شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: در آغازین روزهای سال گذشته، دکتر ابراهیم متولیان، قائم مقام وزیر بهداشت خبر از دیجیتال شدن رادیولوژی در ایران داد که در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان امکان استفاده از این روش به خاطر نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان به این زودی‌ها میسر نخواهد شد.

این درحالی است که رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت یعنی«سلامت در حوادث و بلایا» تاکید بر این دارد که راه‌اندازی سیستم‌های سیار رادیولوژی با توجه به حادثه خیز بودن کشورمان از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است و هزینه چندانی هم دربر نخواهد داشت.

دکتر عبدالرسول صداقت رئیس انجمن رادیولوژی ایران در این خصوص گفت: استفاده از سیستم‌های سیار رادیولوژی و تصویربرداری در تمام دنیا متداول است اما تا این لحظه چنین سیستمی در برنامه‌های وزارت بهداشت گنجانده نشده است.

امکانات تصویربرداری سیار از‌جمله ‌ام‌آر‌آی و سی‌تی اسکن به‌صورت کانتینرهایی است که اگر حادثه‌ای در نقطه‌ای رخ داد بلافاصله در محل حاضر و به وضعیت مصدومان رسیدگی کند. امکانات تصویربرداری سیار باعث کاهش عوارض مصدومیت‌ها می‌شود.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران همچنین به استفاده از سیستم‌های سیار تصویربرداری که از آنها به‌عنوان تصویربرداری به‌صورت موبایل نام برده می‌شود در مناطقی که امکان سرمایه‌گذاری‌های چند میلیاردی وجود ندارد، اشاره  و عنوان کرد: با وجود چنین سیستم‌‌هایی می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا امکان ارائه خدمات در شهرهای کوچک و مناطق محروم فراهم شود.

صداقت با تاکید بر اینکه درصد کمی از خدمات تصویربرداری و رادیولوژی به‌صورت اورژانسی است به مهر گفت: وزارت بهداشت نه تنها تاکنون فکری برای ایجاد چنین سیستم‌هایی نکرده که حتی مجوزی هم برای بخش خصوصی صادر نکرده است.

دکتر صداقت، در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه رادیولوژی در دنیا به سمتی در حال حرکت است که از فیلم حداقل استفاده می‌شود و جای آن را ارسال تصویر یا CD به تدریج خواهد گرفت، ابراز کرد: رسیدن به چنین هدفی نیاز به یک پروسه طولانی‌مدت دارد پس نه ما و نه هیچ کشور دیگری تا آن زمان هم نمی‌توانیم فیلم را به‌طور کامل حذف کنیم.

وی ادامه  ‌داد: در کشورهای اروپایی در حال حاضر فقط ۳۰‌تا ۴۰ درصد از سیستم رادیولوژی آنالوگ استفاده می‌شود؛ دلیل آن هم این است که حرکت به سوی دیجیتال‌شدن در همه جای دنیا مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین است.

وی در مورد راه‌اندازی این سیستم در ایران اینگونه توضیح  داد: برای راه‌اندازی یک مرکز دیجیتال رادیولوژی با سیستمی که بتوانیم تصاویر را به همه جای دنیا ارسال کنیم به ۸۰۰‌هزار تا یک میلیون دلار  بودجه  احتیاج داریم و از طرفی این سیستم زمانی کاملا جواب می‌دهد که در سراسر کشور پیاده شود.

به گفته دکتر صداقت مثلا اگر در یک شهرستان سیستم رادیولوژی دیجیتال نداشته باشیم، ارتباط آن شهرستان با تهران به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران با ذکر اینکه نمونه بارز این دستگاه‌ها در حال حاضر دستگاه‌های رادیولوژی CR است، ادامه داد: به‌عنوان مثال با یک دستگاه رادیولوژی CR که طی آن کل دستگاه عوض نمی‌شود و فقط به جای فیلم معمولی از فیلم دیجیتال استفاده می‌شود، می‌توان تصاویر تعداد زیادی دستگاه ماموگرافی و رادیولوژی را دیجیتال کرد.

در سیستم‌های CR میزان تابش اشعه به بیمار بین ۳۰‌تا‌۵۰ درصد نسبت به رادیولوژی آنالوگ کمتر می‌شود. به علاوه اگر از سیستم‌های DDR استفاده کنیم، این میزان به ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد، منتها به گفته کارشناسان در این میان مشکل تنها بی‌پولی است.

وی با بیان این عبارات توضیح  داد: البته در روش ساده‌تر می‌توان با داشتن دستگاه‌های PACS تصاویر رادیولوژی CT اسکن و MRI را روی CD ریخت. پزشک هم در مطب این تصاویر را با  رایانه مشاهده می‌کند و طبیعتا باید وقت بیشتری را برای بیمار صرف کند. پس این امر مستلزم همکاری کامل پزشکان است.

کد خبر 78740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز