دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: بارها در باره خطر تنفس دود سیگار توسط غیرسیگاری‌ها از سوی دانشمندان اخطار و هشدار داده شده است

اما ظاهرا هنوز این موضوع در اماکن عمومی مانند سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

بخشی از این موضوع به فرهنگ عمومی مردم بر می‌گردد و بخش دیگر به مدیریت سالن‌های انتظار اماکن عمومی.

در روز 10 فروردین امسال با پرواز ایران ایر به مقصد کیش پرواز داشتیم. در سالن پرواز ترمینال شماره 2 اتاقک مخصوصی برای سیگاری‌ها در نظر گرفته شده است که ابتدای امر باعث خوشحالی همه کسانی می‌شود که به سلامتی خود علاقه‌مند هستند، اما به محض نشستن در سالن متوجه می‌شوید که درب این اتاقک هنگام باز و بسته شدن سر و صدای زیادی کرده و به‌علت خرابی، نیمه باز می‌ماند.

به این ترتیب دود ناشی از سیگار سیگاری‌های محترم مستقیما وارد سالن شده و این سالن را به بخش ویژه سیگاری‌ها تبدیل کرده است. بنابراین هزاران نفر از مسافران پروازهای هما و ایران ایر هر روزه مجبور به تنفس دود سیگار شده‌اند.

بنده به محض ورود به این سالن متوجه این مشکل شده و بعد از پی بردن به‌علت این امر، به بخش مدیریت سالن مراجعه کرده و از ایشان خواستم تا به رفع مشکل بپردازد.

اما ایشان حتی بعد از معرفی خودم به‌عنوان خبرنگار همشهری با شیوه‌ای نامناسب برخورد کرده و بنده را تازه‌کار دانست و گفت: مشکلی وجود ندارد.

به ایشان گفتم که یا خود وی یا فردی از نیروهای تاسیساتی را راهی کند تا مشکل را از نزدیک ببینیم؛ اما وی نپذیرفت و گفت بررسی خواهیم کرد.

این در حالی بود که اکثر مسافران به ویژه مسافران سالمند و بیمار از دود موجود در سالن گله مند و شاکی بوده و غرولند می‌کردند. در مراجعه بعدی بنده، متوجه شدم که مامور تاسیساتی از آن سوی خط تلفن به مدیر سالن می‌گوید مشکل از کف سالن است که بالا آمده و درب  اتاقک سیگاری‌ها بسته نمی‌شود.

بدین ترتیب به خاطر یک مشکل کوچک مدیریتی که قطعا با دلسوزی مختصری قابل رفع است، هزاران نفر از مسافران ایران ایر و هما محکوم به تنفس دود سیگار شده‌اند.

جالب‌ترین بخش ماجرا این است که روی درب این اتاقک با حروف درشت حک شده است: دخانیات عامل اصلی سرطان و برای سلامتی زیان آور است. نکته آخر اینکه ظاهرا مشکل اصلی احساس نکردن دود سیگار موجود در سالن این بود که به گفته مدیر سالن خود وی نیز سیگاری است.

کد خبر 78341

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز