مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کره جنوبی اعلام کردند یک بچه خوک را همانندسازی کرده‌اند که اندام‌هایش را به طور ژنتیکی طوری تغییر داده شده است که آنها را برای پیوندزدن در انسان مناسب‌تر کند

 دانشمند ارشد لیم گیو-بین اعلام کرد این بچه خوک همانندسازی‌شده که در 3 آوریل متولد شد،‌به طور ژنتیکی طور تغییر داده شده است که فاقد ژن " alpha-gal" باشد که رد بافت‌های پیوندی را باعث می‌شود.

 او گفت گروه تحقیقاتی او که دولت کره جنوبی حامی مالی آن است، دانشمندانی از چهار دانشگاه و دو موسسه پژوهشی را شامل می‌شد، از سلول‌های بنیادی خوک‌های کوچکتر از حد طبیعی استفاده کردند تا "مینی‌خوک‌‌"‌هایی را با ژن‌های تغییریافته تولید کنند.

 رد بافت پیوندی بوسیله دستگاه ایمنی مانع عمده در پیوند اندام‌های انسانی بوده است. اندام‌های خوک برای پیوند به انسان مناسب‌اند، اما با مولکول‌های قندی پوشیده شده‌اند که باعث رد حاد پیوند در بدن انسان می‌شود.

 لیم گفت: "گروه ما از حدود 100 خوک میانجی چهار مینی‌خوک همانندسازی‌شده تولید کردند،‌ اما تنها یک خوک نر به نام زنو زنده باقی ماند." و افزود که گروه او اکنون درحال کارکردن برای ایجاد یک بچه‌خوک ماده‌اند.

او گفت: "ما از طریق جفت‌گیری این دو خوک قادر خواهیم بود تعداد زیادی مینی‌خوک از لحاظ ژنتیکی‌تغییریافته ایجاد کنیم که اندام‌های‌شان برای پیوند از حیوان به انسان استفاده کنیم."

لیم گفت در همانندسازی زنو تقریبا از همان تکنولوژی استفاده شده بود که دانشمندان آمریکایی در سال 2002 برای ایجاد بچه‌خوک‌های همانندسازی‌شده استفاده کرده بودند، و در آنها یک نسخه از ژن‌ تولیدکننده این ماده قندی "حذف شده بود."

 هر جانداری دو نسخه از یک ژن را دریافت می‌کند، یکی از مادر و یکی از پدر. دانشمندان سعی کرده‌اند تا خوک‌‌‌هایی را تولید کنند فاقد هر دو نسخه این ژن باشند، اما تا به حال ناموفق بوده‌اند.

 لیم گفت گروه او در سال 2012 کارآزمایی‌های بالینی با اعضای پیوندی از این حیوانات همانندسازی‌شده در انسان‌ها به اجرا درخواهد آورد، و معتقد است که مینی‌خوک‌های از لحاظ ژنتیکی تغییریافته تا حدود سال 2017 به طور تجاری در دسترس قرار خواهند گرفت.

کد خبر 79700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز