همشهری‌آنلاین: جزییات همایش تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در نشست دبیرعلمی این همایش با خبرنگاران تشریح شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، حبیب‌الله اسماعیلی، دبیرعلمی همایش دو روزه «تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در نشست صبح چهارشنبه دوم اردیبهشت با خبرنگاران که در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزارش شد ضمن تشریح جزییات این نشست از  ارائه 24 مقاله برگزیده علمی خبر داد و گفت: دو میزگرد به نام «آسیب شناسی تاریخ انقلاب اسلامی» و «نظریه‌های انقلاب اسلامی، آسیب‌شناسی و راه‌های برون‌رفت از آن» در این همایش برگزار خواهد شد.

به گفته اسماعیلی دبیر‌خانه این همایش از نیمه اول سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که پس از تدوین و تصویب نهایی فراخوان علاوه بر ارسال به مراکز پژوهشی و دانشگاهی از طریق سیستم وب نیز در معرض نگاه علاقمندان قرار گرفت. پس از این مرحله  حدود 60 خلاصه مقاله به کمیته علمی ارسال شد که از بین آنها 24 مقاله امکان عرضه در همایش را پیدا کرد.

وی گفت: در برگزاری این همایش از توانمندیها و مشاوره‌های مراکز اسنادی، پژوهشی و همچنین صاحبنظران و محققان دانشگاهی و غیر دانشگاهی استفاده کرده‌ایم.

اسماعیلی برگزاری دو میزگرد با حضور استادان برجسته تاریخ نگاری را از دیگر برنامه های این همایش خواند و عنوان کرد: در روز اول همایش میزگردی با عنوان "آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی" برگزار خواهد شد  که حجت الاسلام معادیخواه، حجت الاسلام حمید روحانی، حجت الاسلام رسول جعفریان و عباس سلیمی نمین از سخنرانان این میزگرد هستند.

وی ادامه داد: موضوع میزگرد دوم "نظریه انقلاب اسلامی آسیب شناسی و راههای برونرفت از آن" است که در این نشست دکتر ابوالحسنی، دکتر فراتی، دکتر محمد حسن رجبی وهادی نخعی سخنرانی خواهند کرد.

اسماعیلی که سردبیری نشریه کتاب ماه تاریخ وجغرافیا راهم بر عهده دارد، در این نشست با اشاره به پیشینه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی گفت: با درایت و هوشمندی امام خمینی (ره) اولین بنای تاریخ نگاری انقلاب اسلامی قبل از پیروزی انقلاب گذاشته شد و حجت الاسلام حمید روحانی به عنوان اولین مورخ به نمایندگی از انقلابیون تاریخ نگاری در حوزه انقلاب اسلامی را شروع کرد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی به‌ویژه در سالهای اخیر شاهد تحولات بزرگی در حوزه تاریخ نگاری هستیم، به گونه‌ای که حدود 10موسسه و تعداد زیادی از تاریخ نویسان در این حوزه فعالیت می‌کنند. در کنار حجم عظیمی از آثار تاریخی در این حوزه شاهد پایان‌نامه های پرشماری در سطح دانشگاهها نیز هستیم به نحوی که می توانیم اذعان کنیم این اتفاق در تاریخ نویسی یک استثناست.

دبیر کمیته علمی این همایش در ادامه هدف از برگزاری همایش تاریخ نگاری را ارزیابی و آسیب شناسی این نوع تاریخنگاری خواند و یادآور شد: این همایش که به مناسبت سی‌امین سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود در شمار مصوبات کمیته مناسبتهای وزرات ارشاد است که با حمایت و مدیریت خانه کتاب برگزار می‌شود.

همایش تاریخ نگاری انقلاب اسلامی روزهای  6 و 7 اردیبهشت ماه در تالار سوره مهر حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 79691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز