شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه روز جمعه اول می با انجام تغییرات در راس تعداد زیادی از وزارتخانه‌های این کشور، کابینه را ترمیم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اقدام غیر منتظره رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در ترمیم کابینه این کشور به نظر می‌رسد با هدف جوانگرایی در دولت ترکیه و کسب حمایت بیشتر برای حزب توسعه و عدالت که در انتخابات محلی ماه مارس سال جاری اداره تعدادی از شهرداری‌ها و شوراهای را از دست داد، انجام می‌گیرد.

حزب عدالت و توسعه در حالی در انتخابات محلی ماه مارس سال جاری 39 درصد آرا را کسب کرد که در انتخابات پارلمانی سال 2007 توانسته بود 46 درصد از آرا مردم را از آن خود کند.

اردوغان پس از تائید تغییرات انجام شده در کابینه توسط عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: با گذر زمان انجام تغییرات امری مهم به نظر می‌رسد و با لحاظ کردن تغییرات می‌توان در جامعه شور و اشتیاق ایجاد کرد.

بر مبنای تغییر انجام گرفته در کابینه ترکیه، اردوغان احمد داوود اغلو مشاور سیاست خارجی را به جای علی باباجان به مقام وزارت امور خارجه این کشور منصوب کرد.

داوود اغلو 50 ساله از جمله نیرو‌های سیاسی محسوب می‌شود که تلاش می کند روابط نزدیکتری میان ترکیه و کشور‌های اسلامی دیگر در خاورمیانه ایجاد کند. او همچنین در گفت‌و‌گو‌های غیر مستقیم میان سوریه و رژیم صهیونیستی طی سال گذشته میانجیگری کرده است.

داوود اغلو که استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بیکنت استانبول است.

اردوغان همچنین وزرای دادگستری، امور مالی، آموزش و پرورش و مسکن، صنایع، بازرگانی و انرژی ترکیه را تغییر داده است.

ترکیه در حال حاضر در حال گفت و گو با صندوق بین‌المللی پول جهت دریافت وام برای مقابله با بحران اقتصاد در این کشور است که این مساله اختلافاتی را در این کشور به وجود آورده و سیاستمداران ترک بر سر شرایط دریافت این وام با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

کد خبر 80309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز