همشهری آنلاین: کره شمالی وجنوبی اولین دور گفت وگو‌های خود طی یک سال اخیر را روز سه شنبه 21 آوریل در منطقه مشترک صنعتی کائسونگ برگزار می‌کنند.

به گزارش بی بی سی، هیچکدام از دوطرف اعلام نکرده اند که قرار است بر سر چه مسائلی در این دور از مذاکرات که به درخواست کره شمالی برگزار می شود، گفت و گو کنند.

این گفت وگو‌ها در منطقه مشترک صنعتی کائسونگ، که مجموعه‌ای از کارخانه‌های ساخته شده توسط کره جنوبی در خاک کره شمالی در ان قرار دارد، انجام می‌گیرد.

دولت پیونگ یانگ اعلام کرده است که قصد دارد در این گفت و گو‌ها پیام مهمی را به اطلاع طرف جنوبی برساند.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید محافظه کار کره جنوبی در فوریه سال گذشته که اشتیاق کمتری به ارسال کمک‌های بدون پیش شرط به طرف شمالی دارد، دولت پیونگ یانگ در اعتراض به این مساله تمام روابط رسمی خود را با دولت سئول قطع کرده بود.

گفت وگو‌های روز سه شنبه  بنا به درخواست کره شمالی انجام می‌گیرند. دولت پیونگ یانگ اعلام کرده است که خبر‌های مهمی در ارتباط با منطقه کائسونگ را باید به اطلاع طرف جنوبی برساند. مقامات کره شمالی اطلاعات بیشتری از جزئیات این خبر نداده‌اند.

این گفت وگو‌ها در حالی در منطقه صنعتی مشترک دو کشور برگزار می‌شود که طی روز‌های اخیر دولت کره شمالی به کره جنوبی هشدار داده است که سئول پایتخت طرف جنوبی فقط در 50 کیلومتیری مرز‌های طرف شمالی واقع شده است و از این نظر در تیر رس توپخانه کره شمالی قرار دارد.

این هشدار از آن رو به دولت سئول داده شده که کره شمالی به شدت از اعلام موافقت کره جنوبی با آمریکا بر سر بازرسی کشتی‌های مظنون به حمل سلاح‌های کشتار جمعی که به مقصد پیونگ یانگ و بالعکس در حال تردد هستند، ناخشنود است.

از همین رو برخی از کارشناسان معتقدند کره شمالی احتمالا در گفت وگو‌های دو جانبه در منطقه کائسونگ اعتراض خود را نسبت به این مساله اعلام خواهد کرد و به طرف کره جنوبی خواهد گفت که موافقت با این اقدام به منزله اعلام جنگ است.

تعداد دیگری از تحلیل گران سیاسی نیز بر این اعتقادند که کره شمالی می خواهد طرف جنوبی را نسبت به سرنوشت یک کارگر تبعه کره جنوبی مطلع کند.

این مرد اهل کره جنوبی سه هفته پیش در منطقه مشترک صنعتی کائسونگ به ظن اقدام علیه نظام سیاسی کره شمالی بازداشت شد.

کد خبر 79529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز