتمه داد و گفت: ساعت کار نمایشگاه در غرفه‌هایی که فروش مستقیم دارند یعنی بخش های داخلی و بخش فروش ریالی ناشران خارجی از ساعت 10 صبح تا 8 بعد از ظهر و ساعت کار در غرفه‌هایی که در بخش فروش یارانه‌ای کتاب حضور دارند، از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر است.

در ادامه این نشست خبری محمدحسین صفار هرندی در پاسخ به این سوال که "آیا ناشران داخلی به اندازه ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران، تسهیلات لازم را برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی در اختیار دارند یا نه؟" گفت: نحوه مواجهه ما با کشورهای دیگر و حضورشان در نمایشگاه‌های ما و متعاقباً حضور ما در نمایشگاه‌های خارجی تابع نحوه برخورد متقابل است. به هر میزان که آنها نسبت به به حضور ما استقبال نشان دهند ما هم استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر آنها بگویند که ما برویم از نمایشگا‌های آنها غرفه بخریم یا آنجا غرفه رایگان داشته باشیم، ما هم متقابلاً به آنها غرفه می‌فروشیم یا غرفه رایگان می‌دهیم. اما اگر برخوردی با ناشری از ایران در نمایشگاه‌هایشان صورت دهند، ما این را به عنوان نکته‌ای منفی تلقی و از موضع مخالف با آنها برخورد می‌کنیم.

محسن پرویز نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره "آئین نامه نحوه واگذاری غرفه به ناشران که موجب مشکلاتی برای حضور ناشرانی  شده است که کتاب‌های کمتری منتشر کرده‌اند " گفت: در دوره‌های قبل موضوع متراژ غرفه‌ها صرفاً به تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده مربوط می‌شد اما در دوره اخیر این موضوع فرق کرده است. در نمایشگاه‌های خارجی اینگونه است که هر ناشری هر مقدار فضای نمایشگاهی بخواهد در اختیارش می‌گذارند اما از آن طرف باید پولش را بدهد. مثلاً در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فضای نمایشگاه 468 یورو است.

وی اضافه کرد: اما این روش برای ما کارساز نیست و ما مجبور بودیم که عدالت را رعایت کنیم. در جلسه شورای سیاستگذاری قرار بر این شد که هم تعداد عناوین و هم حجم فعالیت ناشر لحاظ شود و ضمن اینکه اگر ناشری کارکرد مثبتی داشته، ضریب مثبت به او داده شود . نهایتاً داوری در هر بخش توسط این مقایسه صورت گرفت و وقتی این کار را کردیم با ناشرانی مواجه شدیم که پارسال غرفه داشتند اما فضای غرفه امسالشان مثلاً می‌شد 2 یا 3 متر. با این وجود ما برای ناشرانی که ضعیفتر بودند، ارفاق قائل شدیم و سعی کردیم عدالت را رعایت کنیم با این حال هر کس راه حل مناسبتری دارد ما از آن استقبال می‌کنیم.

در ادامه صفار هرندی درباره سلب یارانه کاغذ از ناشران و ارتباط آن با افزایش قیمت کتاب گفت: بیش از دو سال است که ما از مرحله دادن کاغذ یارانه‌ای به ناشران عبور کرده‌ایم. البته همه دولت‌ها می‌خواستند این را اجرا کنند اما دولت نهم اصولاً دولت خطر کردن و جسارت ورزیدن برای اجرای قانون است. به هر حال نتایج این کار خوب بوده است اما اینکه گفته می‌شود "کتاب گران است" به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی در توضیح این عوامل افزود: ناشران منصفی داریم که کتاب‌هایشان را حداکثر دو یا سه برابر بیشتر از قیمت تولید قیمت گذاری می‌کنند اما ناشرانی هم داریم که 10 برابر کتابشان را گرانتر می‌فروشند و سزای گرانفروش هم نخریدن است. مثلاً همین امروز با کتابی 17 صفحه‌ای مواجه شدم که قیمت آن 1000 تومان بود. من هر طور حساب کردم، برایم جا نیفتاد که به چه حقی کسی می‌تواند گریبان مخاطب کتاب را اینگونه فشار دهد؟!

معاون فرهنگی صفار هرندی نیز رشد قیمت کتاب را متناسب با نرخ رشد تورم خواند و گفت: میانگین رشد قیمت کاغذ از سال 85 تا الان مطابق به نرخ تورم بوده و در بعضی موارد دو یا سه درصد بیشتر بوده است.

در ادامه صفارهرندی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال جمع آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه بیست و دوم گفت: آنگونه که من می‌دانم باید کتاب‌هایی در نمایشگاه عرضه شود که مربوط به پنج سال اخیر است. در واقع نمایشگاه فرصتی است برای کتاب‌های جدیدتر اما این به آن معنا نیست که کتاب‌های قدیمی‌تر مناسب نیست.

پرویز نیز جمع آوری برخی کتاب‌ها‌ از نمایشگاه را امری طبیعی دانست و گفت: در تمامی 18 دوره قبل از ما هم کتاب‌های نامناسب از نمایشگاه جمع آوری می‌شد اما گویا آن زمان این اخبار محرمانه بوده و بعضی رسانه‌ها به خاطر فضای بسته‌ای که وجود داشت، این اخبار را منتشر نمی‌کردند و این آمار مکتوم مانده است.

رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره استفاده برخی ناشران از فضای نمایشگاه برای رقابت‌های انتخاباتی تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جهوری دهم گفت: ما در فضای نمایشگاه اصلاً کاری به مباحث سیاسی و گرایشهای سیاسی دوستان ناشر نداشته و نداریم. همین جا می‌توانم ده‌ها ناشری را که محل غرفه‌شان را به عنوان ستاد انتخاباتی قرار می‌دهند، اسم ببرم. ما در سال‌های اخیر نمایشگاه، ناشر برگزیده‌ای‌داشتیم که همه می‌دانند همکار یک جناح سیاسی است اما ما این موضع گیری را در دادن غرفه به او لحاظ نکرده‌ایم.

وی همچنین تحویل غرفه بالاتر از 500 متر مربع را به یک ناشر خاص تکذیب کرد و گفت: طول یک راهرو در شبستان 34 متر مربع است و ما اگر بخواهیم کل یک راهرو را به یک ناشر بدهیم می‌شود 100 متر مربع. چگونه این کار ممکن است؟

پرویز همچنین زمان آغاز مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را با حضور رئیس جمهوری  در ساعت 8 و 30 صبح سه شنبه 15 اردیبهشت، و زمان مراسم اختتامیه را با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، 15 تا 17 روز شنبه ،26 اردیبهشت اعلام کرد.

کد خبر 80590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز