همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا در آستانه فرا رسیدن فصل بهار، عید نوروز را به ملت و دولت ایران تبریک گفت و اعلام کرد

که زمان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از سه دهه وقفه فراهم شده است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "مک‌کلاچی" باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش در یک پیام تلویزیونی که بصورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش ‌شد سال جدید شمسی را به مردم و دولت ایران تبریک گفت و اعلام کرد که دولتش اکنون متعهد به دیپلماسیی شده است که به تمام موضوعات پیش رو تمرکز داشته باشد و حاوی این مطلب باشد که این فرایند نباید با تهدیدات گسترش پیدا کند.

اوباما در ادامه با تاکید بر اینکه که موضوعات مشترک بشری، انسانها را به یکدیگر پیوند می‌دهد گفت که علیرغم سه دهه تیرگی در روابط دو کشور، اکنون زمان برای احترام متقابل فراهم است.

رئیس جمهور آمریکا با بیان جمله فارسی "عید شما مبارک" سال جدید شمسی را به ملت و دولت ایران تبریک گفت و اظهار کرد که ایالات متحده خواستار آن است که جمهوری اسلامی ایران مکان واقعی خود را در جامعه جهانی بدست آورد.

بر اساس این گزارش پیام تبریک عید نوروز باراک اوباما به مردم ایران، با زیر‌نویس فارسی از شبکه‌های بی‌بی‌سی، الجزیره، صدای آمریکا و دیگر شبکه‌های جهانی پخش شد

همانطور که دستیاران اوباما روز پنجشنبه اعلام کردند قرار است پیام تبریک رئیس جمهور آمریکا به وب سایتهای شخصی کاخ سفید و یو‌تیوب ارسال گردد.

اوباما در این پیام تلویزیونی با تاکید بر اینکه جوامع را باید با آنچه که بوجود می‌آورند سنجید نه آنچه که از بین می‌برند، به ملت و دولت ایران اعلام کرد:« طی قرنهای متمادی هنر،‌ موسیقی، ادبیات و اختراعات شما جهان را به مکان زیباتری تبدیل کرد.»

بخش پایانی پیام تبریک رئیس جمهور دموکرات آمریکا به مقامات ارشد ایران معطوف شد که در آن خواستار برقراری روابط دیپلماتیک پس از یک وقفه سی ساله شد.

آسوشیتدپرس در ادامه تاکید کرد که مقامات آمریکا اخیرا سعی می‌کنند این موضوع را جدی بگیرند و خود را به دولت ایران نزدیک کنند تا جایی که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است در کنفرانس بین‌المللی لاهه در مورد افغانستان شرکت کند اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که باید از ایران که نقش محوری و اساسی در معادلات منطقه‌ای و جهانی ایفاء می‌کند دعوت شود تا در کنفرانس امنیتی افغانستان شرکت نماید.

این کنفرانس اواخر ماه جاری در پایتخت هلند برگزار می‌گردد که هدف اصلی آن ارزیابی افزایش عملیاتهای خشونت آمیز در افغانستان، قدرت گرفتن مجدد نیروهای شبه‌نظامی طالبان و القاعده و دیگر مسائل امنیتی این کشور و منطقه است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین پنجشنبه تائید کرد که یکی از مقامات ارشد خود را به کنفرانس دیگری در مسکو که هفته آینده برگزار می‌‌گردد خواهد فرستاد تا در کنار مقامات ایرانی حاضر گردد

کد خبر 77536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز