همشهری آنلاین: وزیر نفت، در مراسم افتتاحیه چهاردهیمن نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی تهران هدف نهایی برگزاری این نمایشگاه را ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی صنعت نفت ایران برشمرد.

به گزارش ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران، غلامحسین نوذری صبح سه‌شنبه یکم اردیبهشت، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: برگزاری مستمر چنین نمایشگاه‌هایی در واقع به مفهوم پویایی و تحرک صنعت نفت است و امید بر آن است که در این نمایشگاه از طریق ایجاد تعاملات هر چه گسترده تر متخصصان بخش نفت و گاز داخل با سایر متخصصان مناطق و جهان، بتوانیم صنعت بزرگ و بالنده نفت ایران را آن طور که بایسته و شایسته است به جهانیان معرفی کرده و از دستاوردهای جهان نیز در پیشرفت این صنعت بهره‌مند شویم.

نوذری ادامه داد: صنعت نفت ایران همواره از جایگاه خاصی در اقتصاد ملی برخوردار بوده است، زیرا این صنعت از طریق تامین بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی مورد نیاز داخل کشور و نیز بودجه ارزی و ریالی طرح‌ها، امنیت انرژی و امنیت اقتصادی کشور را تاکنون تضمین کرده است و اینجانب ایمان دارم که با تلاش مستمر متخصصان و سیاست‌گذاران، این صنعت می‌تواند در آینده نیز این رسالت مهم و خطیر را همچنان ادامه دهد.

وی افزود: چشم‌اندار فعالیت‌ها در صنعت نفت ایران همواره متاثر از اهداف کلان تعریف شده در سند چشم انداز ایران بوده است. تحقق اهداف جایگاه اول منطقه‌ای در بخش پتروشیمی، جایگاه اول فناوری در منطقه، می‌تواند موقعیت اقتصادی و سیاسی ایران را در منطقه و جهان به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد و این امر تنها از طریق نظم و تلاش مستمر میسر خواهد شد؛ علاوه بر این، دسترسی به منابع مالی کافی نیز یکی از ضروریات مهم و استراتژیک در راستای حصول به اهداف فوق‌الذکر، از طریق افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، است.

صنعت نفت ایران به طور متوسط در هر سال به 30 تا 35 میلیارد دلار منابع مالی نیازمند است و این امر بر ضرورت افزایش تعاملات این صنعت با سازمان‌ها و تامین کنندگان مالی منطقه‌ای و جهانی در چارچوب هدف "جذب سرمایه گذاری خارجی" تاکید می‌کند.

صنعت نفت همچنان در مسیر توسعه و بالندگی

نوذری اظهار داشت: بررسی عملکرد صنعت نفت ایران طی دهه اخیر نشان می دهد که علی رغم تنگناها و فشارهای اقتصادی و سیاسی که بر اقتصاد کلان کشور و به ویژه صنعت نفت ایران تحمیل گردیده است، این صنعت توانسته همچنان در مسیر توسعه گام بردارد و این صنعت می تواند با تکیه بر توانمندی های تخصصی، پیمانکاری و اجرایی داخلی، حرکت در مسیر توسعه آینده را نیز همچنان تداوم بخشد.

وی اجرای طرح‌های عظیم توسعه ای نفت و گاز توسط متخصصان و پیمانکاران ایرانی، نویدبخش آینده‌ای روشن برای کشور دانش و گفت: توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی نمونه‌های از تلاش‌های گسترده نیروهای متخصص ایرانی در این چارچوب است، میدان گازی پارس جنوبی اگرچه همواره به عنوان یک منبع مهم ثروت و انرژی برای ایران و صنعت نفت مطرح بوده است، از این رو توسعه این میدان نقطه عطفی در فعالیت‌های اجرایی متخصصان و پیمانکاران ایرانی به شمار می‌رود.

نوذری افزود: این تحول بیانگر و نویدبخش استقلال اجرایی و پیمانکاری ایرانی در توسعه میدان‌های نفت و گاز و به عبارتی خود اتکایی صنعت نفت در فعالیت‌های توسعه‌ای خواهد بود. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از مجموع فازهای پارس جنوبی که تا کنون به بهره‌برداری رسیده و یا قرارداد توسعه‌ای آنها به امضاء رسیده است، سهم پیمانکاران و متخصصان ایرانی در انجام فعالیت‌های توسعه‌ای فاز به فاز بیشتر می‌شود.

دولت نهم فعال در زمینه تولید منابع نفت و گاز

نوذری در افتتاحیه همایش نفت، گاز و پتروشیمی گفت: روند افزایش تولید نفت خام در برخی از شرکت‌های تولیدی (دو برابر شدن تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت نفت و گاز اروندان)، افزایش قابل ملاحظه تولید گاز کشور (به میزان 35 درصد) و نیز افزایش تولید میعانات گازی (به میزان 67 درصد) در 4 سال نخست برنامه چهارم توسعه (87-1384) و همچنین اجرای طرح‌های بزرگی مانند احداث سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز، توسعه فازهای (6، 7 و 8) و (9 و 10) پارس جنوبی، ساخت 3 فروند شناور پشتیبانی خزر، تکمیل طرح تزریق گاز میدان آغاجاری، اجرای برخی طرح‌های صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین نفتی، احداث مخازن ذخیره استراتژیک نفت خام به میزان 2.5 میلیون بشکه، احداث خطوط لوله زیردریایی جمع آوری گازهای همراه میدان‌های خرگ، بهرگان، احداث خط لوله 56 اینچ پنجم سراسری، نشان دهنده تلاش و کوشش متخصصان و پیمانکاران داخلی در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای پیش‌بینی شده در قالب برنامه‌های دولت نهم است.

حمایت وزارت نفت از توسعه ساخت داخل

وزیر نفت با بیان این که افزایش توان داخلی در اجرای طرح‌های نفت و گاز می‌تواند صنعت نفت را در تحقق اولویت‌های توسعه‌ای تعریف شده در برنامه به میزان قابل ملاحظه‌ای یاری رساند تاکید کرد: اولویت توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، توجه هرچه بیشتر به صیانت از منابع از طریق طرح‌های تزریق گاز، تسریع در اتمام طرح‌های توسعه‌ای که تا کنون به دلایل اجرائی و مالی ناتمام باقی مانده‌اند، توجه هر چه بیشتر به توسعه فناوری‌های کارآمد و ... از جمله موضوعاتی است که با تلاش نیروهای متخصص داخلی و با بهره‌گیری هرچه بیشتر از منابع مالی داخلی می‌توانند زمینه‌ساز سرعت فعالیت‌های توسعه‌ای بلندمدت این صنعت باشند.

علاوه بر این، تکیه بر چنین پشتوانه قوی و کارآمدی می‌تواند ما را در تحمل و مقابله با فشارهای اقتصادی، مالی بین‌المللی یاری رسانده و عبور از مشکلات بین‌الملی را آسان‌تر کند.

وی ادامه داد: صنعت نفت ایران می‌تواند با پشتوانه قرار دادن حمایت‌های قانونی مورد نیاز و نیز تکیه بر متخصصان و پیمانکاران داخلی بر بسیاری از مشکلات تحمیلی بین‌المللی فائق آید.

نوذری ایجاد بسترهای قانونی لازم جهت تداوم فعالیت‌های توسعه‌ای در چارچوب مباحث مالی، تجاری و قراردادی، تسهیل بهره‌گیری از منابع مالی داخلی، تخصیص سهم مناسبی از درآمدهای حاصل از دصور نفت خام به طرح‌های توسعه‌ای مهم و استراتژیک مانند پارس جنوبی و دیگر میادین مشترک، حمایت مستمر و بیشتر از صدور خدمات مهندسی از طریق بازرگانی بین‌المللی و در نهایت اعتماد و حمایت بیش از پیش دولت از صنعت نفت در راستای جلوگیری از توقف روند فعالیت‌های توسعه‌ای بلندمدت از جمله حمایت‌هائی دانست که می‌تواند این صنعت را در حصول به اهداف تعریف شده در سند چشم‌انداز یاری رسانند.

چهاردهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در شرایطی برگزار می‌شود که صنعت نفت ایران یکصدمین سالگرد تاسیس این صنعت را پشت سر گذارده و این رخداد همواره به عنوان یکی از برجسته ترین تلاش‌های ملی و بین‌المللی این صنعت در راستای ایجاد تعاملات هرچه بیشتر متخصصان داخلی و خارجی شناخته شده است.

این نمایشگاه هر ساله میزبان صدها شرکت خارجی و داخلی است که تلاش می‌کنند از طریق ارائه آخرین دستاوردهای علمی، تخصصی و مدیریتی راه‌های حصول به توسعه سریع و پایدار این صنعت را در داخل و در سطوح بین‌المللی مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: اینجانب امیدوارم برگزاری چنین نمایشگاهی فتح بابی جدیدی در تعاملات علمی، فنی، خدماتی و مالی متخصصان داخلی و خارجی باشد و دستاوردهای آن بتواند ضریب همکاری های موثر بین‌المللی و خوداتکائی کشورها را در فرآیند اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز بهبود بخشد.

در این مراسم همچنین ضیاء‌الدین نورالدینی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز گزارشی از روند برگزاری این نمایشگاه و نحوه مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی ارائه داد.

بنابر گزارشی که شانا منتشر ساخته، آمار ثبت نام شرکت‌های خارجی در چهاردهمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی حکایت از رشد 25 درصدی حضور شرکت‌ها در این دوره از نمایشگاه دارد و استقبال شرکت‌های بزرگ اروپایی و منطقه‌ای در این دوره، بیانگر شکستن تحریم‌ها و محدودیت‌هایی است که برای کشورمان ایجاد شده است.

تنها از کشور آلمان 100 شرکت مطرح و فعال در صنعت نفت در دوره چهاردهم نمایشگاه‌ بین المللی تهران حضور یافته‌اند که این موضوع بیانگر اهمیت ویژه صنعت نفت ایران برای شرکت‌های اروپایی است.

این گزارش حاکی‌ است، تاکنون برای برگزاری این نمایشگاه حدود 7 هزار و 904 متر مربع فضای باز و 22 هزار و 204 مترمربع فضای مسقف غرفه از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی در سالن‌های متعدد نمایشگاه و محوطه باز تعیین شده است، به طوری که در نظر گرفتن طرح‌های متنوع و افزایش سطح کیفی نمایشگاه نسبت به 13 دوره گذشته، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی امسال به شمار می‌آید.

یکی از روزهای برگزاری نمایشگاه با عنوان روز "نفت و خانواده" نامگذاری شده است که با این نامگذاری و حضور اقشار گوناگون جامعه در این روز، جشن یکصد سالگی صنعت نفت ایران برای عموم مردم و با هماهنگی با مدارس و دانشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، همدان برای حضور دانش آموزان و دانشجویان با هدف آشنایی با صنعت نفت کشور، برگزار خواهد شد.

کد خبر 79557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز