شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

سمیه شرافتی: چند روزی است که اختلاف نظر مسئولان در مورد اجرای مجدد طرح جمع‌آوری قلیان‌ها در رسانه‌ها منعکس می‌شود

طرحی که سال گذشته به‌صورت ضربتی از سوی وزارت بهداشت اجرا شد ولی در همان زمان هم با‌ سازی‌ ناهماهنگ از سوی نهاد‌های مختلف مثل نیروی انتظامی و وزارت کشور همراه بود به‌طوری که به‌دنبال آن اعتراض قهوه‌خانه‌داران و بلاتکلیفی مردم، پای رئیس‌جمهوری را سال گذشته به میدان باز کرد و دستور وی در مورد استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌های دارای مجوز مدتی نقل محافل شد.

این در حالی است که هفته گذشته دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات مجددا اعلام کرد که قرار است قلیان‌ها به‌تدریج جمع‌آوری شود.

این خبر بلافاصله از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد به‌طوری که دکتر عباس زارع‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی این سازمان گفت: گرچه وزارت بهداشت معتقد است مصرف قلیان در اماکن عمومی موجب ترویج این ماده مضر سلامت می‌شود و به‌خصوص با توجه به خطر بیشتر آن نسبت به سیگار، سلامت جوانان را به مخاطره می‌اندازد اما با توجه به اینکه هنوز بخشنامه دولت مبنی بر دادن فرصت به قهوه‌خانه‌های سنتی که از قبل مجوز عرضه قلیان داشتند، لغو نشده بنابراین فعلاً برنامه‌ای برای جمع‌آوری قلیان در وزارت بهداشت وجود ندارد.

شنیدن این عبارات در حالی است که به گفته دکتر معدنی، دبیر اجرایی جمعیت جمع‌آوری قلیان‌ها که در سال گذشته اجرایی و به علل مختلفی متوقف شد، از پایان سال گذشته مجددا ابلاغ شده و با دستور قاطع ریاست‌جمهوری، اجرای آن توسط وزارت بهداشت شدت گرفته؛ به‌طوری که جمع‌آوری قلیان‌ها به‌صورت تدریجی در استان‌های مختلف کشور در حال انجام است.

دکتر معدنی در شرایطی به دستور قاطع ریاست‌جمهوری برای اجرای طرح جمع‌آوری قلیان اشاره می‌کند که درست سال گذشته و در سی‌ام دی ماه پس از چند ماه اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری قلیان‌ها در سطح کشور، محمود احمدی‌نژاد کشیدن قلیان را در قهوه‌خانه‌ها مجاز اعلام کرد چون تا قبل از آزاد‌سازی قلیان، قهوه‌خانه‌داران نیز آرام ننشسته بودند و با برپایی تجمعاتی در برابر اتحادیه قهوه‌خانه‌داران خواستار رسیدگی به وضعیتی شدند که با جمع‌آوری قلیان‌ها برای آنها پیش آمده بود.

مشکل قهوه‌خانه‌داران این بود که با ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها ۹۰درصد از درآمد آنها کاهش یافته است و قهوه‌خانه‌ها به‌صورت نیمه‌فعال درآمده‌اند.در همان زمان هم خبر آزاد‌سازی قلیان را جمع زیادی از مردم به جای اینکه در روزنامه‌ها بخوانند، خیلی زودتر از طریق پیام‌کوتاه تلفن همراه خود دریافت کردند.

اما وضعیت جدید یعنی مخالفت با جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی این سؤال را به‌وجود می‌آورد که بالاخره قلیان بد است یا خوب؟ برای سلامتی مضر است یا خیر؟ و در این بین تکلیف تلاش‌های کمیته کشوری مبارزه با دخانیات و نمایندگان کمیسیون بهداشت با گذشت بیش از 2 سال پرفراز و نشیب برای اجرای لایحه مبارزه و کنترل دخانیات چه می‌شود؟

ولی با این حال قول دکتر زارع‌نژاد مبنی‌بر‌اینکه وزارت بهداشت در حال رایزنی با نهادهای فرهنگی و اجرایی است تا برنامه راهبردی جامع جمع‌آوری قلیان تدوین و اجرایی شود، شاید باز‌هم برای حامیان طرح جمع‌آوری قلیان جای امید باقی می‌گذارد هرچند مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرده که تا آن زمان هیچ برنامه‌ای در این راستا در دستور کار وزارت بهداشت نخواهد بود!

کد خبر 79847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز