شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

یکی از عوامل مهم در برخی از سرطان‌ها، سفیدپوست یا سیاه‌پوست بودن یا وابستگی نژادی و فامیلی به یک قوم خاص است.

گرچه تفاوت‌های نژادی در بسیاری از مقالات به عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده در سرطان‌ها معرفی شده‌اند اما محققان می‌گویند که تفاوت نژادی آنقدر که قبلا تصور می‌شد در تعیین پیش‌آگهی سرطان‌ها مؤثر نیست.

گزارشی در شماره 15 ماه می‌ نشریه علمی سرطان نشان داد که احتمالا عوامل تغییرپذیر مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی، میزان پیشرفت سرطان، درمان و سایر عوامل تعیین‌کننده در سلامت نقش مهم‌تری نسبت به بیولوژی در تعیین پیش‌آگهی یک سرطان دارند.

در این تحقیق که به سرپرستی دکتر جیمی ملایکر، استاد پیشگیری از بیماری‌ها در دانشگاه پزشکی نیویورک انجام شد محققان اطلاعات جمع‌آوری شده در جنوب میشیگان را مجددا ارزیابی کرده و متوجه شدند که سفیدپوستان بهتر از سیاه پوستان در برابر سرطان سینه یا پروستات مقاومت کرده و بیشتر زنده ماندند.

اما محققان اشاره کردند که وقتی تفاوت نژادی از یک منطقه وسیع مثلا چند استان یا ایالت به مناطق کوچکتری مثلا یک شهر یا یک منطقه با جمعیت نه چندان زیاد مورد بررسی قرار گیرد آن وقت تفاوت نژادی اهمیت زیادی نخواهد داشت. به عبارت دیگر تفاوت نژادی فقط در مناطق بزرگ جغرافیایی حائز اهمیت خواهد بود.آنچه به‌عنوان نتیجه این تحقیق مورد توجه قرار گرفته این است که در بین عوامل تغییرپذیر تأثیر ژنتیک در مناطقی که عوامل محیطی در آنها مشابه یکدیگر است، ژنتیک و نژاد به احتمال زیاد عامل کلیدی برای تعیین مرگ یا زنده‌ماندن به‌دلیل سرطان نخواهد بود.

کد خبر 79302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز