سمیه شرافتی: نزدیک به یک سال از زمانی که وزارت بهداشت تصمیم گرفت سیستم رادیولوژی کشور را با حذف کردن دستگاه‌های رادیولوژی با فیلم دیجیتال کند، می‌گذرد.

این تصمیم در حالی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته بود که در همان زمان کارشناسان اعلام کردند امکان استفاده از روش رادیولوژی دیجیتال به خاطر نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان به این زودی‌ها میسر نخواهد شد.

ظاهرا این نظر کارشناسان غیرمنطقی هم نبوده چون طی روزهای اخیر رئیس انجمن رادیولوژی با انتقاد شدید از اجرا نشدن مصوبه وزارت بهداشت از حذف نشدن فیلم از چرخه فعالیت رادیولوژی خبر داد.

دکتر عبدالرسول صداقت با بیان اینکه حذف نشدن فیلم علاوه بر گرانی هزینه‌های درمانی، آلودگی‌های زیست‌محیطی را تشدید می‌کند، می‌افزاید: هم اینک به‌دلیل گرانی روز افزون فیلم‌های رادیولوژی، رویکرد جهانی این‌رشته به سمت «ادیولوژی بدون فیلم» در حال حرکت است.

اما به گفته کارشناسان، اگرچه همگام شدن با پیشرفت‌های روز دنیای پزشکی، به‌نظر اتفاق فرخنده‌ای است اما شاید چنین بحث‌هایی در شرایط موجود که مشکلات اساسی نظام بهداشت و درمان، حل‌نشده باقی مانده است، چندان با خوش‌بینی کارشناسان همراه نباشد، چنانکه کارشناسان معتقدند که ما در حال حاضر فقط می‌توانیم روی ورود سیستم دیجیتال رادیولوژی مطالعه کنیم و توان اجرایی کردن آن فعلا وجود ندارد.

فیلم‌های فرسوده!

با این حال بحث دیجیتال شدن سیستم رادیولوژی در حالی مطرح می‌شود که گروهی سیستم رادیولوژی آنالوگ را دارای نقص‌های زیادی می‌دانند به‌طوری که هرچه زمان می‌گذرد دیگر نمی‌توان استفاده از این سیستم را ادامه داد؛ علاوه بر اینکه خیلی از این دستگاه‌ها فرسوده و از رده خارج هستند.

دکتر ابراهیم متولیان، رئیس مرکز مدیریت بازرگانی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در این‌باره به همشهری می‌گوید: ما اکنون دستگاه‌های رادیولوژی فرسوده‌ای در برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امام داریم که 55 سال پیش خریداری شده است و نه تنها استاندارد نیست بلکه هزینه تعمیر و نگهداری آنها نیز مقرون به صرفه نیست.

وی می‌افزاید: در سیستم رادیولوژی فعلی ما، از فیلم‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود، در اکثر موارد این فیلم‌ها که گران قیمت هم هستند، دور انداخته می‌شوند، در حالی که در سیستم رادیولوژی دیجیتال اولاً کیفیت تصویر بسیار بالا و غیر‌قابل مقایسه با رادیولوژی آنالوگ است و دوم اینکه امکان نگهداری عکس‌ها در پرونده دیجیتال بیمار برای مدت طولانی وجود دارد.

دکتر متولیان معتقد است: با استفاده از رادیولوژی دیجیتال امکان اینکه بتوان وضع یک بیمار را از شهری به شهر دیگر یا حتی خارج کشور برای یک پزشک دیگر تشریح کرد وجود دارد.
دکتر صداقت نیز می‌گوید: از مضرات استفاده از فیلم این است که ما ناچاریم از داروهای ظهور استفاده کنیم که به محیط‌زیست هم لطمه‌ می‌زند.

معمولا هم بیماران فیلم‌های خود را گم می‌کنند یا در جاهای گرم و مرطوب نگه‌ می‌دارند، برای همین این فیلم‌ها اکثر مواقع خراب می‌شوند و ما مجبوریم برای اینکه از وضعیت بیمار با خبر شویم، دوباره رادیولوژی تجویز کنیم که هم هزینه‌بر است و هم باعث تابش اشعه اضافی به بیمار می‌شود.

وی در پایان خاطر‌نشان می‌کند: اگر برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته باشیم می‌توانیم با هزینه‌ کمتری به رادیولوژی دیجیتال دست پیدا کنیم ولی بی‌برنامگی در این زمینه فقط برای ما اتلاف هزینه را خواهد داشت.

پیشنهاد ما به وزارت بهداشت این است که این موضوع در کارگاه‌های ویژه آموزشی متعدد با حضور صاحب‌نظران وزارت بهداشت و انجمن رادیولوژی و مراکز تحقیقات تصویر‌برداری، همچنین دانشکده‌های فنی مهندسی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی بررسی‌ شود تا بتوانیم به یک تعریف درست از رادیولوژی دیجیتال دست پیدا کنیم.

کد خبر 79326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز