یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

مهدی کشوریان: مسجد جامع حضرت ابوالفضل‌(ع) در دهکده المپیک اولین مسجدی است که در این منطقه احداث شده است.

 حجت‌الاسلام فتحی در حال حاضر امامت جماعت این مسجد را بر‌عهده دارد و حدود یک سال است که در این مسجد فعالیت می‌کند. منطقه 22 یکی از مناطق جدید در تهران محسوب می‌شود که چند سالی است از منطقه 5 جدا شده و به صورت یک منطقه مجزا شناخته می‌شود.

روح جوانمردی در میان مردم

این منطقه تازه‌ تاسیس و در حال رشد فضاهای زیادی برای احداث مساجد دارد و به همین منظور شهرداری این منطقه همکاری خوبی در خصوص احداث مساجد جدید داشته ‌است. از طرفی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به دلیل قدمتی که داردنیازمند تغییرات اساسی بود که با همت اهالی، شهرداری  در‌صدد بازسازی آن برآمده‌است.

منطقه دهکده المپیک از بافت بخصوصی برخوردار است و دلیل آن وجود دهکده‌ مسابقات المپیک برشمرده می‌شود. در سال 1353  در زمانی که مسابقات آسیایی در ایران قرار بود برگزار شود دهکده‌ای در این منطقه وسیع احداث شد و به همین منظور به این منطقه دهکده المپیک می‌گویند.

در آن زمان البته مسجدی در این منطقه وجود نداشت و با گسترش شهرنشینی در تهران و پیوستن این منطقه به دیگر بخش‌های شهری نیاز به مسجد در آن احساس شد و مسئولان امر تصمیم گرفتند مکانی را به این منظور اختصاص دهند و مسجدی احداث کنند. منطقه دهکده المپیک با ورزش پیوند خورده و روح جوانمردی در میان مردم این منطقه ریشه دارد و با احداث اولین مسجد، ورزش و مسجد پیوند خوردند.

سوله‌ای که به مسجد تبدیل شد

نمای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) بسیار ساده است و در نهایت سادگی سمبل همبستگی مردم محل است.  حجت الاسلام فتحی در این باره می‌گوید: «در زمانی که مسجد قرار بود احداث شود، در دهکده المپیک فضایی برای این کار نبود برای همین سوله‌ای با کمک مردم و شهرداری به این مهم اختصاص پیدا کرد که امروز در آن مردم تجمع می‌کنند تا به عبادت بپردازند.

 اما این مکان در حال حاضر مناسب برای مسجد نیست و با توجه به تغییراتی که در آن بوجود آمد هنوز نیاز به بازسازی دارد. با این وجود فضای روحانی بر‌ این سوله حاکم است، اما امکانات ناچیزی در آن وجود دارد که باید بهینه‌سازی شود. سرویس‌های بهداشتی در این مسجد احداث شده، اما هنوز این مسجد حسینیه ندارد و در زمان‌هایی که برنامه‌های اعیاد برپاست برای خانم‌ها فضایی وجود ندارد تا در آن مستقر شوند.»

صیغه عقد مسجد

سوله‌ای که امروز به عنوان مسجد حضرت ابوالفضل(ع) از آن یاد می‌شود سالن غذاخوری بود که در مسابقات آسیایی احداث شد و ورزشکاران میهمان در آن اقامت داشتند. پس از انقلاب اسلامی این سوله به مسجد تبدیل شده و صیغه مسجد در آن جاری شد.

 امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل ادامه داد: «این سوله در فضایی به مساحت 3000 مترمربع قرار دارد که تنها برای سوله آن صیغه مسجد جاری شد. البته در کنار این سوله فضای وسیعی قرار دارد و می‌توان از آن برای تجهیز مسجد استفاده کرد.

شهرداری تهران در این مسجد امکانات مختلفی را بوجود آورده ولی با درخواست اهالی محل و خدمتگذاران مسجد باعث شده شهرداری برنامه‌هایی را برای بازسازی مجدد آن در نظر بگیرد. شهردار منطقه نیز قول داده در بودجه سال 88 بخشی را برای بازسازی آن اختصاص دهد. »

برنامه‌هایی برای مناسبت‌ها

حجت‌الاسلام فتحی افزود:«امسال  دکترقالیباف شهردار تهران و حجت‌الاسلام ناصحی مشاور دینی شهردار تهران، جلساتی را در خصوص این مسجد برگزار کردند که در این جلسات مباحث مفیدی مطرح شد. فعال‌ترین بخش این مسجد بسیج آن است که به عنوان بزرگترین پایگاه بسیج در غرب شناخته می‌شود.

شهرداری تهران با تعاملی که با بسیج مسجد حضرت ابوالفضل(ع) داشته در ایام مختلف و بر اساس اعیاد و عزاداری‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را به اجرا درآورده است. این مراسم با حضور روحانیون مختلف برپا می‌شود که ایام خاطره‌انگیزی را بوجود آورده‌اند. در ایام محرم مراسم‌ ویژه‌ای با کمک شهرداری برپا می‌شود و در ایام ماه مبارک رمضان نیز شب‌ها افطاری در این مسجد برپاست.»

ارتباط مردمی

مردم دهکده المپیک در روزگار گذشته این مسجد را به عنوان تنها پایگاه خود می‌دانستند و این تفکر هنوز نیز در میان مردم وجود دارد. به همین خاطر راه حل مشکلات خود را در این مکان می‌یابند. با توجه به تحصیلات قضایی امام جماعت این مسجد برخی از مردم این ناحیه حتی برای مشاوره و راهنمایی جستن به این مسجد مراجعه می‌کنند. از این رو ارتباط مردم با این مسجد پیوندی استوار است.

حتی برخی از کسبه محل نیز از این مسجد به عنوان پایگاه امن یاد می‌کنند و خواستار گسترش آن هستند. یکی از نمازگزاران مسجد می‌گوید: «ارتباط صمیمانه شهرداری با مسجد حضرت ابوالفضل(ع) موجب شده مشکلات مردم از طریق آن به شهرداری ارجاع ‌شود. حتی برخی از مردم در مورد مشکلات کیفری و حقوقی با امام جماعت، حجت الاسلام فتحی مشورت می‌کنند و به صورت شبانه‌روز از وی کمک می‌گیرند. مسجد ابوالفضل(ع) قدیمی‌ترین مسجد این منطقه ورزشی است و مامنی است برای مردم این منطقه.»

همشهری استانها

کد خبر 80354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز