همشهری آنلاین: پیام ایران به کنفراس لاهه برقراری صلح پایدار در افغانستان و سپردن امور به مردم این کشور است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد مهدی آخوند زاده، معاون آسیای وزارت خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی افغانستان به هلند سفر کرده است در خصوص پیام ایران برای این اجلاس گفت: پیام ما به نشست افغانستان این است که تنها راه برقرارى صلحى پایدار در افغانستان این است که نیروهاى بیگانه اداره این کشور را به خود مردم افغانستان بسپارند. [کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لاهه برگزار می‌شود] وى همچنین از ادامه آمادگى جمهورى اسلامى ایران براى کمک به بازسازى افغانستان خبر داد.

معاون آسیای وزارت امور خارجه ایران پیش از شرکت در این اجلاس در دیدار  معاون وزیر امور خارجه چین در لاهه هلند بر گسترش روابط پکن – تهران و راه های همکاری دو کشور برای کمک به برقراری آرامش و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

 پش از این، یاپ دو هوپ شفر، دبیرکل ناتو، از حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی افغانستان استقبال کرد و گفت: حضور ایران در این کنفرانس نشان می‌دهد تهران به برقراری ثبات در افغانستان علاقه‌مند است. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان هم قبل از آن بر نقش ایران در ایجاد ثبات در افغانستان تاکید کرد.

یکى از موضوعات مهم در این نشست بررسى راهبرد بلند مدت امنیتى براى افغانستان است که از زمان یورش نظامى آمریکا به این کشور به بهانه خشکاندن ریشه‌هاى تروریسم ، عملا به مشکلات افزوده شده است.

بر این اساس سازمان ملل متحد به درخواست امریکا و به ویژه کشورهاى اروپایى عضو ناتو که در افغانستان نیرو دارند، ریاست این نشست را برعهده مى‌گیرد تا دست یارى به سوى کشورهاى منطقه و به خصوص همسایگان افغانستان دراز کنند.

در این نشست، مقامات و نمایندگان حدود 100 کشور و سازمان بین‌المللی از جمله ایران حضور دارند.

کد خبر 77902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز