سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

امر خودکشی گاهی مسری می‌شود به همین دلیل حمایت اطرافیان و دادن آموزش‌‏های مهارتی و روان‌شناسی ضروری بوده که در ایران تاکنون‌این امرصورت نگرفته‌است.

رئیس کمیته ملی پیشگیری از خودکشی اعلام کرد: افرادی که بعد از خودکشی زنده مانده‌‏اند اختلافات خانوادگی را بیشترین دلیل برای این عمل عنوان کرده‌‏اند، اما در مورد کسانی که فوت کرده‌‏اند علت از سوی خانواده‌هایشان به‌دلیل ترس از انگ اجتماعی کتمان می‌شود.

به گزارش ایلنا، سید مهدی حسن‌‏زاده، افزود: خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن اقدام به‌خودکشی می‌کند به‌خاطر انگ اجتماعی دلیل آن را به دروغ خفگی، غرق‌‏شدگی، تصادف و غیره عنوان می‌‏کنند و همین امر یافتن علت خودکشی را مشکل می‌کند.

وی بیشترین روش خودکشی در ایران را مصرف قرص دانست و اضافه کرد: زنان بیشتر از مردان در کشور دست به‌خودکشی می‌‏زنند که متأسفانه روش خودسوزی در آنان شایع است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران رسیدگی به وضعیت افرادی که دست به‌خودکشی زده‌‏اند را پس از ترخیص از بیمارستان ضروری عنوان کرد و گفت: نبود روش‌های کاربردی در درس مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌های کشور از عواملی است که افراد را در مقابل مشکلات و موانع آموزش‌ نمی‌‏دهد و گاهی افرادی این دروس را آموزش می‌‏دهند که مهارت لازم را ندارند.

حسن‌‏زاده افسردگی و اختلالات روانی را عامل دیگری برای خودکشی بیان و اظهار کرد:‌ گاهی 80 درصد از زنانی که خودسوزی می‌‏کنند از کار خود پشیمان می‌‏شوند و در یک لحظه به‌دلیل کنترل نکردن خشم خود آن کار را می‌‏کنند.

رئیس کمیته ملی‌‏ پیشگیری از خودکشی، افرادی  که اقدام به‌خودکشی می‌‏کنند را به 3دسته تقسیم کرد و افزود:‌‏ دسته‌‏ای قصد مردن نداشته و فقط از روی جلب توجه و نمایش خودکشی می‌‏کنند و دسته‌‏ای دیگر دو دل بوده و افرادی نیز قصد مرگ دارند که تفکیک این گروه‌ها به دست متخصص امکان‌‏پذیر بوده و هر تهدیدی باید جدی گرفته شود.

بیشترین خودکشی‌‏ها در شهرهای استان‌های حاشیه سلسله کوه‌های البرز و زاگرس رخ می‌‏دهد.وی استان‌های حاشیه سلسله کوه‌های البرز و زاگرس را بیشترین شهرهایی که خودکشی در آنها رخ می‌‏دهد، ارزیابی کرد و ادامه داد:‌ نوجوانان و جوانان بیشترین طیف خودکشی را در ایران دارند درحالی که در کشورهای غربی افراد 45 سال به بالا بیشتر دست به‌خودکشی می‌‏زنند.

حسن‌‏زاده از نبود سازمان‌های غیردولتی حمایت از بازماندگان و اطرافیان فرد خودکشی کرده انتقاد کرد و گفت: امر خودکشی گاهی مسری می‌شود به همین دلیل حمایت اطرافیان و دادن آموزش‌‏های مهارتی و روان‌شناسی ضروری بوده که در ایران تاکنون برخلاف سایر کشورها ایجاد نشده است.

وی از ارائه آمارهای خودکشی در کشور به‌دلیل ایجاد ترس و موج خودکشی امتناع کرد و بیان داشت: از وزارت بهداشت این آمارها را بخواهیم.

در خلاصه مقالاتی که در نخستین سمینار ملی مطالعه رفتارهای خودکشی ایران ارائه خواهد شد، آمده است که در هر 3 ثانیه یک نفر در جهان دست به‌خودکشی می‌‏زند و در هر 40 ثانیه یک نفر به‌علت خودکشی از دنیا می‌رود.

ایران با نرخ خودکشی 6 نفر در صد هزار نفر در رتبه 58 جهان قرار دارد و در سال 1380 از حدود 3 هزار خودکشی 65 درصد را مردان و 35 درصد را زنان انجام داده‌‏اند، بالاترین آمار خودکشی را استان ایلام و کرمانشاه داشته و پس از آن لرستان، همدان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان و کردستان قرار دارند.

در این خلاصه نوشتار بیشترین روش خودکشی منجر به فوت در ایران حلق‌‏آویز کردن، خودسوزی و مسمومیت با قرص و سموم عنوان شده، اما بیشترین روش اقدام به‌خودکشی استفاده از قرص است.

کد خبر 79004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز