جمعه ۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما امروز راهبرد جدید خود را برای افغانستان ارایه می‌دهد.

آنگونه که واشنگتن پست در نسخه‌ آنلاین خود خبر داد، رییس جمهور آمریکا اعلام خواهد کرد که علاوه بر 17 هزار نیرویی که پیش‌تر اعلام کرده بود، 4000 سرباز دیگر را نیز به این کشور می‌فرستد.

این افراد قرار است تا پاییز به عنوان مربی و مشاور نیروهای مسلح افغانستان به کار گرفته شوند. شمار نیروهای آمریکایی در این سرزمین بدین ترتیب به بیش از 50 هزار نفر افزایش می‌یابد.

علاوه بر این قرار است بودجه ماهانه عملیات افغانستان که در حال حاضر دو میلیارد دلار اعلام شده، حدود 60 درصد افزایش یابد.

رییس جمهور آمریکا همچنین احتمالا از متحدان این کشور خواهد خواست مشارکت خود را در افغانستان افزایش دهند. به گفته تحلیل‌گران از موسسه‌های مختلف سیاسی آمریکا، به خاطر مقاومت در بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر افزایش نیروهای نظامی‌شان، اوباما قصد دارد مربی برای ارتش و پلیس و همچنین پول برای پروژه‌های غیرنظامی جذب کند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان هم گزارش داد که اوباما علاوه بر این از کنگره درخواست کمک مالی برای پاکستان به ارزش سالانه 1.5 میلیارد دلار در پنج سال آینده خواهد کرد. این رقم سه برابر کمک کنونی است که برای جنگ با طالبان و متحدان القاعده در مناطق مرزی این کشور با افغانستان به اسلام‌آباد پرداخت می‌شود.

یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن که نامش فاش نشد، گفت: «رییس جمهور تصمیم گرفته جنگ را به شکلی صحیح پیش ببرد.» اوباما قصد دارد «هدفی ساده، مشخص و دقیق را معرفی کند - القاعده در پاکستان را در هم ریخته، بی‌خطر کرده و در نهایت از بین ببرد.»

یاپ دو هوپ شفر که دوره دبیرکلی‌اش در ناتو رو به پایان است، چند روز پیش پس از ملاقات با اوباما اعتراف کرد "بسیاری از مسایل در افغانستان به شکل خوب جریان ندارد." به گفته وی، به همین جهت راهبرد آمریکا برای ناتو بسیار اهمیت دارد.

نظامیان ارشد آمریکایی ماه‌هاست در خصوص تقویت طالبان هشدار می‌دهند. ظاهرا اوباما با افزایش نیروها قصد واکنش به این هشدار را دارد. وی در همین حال در اندیشه خروج از افغانستان در میان مدت است.

کد خبر 77759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز