سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

لیلا رستگار*: روز زمین یا روز زمین پاک؟ در دنیا 2 اردیبهشت، یا 22 آوریل را به نام روز زمین می‌شناسند، ولی ما چند سالی است که این روز را روز «زمین پاک» می‌نامیم.

اما اصل ماجرا تفاوتی ندارد. این روز برای یاد‌آوری ارزش سیاره‌ای است که روی آن زندگی می‌کنیم. برای این است که یادمان نرود باید این تنها مکان شناخته شده قابل زندگی برای انسان را حفظ کنیم، ‌پاکیزه نگه‌داریم و در یک کلام از نابود کردنش به هر شکل جلوگیری کنیم.

امسال که روز زمین از راه برسد، 93سال می‌شود که مردم دنیا هر ساله در این روز و در اقدامی هماهنگ، مراسمی در حد توانشان برگزار می‌کنند. هر سال هم بنا به دلیل‌هایی، برای این روز شعاری نمادین انتخاب می‌شود؛ مثلاً شعار امسال در جهان«نسل سبز» است. اما چرا این شعار؟

فرق  این شعار با شعارهای سال‌های گذشته این است که فقط مختص این روز نیست، بلکه از روز زمین امسال شروع می‌شود و تا روز زمین سال 2010،که در واقع جشن تولد 40 سالگی این روز هم هست، ادامه خواهد داشت. نسل سبز، شامل مردم عادی می‌شود که به صورت فردی یا گروهی، هر روز در سراسر دنیا کارهایی انجام می‌دهند که به سلامتشان کمک بیشتری کرده و وضعیت مدرسه‌هایشان را بهتر می‌کند، سعی می‌کنند تا گروه‌هایی تشکیل دهند و برای مشکلات محل زندگی‌شان راه حلی پیدا کنند، مشکلاتی مانند گرم شدن کره زمین و یا کمبود آب.

این برنامه یا این شعار، برای همه قابل استفاده است: مردمی از سراسر دنیا و با هر سن و نژادی، مصرف کنندگانی که به خود قول داده‌اند تا از این به بعد بیشتر کالاهای سبز بخرند، مسئولانی که می‌خواهند جامعه‌‌ای سبز و دوستدار محیط زیست داشته باشند، والدین و معلم‌هایی که سعی می‌کنند غذاهای سالم و مدرسه‌های سبز در اختیار کودکان و نوجوانان بگذارند، دانشمندان،‌ کارمندان، کارخانه‌دارها، دانش‌آموزان، دانشجویان و همه مردم دنیا.

هدف این است که هر کسی در هر جای دنیا با تصمیمی که برای حفاظت بیشتر از زمین می‌گیرد و فعالیت‌هایی که می‌تواند در این زمینه انجام دهد، عضو نسل جدید از انسان‌های زمین باشد که می‌خواهند از این به بعد در سیاره‌ای پاک‌تر و سبز‌تر زندگی کنند.

از آنجایی که مشکل گرم شدن کره زمین همچنان یکی از موضوع‌های جدی است و گویا تا اقدام جدی هم انجام نشود، حالاحالاها دست از سر مردم دنیا برنمی‌دارد؛ اصلی‌ترین پیشنهادهایی هم که برای شروع پیوستن به نسل سبز ارائه شده، از جلوگیری برای گرم شدن بیشتر زمین آغاز می‌شود.

اگر می‌خواهید عضوی شایسته برای این نسل باشید، هم‌اکنون زمان عمل است و می‌توانید با این چند مثال و راهنمایی، کار را شروع کنید و بعد تا جایی که می‌توانید آن را گسترش دهید:

لامپ‌های خانه را عوض کنید

این روزها تقریبا در هر محله‌ای می‌توان لامپ کم مصرف پیدا کرد. این لامپ‌ها عمر طولانی‌تری دارند و برای ایجاد الکتریسیته، تقریباً یک سوم لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند؛ در ضمن نور بهتری هم دارند. اما یادتان باشد که از لامپ‌های کم مصرف استاندارد استفاده کنید تا هم مشکلی برای سلامتی‌تان ایجاد نشود و هم روشنایی مطلوب داشته باشید. اما غیر از عوض کردن لامپ‌ها، باید کارهای دیگری هم در زمینه روشنایی منزل انجام دهید. تا جایی که امکان دارد و به دیدتان آسیب نمی‌زند، از روشنایی طبیعی روز استفاده کنید و ساعت روشن کردن لامپ‌ها را به تاخیر بیندازید.

خانه‌تان نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم

تقریباً نیمی از انرژی که در خانه مصرف می‌شود،  برای سرد کردن و یا  گرم کردن خانه است. اما خبر خوب این است که می‌توانید کارهای زیادی در رابطه با کم‌کردن این انرژی مصرفی انجام دهید و دیگر این‌که انجام کارهای به ظاهر کوچک هم می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد.

اولین کار این است که اگر وسیله سرمایش و یا گرمایش منزل شما قدیمی است وخوب کار نمی‌کند و شما  قصد تعویض آن را دارید،‌ از مدل‌هایی استفاده کنید که برچسب انرژی دارند و نشان می‌دهند که به انرژی کمتری نیاز دارند. استفاده از درزگیرهای در و پنجره برای جلوگیری از هدررفتن هوای مطلوب در خانه، کمک می‌کند تا نیازی نباشدکه  درجه وسایل حرارتی خود را خیلی بالا ببرید و به خوبی بتوانید با استفاده‌ کمتر از انرژی، هوای بهتری داشته باشید.

گیاه‌کاری با مصرف کمتر آب

هرچند پیشنهاد می‌شود درخت بکاریم تا در کوتاه‌مدت گازهای کربن بیشتری را به خود جذب کند، اما درخت‌کاری بی‌رویه و یا کاشت درخت در جایی که مناسب نیست، باعث تولید گاز دی‌اکسید کربن می‌شود. به بیان دیگر، زمانی که طول عمر یک درخت به هر دلیل تمام می‌شود، از خودش گازهای کربنی تولید می‌کند. با این وجود کاشت درخت یکی از مفیدترین روش‌ها برای زنده نگه‌داشتن زمین است ، چرا که  به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند،  ایجاد سایه و خنکی می‌کند و اگر سایه آن روی اتاق‌های شما بیفتد، خود به خود هوا خنک‌تر می‌شود و دیگر لازم نیست از وسایل خنک کننده زیاد استفاده کنید.

انتخاب نوع درخت و گیاهانی که در باغ و باغچه می‌کارید، بهتر است با توجه به نوع اقلیم محل زندگی شما باشد. یعنی بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که به آب کمتری نیاز داشته باشند. اطلاعات خود را در باره روش‌های آبیاری، مثل آبیاری قطره‌ای که به آب کمتری نیاز دارد، بالا ببرید.

چند راه ساده دیگر:

بازیافت کنید.‌ کالاهای بازیافتی خریداری کنید. وسیله هایی  بخرید که دوستدار محیط زیست هستند و زیانی برای آن ندارند. در هنگام خرید سعی کنید آنهایی را انتخاب کنید که بسته‌بندی کمتری دارند و در نتیجه زباله‌کمتری هم تولید می‌کنند. غذاهای  طبیعی استفاده کنید.تا جایی که می‌توانید از وسایل قدیمی  استفاده کنید و فقط زمانی به سراغ وسیله  نو بروید که واقعاً به آن نیاز دارید.

کارشناس محیط زیست

کد خبر 79488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز