یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

پس از حدود یک دهه از آغاز ممنوعیت ورود بازدیدکنندگان به شهر تاریخی بابل، نخستین گروه از بازدیدکنندگان عراقی از شهری که از آن به‌عنوان محل زندگی حمورابی (ammurabi) کاخ بخت‌النصر و محل مرگ اسکندر مقدونی نام برده می‌شود، دیدن کردند.

شهر تاریخی بابل با چندهزار سال قدمت در دهه‌های اخیر، شرایط متفاوتی را تجربه کرده است.

در سال‌های نخستین حکومت صدام حسین بر عراق، این شهر به‌شکل کامل مرمت و به یکی از قطب‌های گردشگری عراق تبدیل شد و حتی صدام حسین یکی از کاخ‌های خود را بر فراز تپه‌ای در نزدیکی این شهر بنا کرد.

در سال‌های پس از جنگ نخست خلیج‌فارس، بازدید از این شهر ممنوع شد و پس از اشغال عراق نیز شهر تاریخی بابل که بخشی از آن به پایگاه نظامیان آمریکایی و لهستانی تبدیل شده بود، به حال خود رها شد و به منبع درآمد قاچاقچیان آثار تاریخی تبدیل شد.

اکنون دولت ایالتی بابل (Babil) حفاظت از این شهر را برعهده گرفته و قرار است، در آینده‌ نزدیک پروژه‌ای بین‌المللی با حضور مرمت‌گرانی از کشورهای مختلف جهان و به‌ویژه ایتالیا، برای مرمت این شهر تاریخی آغاز شود و کاخ صدام در نزدیکی این شهر نیز به یک هتل
 لوکس تبدیل شود.

البته دولت مرکزی عراق هنوز حاضر به صدور مجوز برای باستان‌شناسان با هدف کاوش در این شهر تاریخی نیست و کارشناسان دلیل این امر را شرایط ناپایدار سیاسی عراق، به‌ویژه پس از انفجارهای اخیر می‌دانند.

یکی از باستان‌شناسان مشهور جهان که تاکنون چند کتاب درباره‌ شهر تاریخی بابل نوشته است، بابل را شهری می‌داند که در آن می‌توان آثاری از ستون‌های مرمری تمدن یونان باستان و مجسمه‌های ساخته‌شده از سنگ آهک تمدن مصر باستان را دید.

وی همچنین پروژه‌های مرمت انجام‌شده در این شهر را در دوران حکومت صدام، غیرعلمی دانست و گفت که آجرهای استفاده‌شده در مرمت کاخ بخت‌النصر هیچ شباهتی با آجرهای اصلی این کاخ 2600 ساله ندارد.

شهر تاریخی بابل با قدمتی حدود 4هزار سال در 90 کیلومتری بغداد ـ پایتخت عراق ـ قرار دارد و از آن به‌عنوان محل احداث باغ‌های معلق بابل در بیش از 2هزار سال پیش توسط بخت‌النصر یاد می‌شود.

از دیگر آثار تاریخی ارزشمند شهر بابل که زمانی یکی از زیباترین شهرهای منطقه‌ بین‌النهرین بوده است، می‌توان به برج بابل و زیگورات این شهر اشاره کرد.

کد خبر 80476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز