همشهری آنلاین: رئیس جمهوری آمریکااز لزوم تغییر در بودجه پنتاگون گفت و به هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان برای آمریکا اذعان کرد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید درباره بودجه نظامی آمریکا گفت: میزان افزایش بودجه درنظر گرفته شده برای نظامیان سابق ارتش آمریکا در لایحه بودجه سال 2010 در سی سال اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اذعان به اینکه نظامیان سابق پس از بازگشت از دوره خدمت نظامی با برخی مشکلات روحی و روانی و همچنین مسائل درمانی مواجه هستند که باید به آنها کمک شود گفت: درباره بودجه دفاعی پنتاگون باید به گونه‌ای عمل کرد که شیوه تامین تجهیزات ارتقاء پیدا کند و در عین حال پول مالیات دهندگان آمریکایی به هدر نرود.

اوباما افزود: این توافق کلی وجود دارد که نظام کنونی تامین تجهیزات برای پنتاگون کارا نیست. این فقط نظر من نیست. جان مک کین نیز چنین نگاهی دارد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس خبری‌اش در کاخ سفید گفت: باید عملکرد ما در مسیر تامین تجهیزات نظامی بسیار دقیق باشد و در مقایسه با گذشته با ظرافت و دقت بسیار بیشتری عمل کنیم.

اوباما افزود: می‌توان با کاهش هزینه‌های مربوط به این بخش حدود چهل میلیارد دلار صرفه جویی کرد.

با این کار می‌توانیم منابع را به جهتی هدایت کنیم که لازم است. باید صادقانه عمل کنیم. باید هزینه‌های واقعی جنگ عراق و افغانستان را بپذیریم و به آن اذعان کنیم زیرا اگر به این مسائل توجه نداشته باشیم نمی‌توانیم انتخابهای بسیار دشواری را که باید انجام بدهیم داشته باشیم.

U.S. President Barack Obama walks down the White House Cross Hall from the East Room following a nationally-televised news conference in Washington, March 24, 2009

باراک اوباما در بخش دیگری از این کنفرانس خبری اذعان کرد تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه در حال تسهیل شدن نیست زیرا اسرائیل درحال تشکیل دولتی تحت رهبری بنیامین نتانیاهو است که از مقامات تندرو است.

وی افزود: با این حال ضروری است که تلاش‌هایی برای برقراری صلح در خاورمیانه دنبال شود.

اوباما گفت: هیچگونه ثباتی در وضع موجود وجود ندارد و ضروری است تا راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی را به منظور پایان دادن به مناقشه میان اسرائیل و فلسطین‌ دنبال کنیم.

اوباما در پاسخ به پرسشی درباره چشم انداز نامشخص روند صلح خاورمیانه در دوران نخست وزیری نتانیاهو و اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه احتمالی اسرائیل تصریح کرد وضع آسان‌تر از آنچه که قبلا بود نیست اما ما نمی‌دانیم دولت اسرائیل چگونه خواهد بود و ترکیب آینده رهبری فلسطینی را هم نمی‌دانیم چگونه است‌.

وی افزود: انتصاب جرج میچل به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه نشان دهنده جدیت او در تلاش برای حل این مناقشه خاورمیانه و تلاش در جهت پیشبرد راه حل تشکیل دو کشور است.

باراک اوباما در بخش دیگری از این کنفرانس خبری بااشاره به نواری ویدئویی پیام نوروزی‌اش به ایران گفت: نباید انتظار داشت با پیام نوروزی مواضع ایران در قبال آمریکا به سرعت تغییر کند. [اوباما خواستار از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا شد]

رئیس جمهور آمریکا به نقل از برخی از مقامات این کشور که مدعی هستند ایران دارای جنگ افزارهای هسته‌ای است و از تروریسم حمایت مالی می‌کند گفت: برخی اظهارداشتند که آنها (ایرانی‌ها) فورا اعلام نکردند که جنگ افزارهای هسته‌ای‌شان را نابود نخواهند کرد و از حمایت مالی خود از تروریسم دست نخواهند کشید، اما  ما چنین انتظاری نداشتیم، بلکه ما خواستار پیشرفت مداوم در این زمینه هستیم.

اوباما در ادامه افزود: ما به سرعت نفوذ لابی کنندگان را در واشنگتن از بین نبرده‌ایم، ما به سرعت پروژه‌هایی را از بین نبرده‌ایم که بودجه آنها با رابطه بازی تامین می‌شود و نمی‌توان به سرعت نیز به روند صلح خاورمیانه رسید.

وی گفت: ما به مدت بیش از شصت روز در کاخ سفید حضور داشته‌ایم. آنچه من درباره آن اطمینان خاطر دارم آن است که ما در جهتی صحیح حرکت می‌کنیم.

تصمیماتی که ما اتخاذ می‌کنیم بر این اساس استوار است که چگونه اقتصاد کشور را پیش ببریم، چگونه آمریکایی‌ها را دوباره به سر کار بازگردانیم، چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که شهروندان آمریکایی ایمن هستند و چگونه می‌توان نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان به شکوفایی اقتصادی و صلح رسید.

اوباما گفت: تا زمانیکه من در قدرت باشم به این رویه ادامه خواهیم داد.

باراک اوباما در ادامه این نشست خبری اذعان کرد شمار افراد بی‌خانمان در آمریکا بسیار افزایش یافته است.

خبرنگاری در کنفرانس خبری رئیس جمهور آمریکا از وی پرسید در گزارشی که اخیرا منتشر شده تصریح شده است در نتیجه بحران اقتصادی جاری در آمریکا از هر پنجاه کودک آمریکایی، یک کودک بی‌خانمان هستند. پناهگاه‌های ویژه افراد بی خانمان کاملا پرشده است. شهرک‌های بوجود آمده از چادرهای برپا شده در سراسر آمریکا در حال گسترش است. شما برای این افراد بی خانمان و بویژه کودکانی که در سراسر کشور در زیرپل‌ها و در چادرها می‌خوابند چه برنامه‌ای دارید؟

باراک اوباما در پاسخ گفت: مهمترین کاری که برای این کودکان می‌توانم انجام بدهم این است که اطمینان حاصل کنیم والدین آنها شغل داشته باشند. به همین علت، در طرح اقتصادی نخستین اولویت مطرح ایجاد سه و نیم فرصت شغلی جدید بوده است.

وی ادامه داد هزینه در بخش زیرساخت‌ها نیز برای اشتغال‌زایی مدنظر بوده است. تامین هزینه‌های درمانی افرادی که بیکار می‌شوند از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های مدنظر ما است.

باید طرح‌هایی فوری برای بازگرداندن این افراد به سرکارشان اجرا شود. در عین حال ما به مساله بی‌خانمان‌ها توجه داریم. قابل قبول نیست که کودکان و والدین آنها در آمریکا بدون سرپناه باشند. به همین علت به مساله افراد بی‌خانمان رسیدگی می‌کنیم.

اوباما در ادامه افزود: بی‌خانمانی نظامیان سابق آمریکایی مساله‌ای بسیار قابل توجه است. شمار کهنه سربازان آمریکایی که بی‌خانمان شده‌اند در مقایسه با دیگر اقشار جامعه بسیار بسیار بیشتر است. رقم درنظر گرفته شده برای نظامیان سابق آمریکایی در لایحه بودجه کشور دقیقا به همین مساله می‌پردازد

کد خبر 77679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز