گروه بورس: بورس تهران، فارغ از نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه امسال به حرکت خود روی مدار مثبت در سال جدید ادامه می‌دهد

به گزارش همشهری، با آنکه شاخص‌های بورس تهران در سال گذشته به‌صورت مداوم کاهش یافتند اما همزمان با آغاز سال جدید جهت‌گیری بازار تغییر کرد و شاخص‌های بورس تهران کارنامه مثبتی از خود ارائه کردند این در حالی است که مطابق سنت دوره‌های انتخاباتی به‌نظر می‌رسید روند نزولی شاخص‌ها در سال 88 نیز ادامه یابد.

سنت انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد، پیش از برگزاری انتخابات، بازار سهام دچار نوعی ابهام در مورد سیاست‌های دولت جدید می‌شود و این ابهام شاخص‌های بورس را با خود به پایین می‌کشد اما گویا بورس تهران در سال 88 به این نتیجه رسیده است که چه رئیس کنونی دولت تغییر کند و چه تغییر نکند بازار سهام به‌حرکت مثبت خود ادامه دهد.

تعبیر کلی فعالان بازار بر این است که درصورت تغییر رئیس‌جمهوری پس از انتخابات دهم، بازار با شوک مثبت روبه‌رو خواهد شد و درصورت ابقای رئیس کنونی دولت نیز اتفاق نادری رخ نخواهد داد و این رویداد منجر به تثبیت سیاست‌های اقتصادی و تثبیت شاخص‌های بورس تهران می‌شود.

همچنین روند اقتصادی سیاسی و جو بازار به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد حرکت رو به رشد بازار در روز‌های آینده ادامه یابد چرا که دولت در قانون بودجه سال‌جاری، رقم به نسبت بالایی را برای خصوصی‌سازی‌ در نظر گرفته که بخش بزرگی از آن باید از طریق عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس محقق شود.

به این ترتیب با توجه به حذف شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از قانون بودجه سال‌88؛ دولت مجبور است، بودجه سال‌جاری خود را ازطریق فروش سهام شرکت‌های دولتی و دریافت مالیات محقق کند؛ به این ترتیب این موضوع روزنه امیدی برای بورس تهران و عرضه سهام شرکت‌های جدید به‌وجود آورده است.

تحلیلگران همچنین بر این باورند که نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها در فصل تیر ماه که با انتشار گزارش‌های مالی 12 ماهه شرکت‌ها همراه است و همچنین وعده‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام بانک‌ها در فصل بهار از دیگر عوامل رشد ارزش بازار و شاخص‌ها در سال‌جاری است.

با این حال دسته‌ای از کارشناسان معتقدند هنوز برای اظهار نظر در مورد صعود شاخص‌ها و تاثیر انتخابات بر بورس تهران زود است و باید ارزیابی دقیق تری در روز‌های آتی انجام شود.
شهرام شهمیری کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در مورد دلایل رشد بازار سهام در سال جدید می‌گوید: دلایل صعود شاخص‌های بورس تهران در سال جدید را می‌توان در 2 دسته طبقه بندی کرد: یکی عوامل روانی بازار و دیگر عوامل اقتصادی. او ادامه می‌دهد: اگر روند بورس را در سال‌های گذشته بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بورس تهران معمولا در روز‌های پایانی هر سال به‌دلیل به انتها رسیدن بودجه با کاهش قیمت‌ها مواجه می‌شود و از سوی دیگر سال جدید را با توجه به تدوین قانون بودجه جدید با روند رو به رشد آغاز می‌کند.

به گفته شهمیری، هر ساله قیمت سهام در اواخر سال با کاهش قیمت و در اوایل سال با توجه به تصویب بودجه جدید با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود. او تاکید می‌کند: یکی دیگر از دلایل صعود بازار ابتدای سال‌جاری نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌هاست؛ چرا که در این فصل گزارش‌های نهایی شرکت‌ها منتشر می‌شود و میزان سود سالانه و نحوه تقسیم سود شرکت‌ها نیز به‌صورت قطعی روشن و اعلام می‌شود بنابر این بازار می‌تواند براساس این گزارش‌ها به تحلیل شرایط موجود بپردازد.

این کارشناس بازار سرمایه، خاطر نشان می‌کند: روند نزولی قیمت‌ها در سال گذشته باعث شده است ارزش سهام اکثر شرکت‌های بورس به حداقل برسد و اگر ما عامل سود(EPS) شرکت‌ها را لحاظ نکنیم متوجه می‌شویم که قیمت سهام شرکت‌ها هم‌اکنون از ارزش ذاتی آنها کمتر است و قیمت‌های کنونی فاصله زیادی با ارزش ذاتی شرکت‌ها دارد که این موضوع باعث جذاب شدن قیمت‌ها نزد سهامداران شده است.

شهمیری در ادامه به عوامل سیاسی اقتصادی بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: از نظر بین‌المللی به‌نظر می‌رسد پیام‌های ردو بدل شده بین مقامات، حکایت از نوعی آرامش و کاهش تنش‌ها در روابط سیاسی و بین‌المللی دارد.

او همچنین در مورد نزدیک شدن به زمان دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و تاثیر آن بر بازار سهام می‌گوید: در این مورد نمی‌توان نظر قطعی داد ضمن اینکه هنوز نمی‌توان به صعود بازار کاملا امیدوار بود چرا که هنوز سهامداران با احتیاط اقدام به خرید سهام می‌کنند.

مدیر عامل کارگزاری سهم‌آشنا خاطر نشان می‌کند: هنوز نظر دادن در مورد نتایج انتخابات زود است همچنین هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم شعار‌ها و موضع گیری‌های انتخاباتی نیز صریح‌تر و شفاف‌تر می‌شود و این موضوع می‌تواند مرجعی برای تحلیل فعالان بازار باشد. او اضافه می‌کند: از نظر من تصمیم‌گیری در مورد مسائل بانکی و سود سپرده‌ها موضوع بسیار مهم و تاثیر‌گذاری است که هنوز نحوه سیاست‌گذاری آن مشخص نیست و می‌تواند در آینده بازار، نقش مهمی داشته باشد.

قیمت سهام، تعدیل شده است

عباس دهقان، کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلایل صعود شاخص‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون می‌گوید:قیمت سهام اکثر شرکت‌ها به‌دلیل افت‌های طولانی در سال گذشته اصلاح شده بود.

او می‌افزاید: سال گذشته قیمت سهام شرکت‌ها نزدیک به 7 ماه کاهش یافت اما پس از تعطیلات با تحلیل بیشتر روی سهام شرکت‌ها کلیت بازار به این نتیجه رسید که قیمت سهام شرکت‌ها تعدیل و اصلاح شده است.

دهقان ادامه می‌دهد: همچنین ما در حال حاضر نزدیک به فصل مجامع شرکت‌ها و انتشار گزارش‌های مالی 12 ماهه شرکت‌ها هستیم. با انتشار این گزارش‌ها روشن می‌شود که کارنامه شرکت‌ها در طول یک سال مالی چگونه بوده است.

وی در ادامه در مورد تاثیر برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سهام می‌گوید: هنوز برای اعلام نظر در این باره زود است بنابر این باید منتظر ماند و واکنش‌های بازار سهام را در اردیبهشت ماه نسبت به برگزاری انتخابات ارزیابی کرد .

کد خبر 78752

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز