همشهری آنلاین: کره شمالی تهدید کرد در صورت عدم عذرخواهی شورای امنیت از انتقادات تند خود به دلیل آزمایش موشکی کره شمالی در تاریخ 5 آوریل، این کشور آزمایش موشکی دیگری انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت خارجه کره شمالی  چهارشنبه ( 9 اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در صورت عدم عذرخواهی فوری شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی مجبور خواهد شد تا اقداماتی جهت دفاع از خود که شامل آزمایش‌ موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای و هسته‌‌ای شود، انجام دهد.

شورای امنیت پیشتر با صدور بیانیه‌ای آزمایش موشکی کره شمالی در تاریخ 5 آوریل را به شدت سرزنش کرده و دستور داده بود تا تحریم‌ها علیه این کشور تشدید شود.

کره شمالی اولین آزمایش هسته‌‌ای را در سال 2006 انجام داد. تهدیدات امروز  بعد از اعلام از سرگیری فعالیت‌های هسته‌‌ای کره شمالی اعلام شده است.

کره شمالی ادعا کرده است انتقادات سازمان ملل غیرعادلانه است، زیرا آزمایش موشکی این کشور تنها به منظور ارسال ماهواره به مدار زمین انجام گرفته است. اما آمریکا و سایر کشورها نظیر کره جنوبی و ژاپن معتقدند این آزمایش مربوط به تکنولوژی موشک‌های دوربرد کره شمالی بوده است.

براساس توافقنامه‌ شش جانبه سال 2007 کره شمالی موافقت کرد تا مجتمع هسته‌‌ای خود را در یونگ بیون واقع در شمال پیونگ یانگ تعطیل کند. قرار بود در ازای این اقدام کره شمالی نزدیک به یک میلیون تن سوخت فسیلی و سایر کمک‌ها در اختیار کره شمالی قرار گیرد.

در ژوئن سال 2008 کره شمالی برج خنک کننده پایگاه هسته‌‌ای خود را منفجر کرد تا تعهد خود به معاهده خلع سلاح هسته‌‌ای را نشان دهد.

اما یک ماه بعد روند تعطیلی پایگاه‌های هسته‌‌ای کره شمالی به خاطر اختلاف بر سر راستی‌آزمایی فعالیت‌های پیشین این کشور متوقف شد. آخرین دور مذاکرات در ماه دسامبر 2008 منتج به نتیجه مثبت نشد. در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح کره شمالی چین، ژاپن، دو کره، روسیه و آمریکا حضور دارند.

کد خبر 80202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز