همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه خواستار جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز در اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی جهت رسیدگی به جنایات جنگی و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه به دیوان بین‌المللی کیفری ارسال و جنایتکاران مورد تعقیب شد.

به گزارش مهر، آیت الله هاشمی شاهرودی در اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست که از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و به منظور ارائه راهکارهای حقوقی و قضایی در خصوص تعقیب و مجازات جنایتکاران صهیونیست برگزار شده بتواند منجر به بسط صلح و امنیت برای مردم فلسطین و جهان گردد، افزود: خوشبختانه امروزه اندیشه بی کیفر نماندن جنایات فجیعی که وجدان عمومی بشریت را جریحه دار کرده و نوع بشر را متألم می‌سازد در سطح جهانی مقبولیت یافته و ملت‌ها و دولت‌های عدالت طلب پذیرفته‌اند که جهانی شدن صلح بدون همپیمانی کلیه ملت‌ها برای رعایت حقوق و آزادی‌های بنیادین بشر و احترام به کرامت وحیثیت ذاتی انسان‌ها سرابی بیش نخواهد بود و این همپیمانی محقق نخواهد شد مگر آنکه مفهوم حق در خدمت آرمان صلح به کار گرفته شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین مادری و ممانعت از بازگشت آنان، اعدام‌های فراقانونی در قالب تروریسم دولتی، نابود نمودن زیرساخت‌های لازم برای حیات مردم، ربودن و شکنجه فعالان سیاسی عضو جنبش مقاومت و محدودیت‌های شدید در رفت و آمد و تبادل اطلاعات با دنیای خارج و همچنین سلب حق تشکیل دولت منتخب، خط مشی اصلی این رژیم را در طول تاریخ ننگین آن تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر چه ایجاد رژیم جعلی صهیونیستی در سال 1948 بر مبنای قتل سرزمین دیگران بوده و در طول 60 سال اخیر این رژیم نسبت به کل منطقه فلسطین دارای وضعیت اشغالگر است، اما وضعیت نوار غزه و کرانه باختری رود اردن و سایر سرزمین‌های اشغالی در سال 1967، مصداق اراضی اشغالی است و در نتیجه قابلیت کاربرد قواعد حقوق بشردوستانه و به طور ویژه کنوانسیون چهارم ژنو در این نواحی به طور گسترده از سوی نهادهای بین‌المللی ثابت شده و تردیدی در قابلیت اعمال این قواعد اعم از عرفی و قراردادی در کنار قواعد حقوق بشر بین‌المللی در این سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد.

هاشمی شاهرودی خاطر نشان کرد: آنچه که به طور ویژه می‌بایست به آن توجه نمود، حمله رژیم اسرائیل به نوار غزه و جنگ 22 روزه است که در کنار جنایات قانا، صبرا و شکیلا لکه ننگ دیگری در کارنامه خونین رژیم جعلی اسرائیل به شمار می‌رود.

همچنین گزارش‌های منتشره از سوی سازمان‌های بشردوستانه در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی و اظهار نظر کارشناسان مستقل در زمینه مسائل بشردوستانه و انتشار بیش از 160 گزارش توسط ارکان مختلف سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی موءید وقوع یک فاجعه انسانی در خلال این حملات به غزه است.

وی تاکید کرد: حمله رژیم اسرائیل به غزه علاوه بر آنکه فی‌نفسه عملی نامشروع و مخالف اصول و قواعد منشور ملل متحد بود،  ناقض اصول اساسی حقوق بشردوستانه همچون اصل تفکیک میان نظامیان و غیر نظامیان، تفکیک بین اهداف نظامی و غیر نظامی، اصل ضرورت و تناسب در حملات و اصل منع درد و رنج غیر ضروری بود و در این حملات افراد و اموال غیر نظامی به طور وسیع مورد هدف قرار گرفتند.

آیت الله هاشمی شاهرودی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای منتشره در این جنگ مجموعا 1434 نفر از مردم به شهادت رسیدند که فقط 235 نفر آنان از نیروهای مقاومت بودند و تعداد 5 هزار و 303 نفر مجروح بودند که بیش از نیمی از آنان زن و کودک بودند و به طور میانگین از هر 225 نفر از مردم غزه یک نفر کشته یا مجروح شد و به طور کلی 96 درصد مردم شهر غزه و 81 درصد شهروندان رفح و شمال نوار غزه دچار فشارها و صدمات روحی شدند.

وی خاطر نشان کرد: حدود 51 هزار نفر مردم بی‌خانمان و آواره شده و حدود 20 هزار منزل مسکونی به طور کلی ویران یا دچار خسارات شدید شدند و رقمی بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون دلار خسارت به بخشهای مختلف فلسطین وارد آمد.

رئیس قوه قضائیه به موارد نقض آتش بس از سوی رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در خلال سال‌های 2000 تا 2008 حدود 79 درصد موارد نقض آتش بس از سوی رژیم اسرائیل گزارش شده است ثانیا با توجه به تعریف حمله غیر متناسب در ماده 51 پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو و توجه به نوع جنگ افزارها و سازمان نظامی طرفین حملات رژیم اسرائیل به هیچ عنوان حائز شرط تناسب نیست.

هاشمی شاهرودی خاطر نشان کرد: آنچه از گزارش‌های منتشر شده توسط گزارشگران مستقل حقوق بشر و مسائل بشردوستانه مستفاد می‌شود آن است که نظامیان و مقامات صهیونیست در خلال جنگ 22 روزه بدون هیچ گونه توجیه حقوقی قابل قبول مبادرت به نقض فاحش کنوانسیون چهارم ژنو نموده و اقدام به کشتار غیر نظامیان و تخریب اموال و تاسیسات غیر نظامی کرده و اقدامات آنان به عنوان جنایات جنگی قابل تعقیب است.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌های جهان دارای رسالت خطیری در رعایت قواعد حقوق بشر دارند افزود: نقض آشکار قواعد حقوق بشر و حقوق بشردوستانه موضوعی است که مربوط به کلیه دولت‌های جهان بوده و تمام ابناء بشر به اعتبار انسان بودن، در آن ذینفع و ذی حق هستند. بنابراین وقوع این جنایات به عنوان جنایاتی که موجب جریحه دار نمودن وجدان بشریت می‌شود، مسئولیت دولت‌ها را دو چندان می‌کند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مقامات سیاسی و قضایی دولت‌های جهان یقین داشته باشند که اقدام آنان در مبارزه و سرکوب جنایات بین المللی در غزه و دیگر مناطق اشغالی فلسطین در حافظه تاریخ و آیینه قضاوت وجدان ملت‌ها ماندگار خواهد شد و به عنوان یک عامل بازدارنده قانونی مانع از تکرار چنین وقایعی می‌شود.

هاشمی شاهرودی  تصریح کرد: قوه قضائیه ایران با اعتقاد به تعالیم دین مبین اسلام در حمایت از کرامت و حیثیت انسان‌ها و به عنوان یک گام عملی در مبارزه با بی کیفری در جنایات بین المللی اقدام به تشکیل پرونده و تاسیس یک شعبه ویژه جهت رسیدگی به جنایات نظامیان و مقامات صهیونیست نموده و در این راستا پس از انجام تحقیقات مقدماتی و اعلام شکایت تعداد کثیری از قربانیان این جنایات و گردآوری ادله و مستندات کافی تقاضای دستگیری  25 نفر از نظامیان صهیونیست را به پلیس بین المللی اینترپل تسلیم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور انجام اقدامات عملی و موثر در جهت اجرای عدالت بین‌المللی و جلوگیری از جنایات جنگی و نسل کشی و همکاری بیشتر کشورهای اسلامی پیشنهاد می‌شود دبیرخانه‌ای جهت پیگیری و همکاری و تبادل اطلاعات در خصوص جنایات جنگی و نسل کشی و دیگر جنایات سازمان یافته بین المللی طراحی و سازماندهی شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین پیشنهاد داد اسناد و مدارک جمع آوری شده در این اجلاس جهت رسیدگی به جنایات جنگی و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه به دیوان بین‌المللی کیفری ارسال و درخواست شود شکایات طرح شده از سوی دولت فلسطین توسط دادستان دیوان مذکور و بر اساس وظایف قانونی به طور جدی رسیدگی و جنایتکاران مورد تعقیب قرار گیرند.

هاشمی شاهرودی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی و عدم اقدام عملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد می‌کنم که مطابق ماده 22 منشور سازمان ملل متحد، مقامات شرکت کننده در این اجلاس پیگیری کنند که موضوع تشکیل دادگاه بین المللی جنایتکاران صهیونیست در مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد مطرح تا مورد رسیدگی و اعلام نظر تمام کشورهای جهان قرار گیرد.

کد خبر 79571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز