همشهری‌آنلاین: نماینده حزب حاکم لیبرال دمکراتیک در مجلس نمایندگان ژاپن گفت: زنان ایرانی توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف علمی از جمله فناوری هسته‌ای به پیشرفت‌های چشمگیر و بزرگی دست یابند

خانم "آکیکو یاماناکا" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا که به مناسبت هشتادمین سالگرد برقراری روابط رسمی سیاسی میان ایران و ژاپن انجام شد با اشاره به سفر خود به جمهوری اسلامی ایران در طی سالهای اخیر افزود: این پیشرفتهای بزرگ زنان ایرانی در حالی بدست آمده است که این کشور برای سالیان سال در تحریم های اقتصادی بسر برده است. 

پروفسور یاماناکا گفت: وی دوبار در طی سالهای 2004 و 2008 میلادی به ایران سفر کرده و با مقامات ارشد ایرانی دیدار و گفت و گو کرده و در طی این دیدارها توانسته است از نزدیک پیشرفتهای زنان ایرانی را در عرصه های مختلف بویژه تکنولوژی پیشرفته و هسته‌ای مشاهده کند که این موضوع برای وی موجب خوشحالی بوده است.

وی افزود: در طی چند سال اخیر به رغم تحریم های کشورهای غربی علیه ایران با تلاش ایرانیان ، این کشور به رشد و توسعه بسیار خوبی در عرصه های مختلف دست یافته است.
وی با اشاره به روابط تاریخی و کهن دو ملت ایران و ژاپن افزود: احساس می کنم که دو کشور از نظر معنوی و روحی نیز نزدیک به یکدیگر هستند و مردم ایران نیز همانند شهروندان ژاپنی خواستار برقراری صلح و ثبات در جامعه بین الملل هستند.

وی به فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایرانیان در مساله هسته‌ای خود نیز خواستار ایجاد نیروگاه هسته ای برای تولید انرژی هستند.
عضو مجلس نمایندگان ژاپن با بیان این که روابط و همکاریهای زنان ایرانی و ژاپنی باید بیشتر گسترش یابد، گفت: زنان ایرانی و ژاپنی می توانند در زمینه مسایل مختلفی از جمله مساله کمک به ارتقای روابط دو کشور و مساله عراق با یکدیگر همکاری داشته باشند.

یاماناکا با بیان این که وی در دو سفر خود به ایران با زنان فعال، توانمند و پرکار ایرانی در عرصه های مختلف آشنا شده است ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند زمینه های همکاری مشترکی در راستای ارتقای سطح همکاریهای زنان دو کشور با یکدیگر فراهم کنند

کد خبر 77510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز