چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: سال‌ها بود که آمریکا در مقابل هزینه شدن کمک‌های مالی برای تامین شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری سیاستگذاری می‌کرد و برنامه داشت.

دلیل آن هم این بود که دولت‌های مختلف در آمریکا این شهرک‌ها را مانعی برای صلح خاورمیانه می‌دانستند. اما این در حالی است که سازمان‌های خصوصی در آمریکا همچنان به جمع‌آوری کمک‌های مالی معاف از مالیات برای همین فعالیتی که دولت واشنگتن با آن مخالف است ادامه می‌‌دهند.

کمک مالی خیریه به سازمان‌های طرفدار شهرک‌نشینان در اسرائیل موضوع غیرقانونی ندارد و در خدمات مالی اینترنت هم این موضوع به ثبت رسیده‌است. این کار شبیه کمک مالی معاف از مالیات به هزاران سازمان خارجی در سراسر دنیا از طریق گروه‌هایی است که اغلب دوستان آمریکا خوانده می‌شوند. اما منتقدان شهرک‌نشینی در اسرائیل این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا مالیات‌دهندگان آمریکایی به‌صورت غیرمستقیم و از طریق کمک‌های مالی این کار را انجام می‌‌دهند که روندی است که دولت هم آن را محکوم کرده‌است.

تحقیقات نشان داده‌است که 28 گروه خیریه آمریکایی بین سال‌های 2004 تا 2007، در مجموع بیش از 33.4 میلیون دلار کمک مالی معاف از مالیات به شهرک‌نشینان اسرائیلی و سازمان‌های مرتبط با آنها ارائه کرده‌اند. اوری نیر، سخنگوی گروه آمریکایی‌ها برای صلح که یک گروه لابی‌کننده مخالف شهرک‌نشینان اسرائیلی است می‌گوید:که این موضوع توجه لازم و کافی را از سوی هیچ کس به‌خود جلب نکرده‌است. او می‌گوید: من نمی‌دانم چه تعدادی در دولت آمریکا از دامنه این کمک‌های مالی بخش خصوصی به شهرک‌نشینان اسرائیلی خبر دارند. هر دلاری که به جیب این شهرک‌نشینان می‌رود، تحقق صلح خاورمیانه را دوردست‌تر می‌کند.

با دیدار اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل، رویارویی زودرس دولت اوباما با موضوع شهرک‌نشینان آغاز شد. کلینتون در این سفر از تخریب خانه‌های فلسطینیان در منطقه عرب نشین بیت‌المقدس موسوم به سیلوان که زیر دیوارهای شهر قدیمی واقع است، به شدت انتقاد کرد. او گفت: این اقدام اصلا به شرایط فعلی کمکی نمی‌کند. شهردار بیت‌المقدس در پاسخ به این سخن گفت که کلینتون دچار اشتباه شده و خانه‌های فلسطینیان به‌صورت غیرقانونی ساخته شده‌بود نه اینکه تخریب آنها غیرقانونی باشد.

یکی از سازمان‌های اسرائیلی که در ساختن این منطقه از شرق بیت‌المقدس نقش مهمی داشته، ایر دیوید یا شهر دیوید است. این شرکت مانند دیگر گروه‌های طرفدار شهرک‌نشینی، تلاش فعالانه‌ای در جمع‌آوری کمک‌های مالی در آمریکا داشته‌است. دوستان این شرکت در سال‌2004 بیش از 8.7 میلیون دلار کمک مالی برای شهرک‌نشینان اسرائیلی جمع کردند. این رقم در سال 2005 کمتر شد و به 1.2 میلیون و در سال‌2006 به 2.7 میلیون دلار رسید.

هدف این گروه ایجاد یک صندوق خیریه برای تامین کمک مالی و دیگر کمک‌ها برای مردم یهودی شهر قدیمی بیت‌المقدس اعلام شده است. از دیگر اهداف اعلام شده این گروه، تدریس تاریخ و معماری شهر بیت‌المقدس، کمک به تحصیل و تامین مسکن مردم این منطقه و دیگر کمک‌ها به صهیونیست  های  شهرک‌نشین است.  یک مقام عالی‌رتبه اردنی در مصاحبه‌ای که چندی پیش انجام داده گفته‌است، گروه‌های طرفدار شهرک‌نشینان صهیونیست   مانند ایردیوید، به‌دنبال تغییر ساختار و جغرافیای مردمی شرق بیت‌المقدس هستند به گونه‌ای که تحقق صلح دو کشور غیرممکن باشد.

اختلاف اسرائیل و آمریکا بر سر شهرک‌نشینان صهیونیست  با تشکیل دولت جدید تل‌آویو به رهبری بنیامین نتانیاهو شدت می‌گیرد. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل  در یکی از همین شهرک‌ها در کرانه باختری زندگی کرده‌است.

واشنگتن پست- 26 مارس 2009

کد خبر 79071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز