همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی به دنبال کاهش کمتر از انتظار رشد اقتصاد جهانی، برآورد میزان تقاضای نفت سال 2009 خود را کاهش داد

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس، آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی خود را برپایه "رکود غیرمعمول اقتصادی" در کشورهای ثروتمند اعلام کرده و در پیش بینی های خود برای کشورهای در حال توسعه تجدید نظر کرده است.

این در حالی است که تقاضای نفت خام در کشورهای در حال توسعه برای اولین بار در 15 سال اخیر در حال کاهش است.

بنابر جدیدترین بررسی ماهانه آژانس بین المللی انرژی، این آژانس پیش بینی تقاضای نفت خام سال جاری میلادی خود را با کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌، به 83 میلیون و 400 هزار بشکه در روز رساند که این میزان 8/2 درصد کمتر از سال گذشته میلادی است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد: سرعت پیشرفت رکود کنونی اقتصادی چیزی شبیه به رکود اوایل دهه 1980 است و به عقیده بسیاری، بهبود در اقتصاد و تقاضای نفت خام تا سال 2010 به تاخیر خواهد افتاد.

یش‌بینی تقاضای نفت در کشورهای ثروتمند عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه با کاهش روزانه 760 هزار بشکه به 45 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است که این میزان 9/4 درصد کمتر از رقم مشابه سال 2008 است.

این آژانس همچنین پیش بینی تقاضای نفت خام خود برای کشورهای درحال توسعه غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی را با کاهش روزانه 230 هزار بشکه‌، به 38 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رساند. این رقم نیز یک دهم درصد کمتر از سال گذشته میلادی است.

آژانس بین المللی انرژی در ادامه آورده است: هر چند این میزان کاهش تقاضا، ناچیز است اما از سال 1994 تاکنون این اولین مورد کاهش تقاضا در کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است.

این آژانس همچنین افزود: افزایش بهای نفت در اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل سال جاری به دلیل افزایش امیدواری‌ها به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی بوده است، اما بنیادهای ضعیف اقتصادی، افزایش بیشتر قیمت‌ها را محدود خواهد کرد.

کد خبر 78741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز