گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز تظاهرات طرفداران حزب مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان و شماری از وکلا، نیروهای دولتی محدودیت‌ بیشتری را برای مقابله با این تظاهرات اعمال کرده‌اند.

نیروهای امنیتی طی3 روز گذشته به بازداشت ده‌ها نفر از رهبران و شخصیت‌های برجسته حزب نواز شریف و شماری از وکلا اقدام کردند. معترضان تاکید کردند: هدف از این تظاهرات بازگرداندن فعالیت قضاتی است که از سوی پرویز مشرف عزل شدند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، احسان اقبال از مقامات حزب مسلم لیگ شاخه نواز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اگر آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان به درخواست مخالفان برای بازگرداندن قضات برکنار شده بر سر کار عمل نکند ،مخالفان چه خواهند کرد، گفت: همان‌طور که می‌دانید یک راهپیمایی بزرگ از کراچی به طرف اسلام‌آباد آغاز شده و قرار است در شانزدهم مارس (دوشنبه) نیز یک تحصن در اسلام‌آباد برگزار شود.

وی افزود: با وجود اقدامات دولت در دستگیری مخالفان در چند روز گذشته حرکت اعتراضی ادامه می‌یابد و زرداری باید بداند که نمی‌تواند جلوی حرکت عمومی در حمایت از دستگاه قضایی مستقل را بگیرد.

می‌خواهند ترورم کنند

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد: نواز  شریف رهبر شاخه نواز حزب مسلم لیگ مدعی شد دولت پاکستان قصد دارد وی را ترور کند.

همچنین نواز شریف که از طریق یک شبکه‌ تلویزیونی محلی از زرداری خواسته بود تا قضات برکنار شده را ابقا کند، دیروز اظهار داشت که زرداری با مقاومت در برابر این درخواست، عمر سیاسی خود را کوتاه خواهد کرد و تا پایان دوره‌ 5ساله‌‌اش در این سمت باقی نخواهد ماند.

این در حالی است که صبح دیروز نیروهای پلیس از ورود اتوبوس‌ها و خودروهای حامل 200 نفر از وکلا که قصد عزیمت به اسلام آباد را داشتند، به استان سند ممانعت کرد.همچنین مقامات پاکستان روز پنجشنبه حداقل 60 نفر دیگر از مخالفان دولت را دستگیر کردند.

نقش آمریکا

در این میان،  آمریکایی‌ها هم دیپلماسی فعالی را برای تاثیر‌گذاری بر عرصه سیاسی پاکستان آغاز کرده‌اند. در این‌باره ان پترسون، سفیر آمریکا برای حل بحران سیاسی با نواز شریف، دیدار و گفت‌وگو کرده است. به گفته صدیق الفروغ ، سخنگوی نواز شریف، پترسون سعی داشته است که مشکلات موجود بین‌ شریف و دولت را حل کند.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا هم در جمع خبرنگاران گفت: ما می‌خواستیم این امر روشن شود که در پاکستان باید اقدامات صلح آمیز و دمکراتیک انجام شود و نیازی به خشونت نیست.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم در تحلیلی در باره تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در این روزها نوشت: دولت اوباما نگران است که تشدید تنش‌ها میان سیاستمداران پاکستانی ممکن است به جنگ با طالبان و القاعده آسیب بزند.

دعوا بر سر چیست؟

رئیس‌جمهوری سابق پاکستان دوم نوامبر 2007 پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در پاکستان، افتخار محمد چودری ، رئیس دیوان عالی در آن زمان را به همراه شمار دیگری از قضات برکنار و اعلام کرد که آنها تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند.

حین تحولاتی که بعدا به برکناری مشرف و روی کار آمدن زرداری انجامید، نواز شریف و حزب مردم توافق کرده بودند تا زرداری بلافاصله پس از دردست گرفتن حکومت اقدام به بازگرداندن قضات کند. اینک خودداری دولت جدید پاکستان در بازگرداندن قضات معزول به بروز اختلافات جدی نواز شریف و زرداری منجر شده است.

بر همین اساس وکلا و طرفداران حزب نواز شریف طی یک ماه گذشته برای انجام هرچه گسترده‌تر راهپیمایی از لاهور به سمت اسلام آباد تدارک وسیعی دیده‌اند.

کد خبر 77161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز