جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایالات متحده آمریکا درست پیش از آغاز اجلاس سران ناتو جهت‌گیری کاملا جدید این پیمان نظامی را خواستار شد

اشپیگل آنلاین در گزارشی از لندن و استراسبورگ نوشت، جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا در لندن گفت از نظر دولت واشنگتن ناتو باید به طور کامل بازسازی شود و اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده را در دستور کار قرار دهد. وی گفت: «ما به ناتویی جدید و باز‌تعریف شده نیاز داریم.»

این ژنرال سابق یکی از دلایل اصلاح ناتو را افزایش سرعت و منسجم‌تر آن دانست. جونز پیش از اجلاس ناتو در استراسبورگ و کل گفت هنوز راهبرد ناتو بر اساس دوران جنگ سرد تعریف می‌شود. اکنون زمان آن است که سنگ بنای موجودیت این پیمان و "دشمنان بالقوه" آن را از نو تعریف کرد. ناتو نیاز به "نگاه جدید راهبردی" دارد تا "بازیابی و روزآمد" شود.

ناتو امروز و شنبه شصتمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مسایل در این اجلاس راهبرد آمریکا برای افغانستان است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که باراک اوباما، رییس جمهور این کشور به طور مشخص درباره افغانستان با شرکای واشنگتن در ناتو و اتحادیه اروپا صحبت و رایزنی می‌کند.[اجلاس ناتو در 60 سالگی]

Police said Friday they had arrested some 300 in clashes with anti-NATO protestors ahead of a two-day 60th anniversary summit for world leaders in Germany and France

اجلاس ناتو از هم اکنون با اعتراض‌های گسترده مردم همراه شده استو تا کنون 300 نفر دراین رابطه بازداشت شده‌اند.

با این حال به گفته وی، اجلاس ناتو کنفرانسی برای جمع کردن نیرو و منابع برای جنگ در افغانستان نیست.

در همین حال، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش از آغاز نشست سران در خصوص اعزام نیروهای بیشتر از اروپا به افغانستان ابراز تردید کرد. وی گفت: «فکر می‌کنم اکنون مساله برای اروپایی‌ها این نباشد که سربازان بیشتری به افغانستان اعزام کنند. اعضای اتحادیه اروپا اکنون نیمی از نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان را تامین کرده‌اند و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.» علاوه بر این اتحادیه اروپا مسوولیت آموزش نیروهای پلیس افغانستان را بر عهده گرفته و در سال‌های 2002 تا 2010 در مجموع 10 میلیارد یورو برای بازسازی این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

سولانا همچنین راهبرد جدید اوباما را در قبال افغانستان در تطابق با رویکرد اروپایی‌ها خواند.
از سوی دیگر، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم از گسترش ناتو حمایت کرد. وی که نامزد صدراعظمی آلمان شده است، در مصاحبه‌ای با روزنامه "پاسائر نوین پرسه" گفت در خصوص گسترش این پیمان در آینده رای‌گیری خواهد شد.

وی روز پنجشنبه در مقاله‌ای برای اشپیگل آنلاین در خصوص تهدیدهای جدید برای ماموریت‌های جدید ناتو هشدار داده بود.

اوباما هم قرار است در اجلاس ناتو شرکت کنند. وی برای نخستین بار است که به عنوان رییس جمهور آمریکا از آلمان دیدن می‌کند. وی بعدازظهر (به وقت محلی) با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در شهر بادن-بادن ملاقات دارد. وی پیش از ظهر در استراسبورگ با نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه ملاقات و سپس در برابر حدود 4000 تن از دانش‌آموزان منتخب فرانسوی و آلمان سخنرانی می‌کند.

در همین حال، انتظار می‌رود تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با اجلاس ناتو برگزار شود. در مرکز شهر استراسبورگ برگزاری تظاهرات ممنوع شده است. پلیس در بادن-بادن هم انتظار دارد 2000 تن تظاهرات کنند. با این وجود در بسیاری از مناطق این شهر ممنوعیت رفت‌وآمد وضع شده است.

کد خبر 78002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز