دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

پاکسازی مسیرهای کوهروی شمال شهر تهران با حضور 25گروه کوهنوردی، NGO‌ها و دوستداران محیط‌زیست روز جمعه 21فروردین در مسیرهای ولنجک، دربند، درکه، دارآباد و کلکچال برگزار شد.

25گروه کوهنوردی دوستداران محیط‌زیست و جمعی از خبرنگاران در مراسم پاکسازی کوه‌های شمال تهران، این میراث ارزشمند تاریخی و طبیعی شرکت کردند.

دکترمحمدجواد امیری، رئیس خانه محیط‌زیست در بین خبرنگاران با اعـلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه از طرف مقام معظم رهبری امسال سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری شده است خانه محیط‌زیست هم در راستای اهداف خود به برنامه‌ریزی برنامه‌های فرهنگی در سال جدید پرداخته که یکی از این برنامه‌ها مدیریت در اصلاح مصرف است چون در تهران روزانه بیش از 7هزار تن زباله، 40هزار تن نخاله ساختمانی و بیش از صدها تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که مدیریت بر چگونگی تولید آنها فرصت مناسبی خواهد بود که فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در بین شهروندان جا بیفتد.

وی افزود: در برنامه‌ای که برای هفته سلامت پیش‌بینی شده بود در مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران (دربند، درکه، دارآباد و کلکچال) با پخش کیسه‌های زباله و برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی درخصوص استفاده صحیح از محیط‌زیست و پاکسازی زباله‌های به‌جا‌مانده در کوهستان، اعضای خانه محیط‌زیست سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در یک عمل نمادین اقدام به پاکسازی کوهستان کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌های بعدی در سال جدید مدیریت در مصرف آب، مدیریت در مصرف انرژی، کاهش ظروف یکبارمصرف پلاستیکی و جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی، کاهش تولید پسماند و استفاده مجدد از بعضی دورریختنی‌هاست که همگی آنها با فعالیت آموزشی، برای شهروندان فرهنگ‌سازی‌ خواهد شد.

حسن پرویزی، مدیر هماهنگی مناطق سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز در جمع خبرنگاران در مسیر پاکسازی کلکچال با اشاره به افزایش میزان تولید زباله در کشور و به‌خصوص تهران گفت: روزانه 7هزار و 500 تن زباله تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه برای عملیاتی‌کردن موضوع اصلاح الگوی مصرف یکی از اقدامات سازمان فرهنگی- هنری شهرداری در سال‌جاری کاهش تولید روزانه زباله است، افزود: برای محیط‌زیستی سالم باید مردم را ترغیب کنیم که روزانه هر نفر 100گرم زباله، کمتر تولید کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در سال‌جاری درخصوص محیط‌زیست ویژه‌برنامه‌هایی دارد، اظهارداشت: براساس اصل50 قانون اساسی، حفاظت از محیط‌زیست وظیفه همگانی بوده و نیز ارگان‌های زیادی درخصوص محیط‌زیست فعال هستند.

پرویزی با اشاره به وضعیت نامطلوب محیط کوه‌ها افزود: امروزه حجم بسیار قابل‌توجهی از زباله‌ها را موارد غیرقابل بازگشت به طبیعت تشکیل می‌دهند که درصورت رها‌سازی‌ در طبیعت ممکن است تا صدها سال به همان شکل باقی بمانند.

وی افزود: خانه محیط‌زیست درصدد است ماهی یک بار در ایام تابستان و بهار با همکاری مردم و دوستداران محیط‌زیست به پاکسازی کوه‌ها اقدام کند.

سیدمحمد جواد شوشتری، معاون هماهنگی مناطق سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در ادامه افزود: فرهنگ‌سازی‌ برای استفاده مطلوب از طبیعت جزء رسالت‌های کاری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری است تا با تشویق و همکاری مردم کوه‌ها پاکسازی شود.

شوشتری با بیان اینکه توجه به زباله‌ها یکی از سیاست‌های کلان شهرداری است، اظهارداشت: باید تولید زباله‌ها را در تهران کاهش دهیم و در این راستا یکی از سیاست‌های کاری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری در سال اصلاح الگوی مصرف، توجه به الگو و شیوه زندگی مردم است.

وی یکی از اقدامات در دست شهرداری در سال‌جاری را پاکسازی محیط و کاهش زباله‌ها عنوان کرد و گفت: با افزایش حجم تولیدی زباله‌ها در تهران، وضعیت زباله‌ها در کهریزک مطلوب نیست و باید توجه شود که سرمایه‌های کشور صرف هزینه بازیافت زباله‌ها برای بازگشت به چرخه زندگی می‌شود.

معاون هماهنگی مناطق سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران یادآور شد: این اقدام به‌منظور فرهنگ‌سازی‌ و استفاده صحیح از محیط‌زیست و پاکسازی زباله‌های به‌جامانده در کوهستان انجام می‌شود.

کد خبر 78887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز