یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

احسان حضرتی: حمید قبادی مدیر اجرایی نمایشگاه امسال است؛ یعنی همان پستی که نقطه تقاطع همه راه‌هاست و نقطه آغاز همه ماجراها.

 کسی که در این جایگاه می‌نشیند، می‌پذیرد که نوک پیکان همه نقدها و گله‌ها، در هر شرایطی به سمت او باشد؛ همان طور که قبادی پذیرفته است. به جز این، این قبادی است که باید حواسش به همه چیز باشد. از تعداد و اندازه غرفه‌ها گرفته تا خطوط تلفن و آب و برق و باقی قضایا... بنابراین، قبادی همان کسی است که می‌تواند همه آنچه می‌خواهیم از نمایشگاه بدانیم بگوید و تمام انتقادها را بشنود و جواب دهد...

  • آقای قبادی! بگذارید از بحث غرفه‌بندی شروع کنیم؛ یعنی همان موضوعی که نخستین چالش را معمولا ایجاد می‌کند. اینکه چه فضایی و در کدام غرفه به هر ناشر اختصاص پیدا کند، به تفکیک و از ابتدا مشخص شده است؟

خیر! البته ما نقشه‌های اولیه غرفه‌ها را تهیه می‌کنیم. مثلا امسال ناشران دانشگاهی را در یک طبقه از رواق شرقی جا داده‌ایم و تعیین شده که ناشران عمومی در رواق اصلی شبستان قرار بگیرند. اما جانمایی دقیق ناشران موقع تحویل غرفه و براساس شیوه‌نامه اختصاص غرفه انجام می‌شود.

  • خب یکی دیگر از مسائل چالشی که سال گذشته مشکل‌ساز بود و بیشتر بازدیدکنندگان را به زحمت می‌انداخت، وضعیت دستگاه‌های کارت‌خوان پی.‌ او. ‌اس بود که یا اساسا وجود نداشت یا اگر هم بود کار نمی‌کرد و عملا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. امسال اوضاع چطور است؟

امسال استفاده از این دستگاه‌ها برای ناشران اجباری شده است و در اسناد ثبت نام آنها فرم درخواست دستگاه کارت‌خوان برای رفاه مردم و استفاده از بانکداری الکترونیک و کاهش خسارت‌های ناشی از حمل پول در نظر گرفته شده که برای همه ناشران الزامی است.

  • اما خاطرم هست که سال گذشته هم نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در مقابل غرفه‌ها اجباری اعلام شده بود؟

بله درست است اما سال گذشته دستگاه‌های کارت‌خوان به‌علت ازدحام خطوط تلفن از کار افتادند و این مشکل ناشی از اختلال سیستم مخابراتی بود. یعنی چنین نبود که دستگاه کارت‌خوان وجود نداشته باشد. در نمایشگاه سال پیش هزار و 897 ناشر شرکت کرده بودند، در حالی که 2 هزار دستگاه پی. او. اس برای استفاده بازدیدکنندگان فراهم شده بود.

  • برای جلوگیری از تکرار مشکلات سال گذشته چه تصمیمی گرفته‌اید؟ به هر حال این احتمال وجود دارد که امسال هم مثل سال قبل خطوط تلفن از کار بیفتند و دستگاه‌های کارت‌خوان بلااستفاده بمانند؟

بله! ما با شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار و دیگر شرکت‌های بهره‌رسان در این زمینه از جمله همراه اول، تالیا و ایرانسل، هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده‌ایم و در حال حاضر تعدادی از آنتن‌های تقویت و افزایش ظرفیت‌ تلفن‌های همراه (BTS) نصب شده است.

سال گذشته تنها یک دستگاه از این آنتن‌ها نصب شده بود که امسال این تعداد به 4 دستگاه افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه این دستگاه‌ها در 4 نقطه مختلف مصلی نصب شده‌اند. از این جهت وضعیت به لحاظ برقراری ارتباط موبایلی نسبت به سال گذشته قطعاً بهتر خواهد بود. از طرف دیگر هماهنگی و توافقات اولیه با بانک صادرات به عمل آمده است و شبکه انفورماتیک آن هم در حال انجام عملیات فنی ویژه نمایشگاه است و این بانک به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه علاوه بر حمایت از دستگاه‌های کارت‌خوان، بن الکترونیک و شبکه شتاب، 20 دستگاه خودپرداز نیز در محوطه مصلی نصب کرده است. ما همچنین سالن مربوط به بانک صادرات را در محل مصلی تغییر دادیم و این سالن تا امروز به‌طور کامل غرفه‌بندی شده است. در عوض برای سهولت مراجعانی که در بخش ارزی کتاب‌های مورد نظرشان را خریداری می‌کنند و نیازمند دسترسی به بانک صادرات هستند، این بانک را به ورودی شبستان در بخش شرقی منتقل کرده‌ایم.

  •  این تغییر جا چه کمکی به مراجعان بخش ارزی می‌کند؟

تا سال گذشته مراجعانی که از این بخش خرید می‌‌کردند، می‌بایست تمامی سالن‌های رواق اصلی شبستان را طی می‌کردند تا به بانک صادرات برسند و کار بانکی خود را انجام دهند که با این تغییر جا، این مشکل برطرف می‌شود. ضمن آنکه در راستای همین تحول مکانی، بیش از 15 درصد  فضا در اختیار ناشران داخلی در 4 بخش آموزشی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و عمومی قرار گرفته است.

  • در نمایشگاه امسال امکان خریداری مستقیم کتاب با عابربانک‌های شبکه شتاب هم وجود دارد؟

بله، قطعا! نمایشگاه امسال منعی برای خرید توسط کارت‌های شبکه شتاب ندارد و مراجعه‌کنندگان هم می‌توانند با عابر بانک‌های شبکه شتاب اقدام به خرید کتاب کنند و هم با بن‌های الکترونیک کتاب، به جز این مردم می‌توانند از دستگاه‌های خودپردازی که عرض کردم در محوطه مصلی نصب می‌شود، پول نقد هم دریافت کنند.

  • کار ساخت و ساز فضای نیمه کاره مصلی خیلی با کندی صورت می‌گیرد و هنوز بعد از برگزاری 2 دوره، این محل مکان مناسبی برای برپایی چنین رویداد فرهنگی بزرگی نیست. فکر نمی‌کنید رسیدگی و تسریع در ساخت و ساز مصلی مغفول واقع شده است؟

این طور نیست که ما نسبت به این مسئله آگاهی نداشته باشیم و یا زیبا‌سازی و تجهیز آنجا برایمان مهم نباشد. همکاران ما به‌طور شبانه روزی مشغول فعالیت هستند و تا همین امروز علاوه بر میدان اصلی محوطه مصلی (میدان کتاب) سه میدان جدید هم در محوطه ایجاد شده است و کارهای مربوط به راه‌اندازی کامل آن ادامه دارد و قرار است این میدان‌ها با آب‌نماهایی زیبا مزین شود و محوطه را خنک‌تر و زیباتر کند. ضمن آنکه کار آماده‌سازی و نگهداری فضای سبز مصلا نیز به‌طور قطع در دستور کار ما هست و با همکاری دیگر سازمان‌های مرتبط، باغچه‌ها گل‌کاری خواهند شد.

  • امسال تغییراتی هم در آیین‌نامه نحوه اختصاص غرفه‌ها به ناشران به‌وجود آمد و علاوه بر تعداد کتاب‌های ارائه شده تعداد صفحات کتاب‌ها هم ملاک تخصیص فضای نمایشگاهی به ناشران اعلام شد و همین مسئله برخی مخالفت‌ها را به‌دنبال داشت. اساسا مبنای اتخاذ چنین تصمیمی چه بود؟

این تصمیم برای رعایت بیشتر عدالت و اینکه به عدد منطقی‌تری برای اختصاص غرفه به ناشران برسیم، اتخاذ شد. ما تعداد صفحات کتاب‌های ارائه شده توسط ناشران را براساس کتاب‌های رقعی مورد توجه قرار دادیم چون تعداد صفحات کتاب‌های ناشران، آمار تولید کتاب هر ناشر را نشان می‌دهد و طبیعی است که ناشری که تعداد صفحات کتاب‌هایش بیشتر است، باید از متراژ غرفه بیشتری نسبت به دیگران برخوردار شود. در واقع ناشران براساس عملکردشان در تولید کتاب، فضای نمایشگاهی خواهند داشت و فکر می‌کنم این کار به عدالت نزدیک‌تر باشد.

  •  با این شیوه مشخصا در حق ناشران کودکی که تعداد صفحات کتاب‌های‌شان کمتر از کتاب‌های دیگر است اجحاف نمی‌شود؟

نه! چنین نیست که ما تنها تعداد صفحات کتاب را مد نظر قرار دهیم و به سایر گزینه‌ها توجهی نداشته باشیم بلکه مطابق آیین‌نامه جدید این عامل هم به‌عنوان یک امر تاثیرگذار و مهم در کنار سایر موارد مورد توجه قرار می‌گیرد. جدا از آنکه می‌شود نگاه دیگری هم به این مسئله داشت و گفت اعمال این شیوه باعث می‌شود ناشران کتاب‌های دایره‌المعارفی و مرجع - که قطع بزرگتر و تعداد صفحات بیشتری دارند - از امکان بهتر و بیشتری برای معرفی آثارشان برخوردار ‌شوند.

کد خبر 80444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز