سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس هیئت جمهورى اسلامى ایران در کنفرانس بین‌المللى افغانستان در لاهه افزایش نقش سازمان ملل در افغانستان را خواستار شد

و تاکید کرد که حضور نیروهاى خارجى کمکى به بهبود اوضاع در افغانستان نکرده و به نظر مى‌رسد افزایش این نیروها هم موثر نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی آخوند زاده معاون آسیاى وزیر امور خارجه  روز سه شنبه در نشست افغانستان در لاهه [سابقه خبر] دو جریان تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را مهمترین تهدیدهاى امنیتى در این کشور خواند و افزود: گرچه گزارش‌هایى درباره بهبود شرایط بهداشتى و آموزشى درافغانستان منتشر مى‌شود، اما این پیشرفت‌ها حداقلى هستند و چالش‌هاى اصلى در این کشور مانند چالش‌هاى امنیتى و مقابله با مواد مخدر و یا مشکل پناهجویان همچنان باقى مانده‌اند.

معاون وزیر امورخارجه همچنین خواستار مسئولیت‌پذیرى همه کشورها در امر مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شد و تصریح کرد: تقویت همکاری‌هاى بینالمللى در این زمینه مى‌تواند بسیار مفید باشد. [ارزیابی هیلاری کلینتون از نشست افغانستان در لاهه]

وى به مشکل تروریسم و افراط گرایى در افغانستان اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ما تروریسم مرزى بین فقیر و غنى نمى‌شناسد و مى‌تواند تمام عناصر جهانى را صرف نظر از موقعیت و توانایى‌هاى آنان در عرصه‌هاى مختلف تهدید کند.

آخوند زاده افزود: برخورد با تروریسم و خشونت تنها با راهکار نظامى چاره ساز نیست و ضرورى است که ریشه‌هاى آن نیز شناسایى و رفع شود. وى خواستار تعریف جامعى از تروریسم از سوى جامعه جهانى شد تا برخورد با آن  قانونمند وشفاف شود و بهانه‌اى برای برخورد گزینشى با این پدیده شوم فراهم نشود.

معاون وزیر خارجه با اشاره به ضرورت تقویت همکاریهاى منطقه اى براى حل مشکلات امنیتى و اجتماعى در افغانستان گفت: جمهورى اسلامى ایران همواره از نا امنى و بى ثباتى در افغانستان در رنج بوده است و هر تحول مثبتى در این راه را پیشرفتى براى امنیت منطقه‌اى و امنیت ملى خود قلمداد مى‌کند.

وی تاکید کرد که تهران معتقد است باید براى تثبیت امنیت در افغانستان، تقویت همکاری‌هاى بین کشورهاى همسایه در بخش هاى مختلف در دستور کار قرار گیرد.

آخوند زاده در ادامه خواستار حل مشکلات افغانستان توسط مردم این کشور شد و گفت: حضور نیروهاى خارجى کمکى به بهبود اوضاع در افغانستان نکرده و به نظر مى‌رسد افزایش این نیروها هم موثر نباشد.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با تقدیر از نقش مثبت سازمان ملل در حل مشکلات مردم افغانستان ابراز عقیده کرد که این نقش باید در رویکرد جدید افغانستان برجسته تر شود.

وى در پایان آمادگى کشورمان را براى بازسازى افغانستان مانند هفت سال گذشته مورد تاکید قرارداد و گفت : جمهورى اسلامى ایران با استقبال از پیشنهادهاى همکارى مشترک از سوى کشورهاى کمک کننده به افغانستان، آمادگى دارد در طرح‌هاى مربوط به قاچاق مواد مخدر و طرح‌هایى که به بازسازى افغانستان منجر مى‌شود، مشارکت کند

کد خبر 77931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز