یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه حوادث: عملیات مشترک پلیس آگاهی گلستان و سیستان و بلوچستان، به گروگانگیری 6 میلیارد تومانی پایان داد.

آدم‌ربایان با انتقال گروگان خود به افغانستان قصد اخاذی 6 میلیارد تومانی از خانواده وی را داشتند اما عملیات ضربتی پلیس، نقشه آنها را ناکام گذاشت.

راز این آدم‌ربایی میلیاردی زمانی فاش شد که مردی با پلیس آگاهی شهرستان گرگان تماس گرفت و از ربوده‌ شدن پسرش به نام مجتبی خبر داد.

« پسرم در حال رفتن به کارخانه‌ام بود که مردان ناشناسی او را ربودند. آنها چند ساعت بعد با من تماس گرفتند و گفتند که اگر 6 میلیارد تومان پول نقد پرداخت نکنم، پسرم را خواهند کشت.»

بعد از اظهارات مرد کارخانه‌دار، به دستور سرهنگ سلطانی – رئیس پلیس آگاهی استان گلستان-رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از کارآگاهان قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای دستگیری آدم‌ربایان و رهایی گروگان جوان آغاز شد.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که آدم‌ربایان با اطلاع از مسیر رفت‌وآمد گروگان خود، به تعقیب وی پرداخته و  بعد از ایجاد یک تصادف ساختگی راه او را سد کرده‌اند. به این ترتیب زمانی که مرد جوان از خودروی خود پیاده شده بود تا خسارات وارده به‌خودرواش را بررسی کند، او را ربوده و پا به فرار گذاشته‌اند.

با این اطلاعات، جست‌وجو برای شناسایی خودروی آدم‌ربایان که تعدادی از شاهدان توانسته بودند مشخصات آن را یادداشت کنند آغاز شد اما بعد از مدتی مشخص شد که‌ گروگانگیران این خودرو را یک روز قبل، از یکی از خیابان‌ها به سرقت برده‌ و بعد از اجرای نقشه آدم‌ربایی آن را رها کرده‌اند.

ردی در جنوب کشور

وقتی ماموران در این مرحله از بررسی‌ها با بن‌بست مواجه شدند، مسیر تحقیقاتی را تغییر داده و این بار ردیابی‌های تخصصی برای شناسایی گروگانگیران را در دستور کار خود قرار دادند.

در حالی که تماس‌های تهدید آمیز آدم‌ربایان ادامه داشت، ماموران در ادامه بررسی‌ها دریافتند این تماس‌ها از محلی در شهرستان زابل و زاهدان صورت می‌گیرند.

به این ترتیب، ماجرا به سرهنگ عطار- رئیس پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان- گزارش شد و گروهی از کارآگاهان، جست‌وجو برای شناسایی مخفیگاه آدم‌ربایان را آغاز کردند.
در جریان این تحقیقات، ماموران به سرنخ‌هایی از مردی به نام حمید دست یافتند که تماس‌های تهدید آمیز از سوی او صورت می‌گرفت.

با شناسایی مخفیگاه این مرد، ماموران به سرعت عازم آنجا شدند و در یک عملیات ضربتی حمید را دستگیر کردند.

« گروگان ما به افغانستان منتقل شده و من از محل نگهداری او بی‌خبرم»؛  این نخستین جمله‌ای بود که حمید در جریان بازجویی‌ها به زبان آورد. او در تشریح ماجرای این گروگانگیری گفت: مدت‌ها بود که از وضعیت مالی پدر مجتبی باخبر بودیم و به همین خاطر قصد داشتیم با ربودن پسرش، از وی اخاذی کنیم.

ما چند روز همه رفت‌وآمدهای مجتبی را زیر نظر گرفتیم و وقتی متوجه شدیم او هر روز به کارخانه‌ پدرش می‌رود با سرقت یک خودروی سواری و ایجاد تصادف ساختگی، وی را ربودیم. سپس با تزریق آمپول، او را بیهوش کرده و با خودروی دیگری به مشهد و از آنجا به زابل منتقل کردیم.  بعد از گذشت 24 ساعت، از آنجا که احتمال می‌رفت پلیس پی به این ماجرا ببرد، اعضای افغانی باند، او را به افغانستان بردند و در محل نامعلومی در 12 کیلومتری مرز ایران زندانی کردند.

پا در میانی برای آزادی گروگان

بعد از اظهارات حمید، جست‌وجو برای دستگیری اعضای دیگر باند ادامه یافت و کارآگاهان که سرنخ‌های مناسبی از مخفیگا‌ه‌های آنها در اختیار داشتند موفق شدند 3 عضو دیگر باند را در عملیات‌های جداگانه دستگیر کنند.

ماموران در جریان بازجویی‌ از متهمان، محل اسارت گروگان جوان را در خاک افغانستان شناسایی کردند و با کمک و پا در میانی معتمدان محلی موفق شدند وی را آزاد کنند.
جوان گروگان بعد از آزادی به مرز ایران منتقل شد و به این ترتیب کارآگاهان موفق شدند وی را تحویل خانواده‌اش دهند.

کد خبر 79403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز