سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن اعلام 3 خبر جدید برای بازار سرمایه، اولویت‌های بورس تهران را برای سال آینده بر شمرد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که بورس تهران سال 87 را با روزهای پر فرازونشیبی به پایان رساند، سهامداران امیدوارند شاخص‌های بورس بتوانند سال آینده در مدار صعودی قرار بگیرند و رکود‌های سال‌جاری را جبران کنند. به همین منظور مدیران بازار سهام درصدد هستند با اجرای طرح‌ها و ابزار‌های مالی در سال جدید تنوع بیشتری در نحوه معاملات بازار سهام ایجاد کنند.

براساس گفته‌های مدیرعامل بورس تهران، سال آینده شرکت بورس تلاش خواهد کرد تا رؤیای دیرینه بازار سهام یعنی اجرای قرارداد‌های آتی سهام را به سرانجام برساند.

طرح راه‌اندازی معاملات سهام براساس قراردادهای آتی، از مدت‌ها پیش در بورس مطرح بود اما این طرح عموما به‌دلیل موضوعات شرعی قابل اجرا نبود تا اینکه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال‌جاری با بررسی نحوه انجام این معاملات، اجرای قراردادهای آتی سهام را در بورس تهران مجاز شناخت و این مصوبه زمینه به‌کارگیری از این ابزار نوین مالی را در بورس تهران فراهم کرد.

در حال حاضر استفاده از قرارداد‌های آتی سهام در بسیاری از بورس‌های معتبر جهان رایج است و این ابزار توانسته است کمک زیادی به ایجاد تنوع در ابزار‌های مالی کند.

بر همین اساس، روز گذشته حسن‌قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن اعلام اولویت‌های بورس برای سال آینده گفت: یکی از برنامه‌های بورس برای سال آینده راه‌اندازی قرار دادهای آتی سهام است، به همین منظور طرح راه‌اندازی هم‌اکنون تهیه شده و برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شده است.

او زمان دقیقی برای اجرای مبادلات سهام براساس قرار داد‌های آتی اعلام نکرد اما در عین حال افزود: تلاش ما این است که‌سال آینده برای ایجاد تنوع در بازار سهام ابزار‌های جدیدی نظیر قراردادهای آتی سهام را راه‌اندازی کنیم.

او در ادامه از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس خبر داد و اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برای سال آینده راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله یا «ETF» است، به این وسیله تلاش ما این است تا انتخاب سهامداران را برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش دهیم. به گفته او، طرح راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس نیز برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شده است.

قالیباف اصل‌همچنین از طراحی 5 شاخص جدید برای سال آینده خبر داد و گفت: شاخص‌های جدیدی برای بازار سهام تعریف شده که در صورت تصویب سازمان و شورای بورس سال آینده به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران مهم‌ترین شاخص‌های تعریف شده برای سال آینده را شاخص سهام شرکت‌های اصل‌ 44، شاخص سهام شناور آزاد، شاخص شرکت‌های بزرگ و شاخص شرکت‌های کوچک نام برد.

کد خبر 77445

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز