سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: «فرهنگنامه سه جلدی فارسی معاصر» با نزدیک به 90 هزار واژه در بیش از 3 هزار صفحه از سوی انتشارات فرهنگ معاصر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

غلامحسین صدری افشار، سرپرست این فرهنگنامه که به اتقاق خانم‌ها نسرین ونسترن حکمی و بعد از 27 سال این فرهنگ را به بازار عرضه‌کرده‌اند، درگفت وگویی با همشهری‌آنلاین گفت: «هدف از تألیف آن فراهم‏کردن مرجعى براى کاربران زبان فارسى است تا بتوانند واژه یا نامى را که مى‏خوانند یا مى‏شنوند شناسایى کنند».

دست اندرکاران این فرهنگ پیش از این برای فرهنگ یک جلدی همین مجموعه، جایزه کتاب سال بخش فرهنگ‌نگاری را به خود اختصاص داده بودند، اما کار تازه این گروه سه برابر بیشتر از فرهنگ تألیفی گذشته آنهاست و نزدیک به 90 هزار واژه و مدخل را در بیش از 3000 صفحه جای داده است.

جلد اول این کتاب از حرف "آ" تا آخر حرف "چ"، جلد دوم آن از حرف "ح" تا آخر حرف "غ" و جلد سوم از حرف "ف" تا آخر حرف "ی" به همراه برخی ضمیمه‌ها از جمله نقشه‌ها، راهنمایی‌ها و اعلام را شامل می‌شود.

 این فرهنگنامه فارسى شامل بیشتر واژه‏هاى به‏کاررفته در نوشته‏هاى فارسى به‏علاوه رایج‌ترین اعلام است. ویژگی و وجه تمایز این فرهنگ با دیگر فرهنگ‌ها در این است که بخش اعلام واسامی هم در آن آمده است و خواننده و کاربران فرهنگ می‌توانند اسامی کشورها، پایتخت‏ها، شهرهاى مهم همه استان‏ها و شهرهاى ایران، اثرهاى باستانى معروف، عارضه‏هاى طبیعى مهم (دریاها، کوه‏ها، رودها، دریاچه‏ها. . .)، برخى رویدادها، جشن‏ها، اثرهاى هنرى، روزهاى تاریخى، شاعران، نویسندگان، هنرمندان، دانشمندان، سرداران، رهبران سیاسى نام‏آور، اسطوره‏ها، دین‏ها، مکتب‏هاى فلسفى و هنرى، جای‌ها و مختصری از زندگی نامه افراد معروف را در این فرهنگ مطالعه کنند.

«فرهنگنامه فارسی معاصر»محصول کارى 27ساله است که با تألیف فرهنگ زبان فارسى امروز در سال 1360 آغاز و با تألیف فرهنگ فارسى اعلام در سال 1372 پى گرفته شد. مؤلفان درطول این 27سال کوشیده‏اند با مطالعه مرجع‏هاى گوناگون، مراجعه‏به اهل فن، بهره‏گیرى از نقد و نظرها و ویرایش‏هاى مکرر تا آنجا که مى‏توانند حاصل کارشان را بهتر کنند و مرجع‏هاى کارآمدى در دسترس کاربران زبان فارسى بگذارند.

صدری افشار درباره دامنه واژه‌های «فرهنگنامه‏ فارسی معاصر» گفت: «فرهنگنامه شامل بیشتر واژه‏هاى مکتوب زبان فارسى است - هم فارسى ادبیات قدیم و هم زبان فارسى معیار- امروز که در جلوی هر واژه فرم دستوری آن و اینکه این واژه اسم است یا مصدر یا فعل و. . . آمده است و اضافه کرد در این فرهنگ از آوانگاری رایج استفاده و سعی شده هر خواننده آشنا به آوا نگاری بتواند تلفظ صحیح هر واژه را خود دریابد و بیان کند».

در این فرهنگ‌نامه، برای هر واژه ابتدا فرم دستوری واینکه این واژه قدیمی‌است یا معاصر آمده و آن تعریفی کوتاه با ذکر مثال در یک جمله آمده است. صدری افشار متولد 1313 است وتاکنون از او کتاب‌هایی نظیر تاریخ در ایران، سرگذشت سازمانها و نهادهای علمی و آموزشی ایران، کتابنامه علوم ایران، فرهنگ مترجم، واژه نامه فنی، فرهنگ معاصر فارسی و فرهنگ معاصر اعلام منتشر شده است.

انتشارات فرهنگ معاصر قرار است چاپ بیستم رمان معروف کلیدر را نیز در نمایشگاه کتاب عرضه کند.[فرهنگ معاصر و انتشار چاپ بیستم کلیدر]

کد خبر 79594

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز