جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس آژانس بین‌المللی انرژی از احتمال کاهش قابل توجه پیش‌بینی تفاضای نفت خام در گزارش آتی این آژانس خبر داد

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز از پاریس، رییس آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که به دنبال انتشار اطلاعات نگران کننده تر اقتصادی، احتمال آن می رود این آژانس پیش بینی های تقاضای نفت خود را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

نوبوئو تاناکا در حاشیه کنفرانس نفت در پاریس به رویترز گفت: احتمال کاهش بیشتر در پیش بینی ها بالاست.

تاناکا ادامه داد:ما هم اکنون اطلاعاتی نه تنها از صندوق بین المللی پول بلکه از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در اختیار داریم. همه این اطلاعات منفی و نگران کننده است. احتمال می رود کاهش بیشتر پیش بینی ها در مورد تقاضا بالا باشد، اما من نمی توانم بگویم چه میزان خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی که مشاور انرژی 28 کشور توسعه یافته جهان است، گزارش ماهانه بازار نفت خود را اواسط ماه آوریل (اواخر فروردین) منتشر خواهد کرد.

بنابر این گزارش، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی های تقاضای نفت خود را بر مبنای اطلاعات صندوق بین المللی پول که به طور فزاینده ای نسبت به سلامت اقتصاد جهانی بدبینانه است، تهیه می کند.

تاناکا تصریح کرد: کاهش بهای نفت محرک طبیعی برای وضع کنونی اقتصاد جهانی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: میانگین بهای نفت در سال گذشته، حدود بشکه ای 100 دلار بوده و احتمالا 40 دلار برای سال جاری خواهد بود. این 60 دلار کاهش، محرک مالی به میزان یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی فراهم کرده است.

بنابر این گزارش، آژانس بین المللی انرژی، پیش تر پیش بینی کرد که تقاضای نفت خام در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

تاناکا همچنین گفت که وی هیچ وقت فکر نمی کند بهای کنونی نفت خام در حدود بشکه ای 50 دلار، خیلی پایین باشد.

با این وجود، وی ابراز نگرانی کرد که تاخیر در اجرای پروژه های انرژی و لغو آنها به دلیل کاهش در قیمت های نفت خام، می تواند به کاهش دیگری در سطح عرضه بیانجامد یعنی در زمانیکه اقتصاد و سطح تقاضا برای نفت در سال 2010-2011 میلادی بهبود یابد.

رییس آژانس بین المللی انرژی تصمیم اخیر اوپک در نشست اواسط ماه مارس این سازمان را در تثبیت سطح تولید به جای کاهش بیشتر، عاقلانه خواند و آن را در راستای کاهش در تقاضای جهانی نفت دانست.

وی خاطر نشان کرد: البته اگر اوپک تولید خود را برای افزایش قیمت ها، کاهش دهد، می تواند برای اقتصاد جهانی مضر باشد.

کد خبر 78032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز