چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تهران بیش از 140 گونه پرنده دارد و بیشترین پرنده‌های پایتخت در پارک شهر مشاهده شده‌اند. این خبر در جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعلام شد.

به گزارش ایسنا، شصت و چهارمین جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به بررسی وضعیت پرندگان پایتخت اختصاص داشت.

بختیاری، عضو گروه پرنده نگری طرلان در این جلسه با اشاره به اینکه پرنده‌نگری راهی برای بهره‌وری پایدار از طبیعت است، افزود: در تهران هفت زیستگاه مناسب برای پرندگان داریم و آخرین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیش از 140 گونه پرنده در تهران وجود دارد که طی سالهای گذشته تراکم پرندگان در پایتخت افزایش یافته است.

وی بیشترین مکان‌های مشاهده پرندگان را پارک‌ها و فضاهای سبز داخلی، کوه‌ها و کشتزارهای جنوب تهران عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد نیمه دوم اسفندماه بیشترین تنوع پرندگان را در تهران داریم.

جعفری، معاون سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران نیز با اشاره به پژوهش انجام شده در خصوص پرندگان تهران گفت: این پژوهش نشان می‌دهد در سال 81 حدود 58 گونه پرنده در تهران شناسایی شده که این رقم در سال 87 به 146 گونه افزایش یافته است که بدین ترتیب تنوع گونه‌های پرنده در تهران افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این پژوهش در 14 پارک تهران انجام شده است افزود: نتایج این بررسی نشان می‌دهد «پارک شهر» بیشترین تعداد پرندگان پایتخت را در خود جای داده است. این در حالیست که پارک جنگلی سرخه‌حصار علیرغم مساحت بالا ولی به دلیل برخی مخاطرات زیست محیطی، آلودگی‌ها و طی سالهای گذشته ساخت و سازهای غیر مجاز در مجاور و حاشیه آن کمترین تعداد پرندگان را داشته است.

معاون سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران افزود: پس از پارک شهر بیشترین پرنده‌های تهران در پارک جمشیدیه مشاهده شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح احداث آشیانه برای پرندگان در پارک‌های سرخه حصار، جمشیدیه و چیتگر گفت: خوشبختانه اجرای این طرح با استقبال مردم و تشکل‌های زیست محیطی مواجه شده و تلاش می‌کنیم شمار این آشیانه‌ها امسال افزایش یابد.

دکتر معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت احداث لانه‌های ویژه برای پرندگان پایتخت گفت: یکی از بهترین جمعیت پرندگان در مرکز دفن زباله کهریزک مشاهده شده است.

وی تاکید کرد: کارگروه ویژه برای پرندگان در شورای شهر با حضور نمایندگان بخش‌های مرتبط از جمله تشکل‌های غیردولتی، صاحبان پارک‌ها، دامپزشکی و ... در راستای فرهنگسازی حفاظت از پرندگان و ارائه راهکارها در این زمینه و پایش سالانه پرندگان تشکیل می‌شود.

کد خبر 80190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز